Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Svenne69

Johnson VRO 60 90-talare

Rekommendera Poster

Hej,

 

Sliter mitt hår.

Har en Johnson VRO 60 90-talare som inte vill starta. Har kopplat ur VRO´n kört lite grann. Då gick den lite dåligt på låga varv men väldigt fint på höga varv. Dagen efter provturen vill den inte starta. Det kommer bensin, det kommer gnista. Ena dagen snurrar startmotorn bara runt utan att motorn vill gå igång. Andra dagen går den igång på ett kick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat alla anslutningar att de ser fräscha ut osv? Tre saker krävs för att den ska gå, gnista, bränsle och kompression. Eftersom den går som den ska ibland har du alltså kompression, och den borde oxå tända till på bensinen som finns i förgasaren sen dagen innan (då den funkade). Jag tror det är tändningen som skojar med dig på något sätt. Rent spontant är tipset att kolla kablarna i elsystemet, och spana efter skadad isolering eller dålig kontakt. 

 

// Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jag antar att när du skriver att startmotorn snurrar men motorn inte går igång, innebär att startmotordrevet går upp i startkransen och vrider runt svänghjulet så inte det är där det spökar, dvs att startmotorn snurrar utan att dra runt svänghjulet...fast det borde inte gå att missa iofs, ljudet blir ju helt annorlunda då.

 

// Sjöberg igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt engagemang Herr Sjöberg.

Startmotordrevet går upp i startkransen på svänghjulet, svar ja.

Har en Evinrude VRO 70 hp som har är trasig i en cylinder som jag plockar delar från.

 

Har provat fixa och trixa med alla el-kablar har även provat ta styrboxen samt alla 3 tändspolar från 70hp till 60hp. Ingen skillnad. Såg dock 2st kablar orange som var ordentligt klämda bakom nämnda delar vid överflytt. Jag funderar om felet kan ligga under svänghjulet?

 

/ Svenne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Det kan absolut ligga under svänghjulet. Av egen erfarenhet vet jag att en så enkel sak som svänghjulskilen kan ställa till med roliga/märkliga startproblem. Har den gått sönder, eller kanske någon helt enkelt glömt den vid montering av svänghjul, låses inte detta i rätt läge utan kan vridas i förhållande till vevaxeln när startmotorn rycker i kuggkransen. Då skulle teoretiskt motorn kunna gå ibland men oftast inte. Värt att kolla!

 

De orangea kablarna går från cdi-enheten till tändspolarna om jag inte minns fel, men låter ju lite märkligt om de skulle ge bra gnista ena dagen och ingen alls den andra...

 

mvh

 

Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har motorn fungerat bra tidigare eller är det första gångerna som du använder motorn?

Mitt tips är att börja med det enklaste!

Det kan vara någon kabel som glappar/ är skadad (även glapp i tändningslåset) eller förgasarfel.

Har själv varit med om att en eller flera förgasare har hängt sig vid något tillfälle, bara för att fungera felfritt vid ett annat.

Kolla även så att inte bränsleslangarna (även under kåpan) har torrsprickor och tar tjuvluft.

Tändstiftshattarna kan även vara värda att ta en titt på.

Har själv en gammal 40 hk motor som gått bra på höga varv men dåligt på lägre och ibland inte gått alls. Detta orsakades så simpelt av att det hade ärgat i tändstiftshattarna.

Efter att motorn fått nya t-hattar så gick motorn klockrent på hela registret.

Som sagt, börja med att kolla det enklaste först.

 

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu har jag fått igång motorn. Fick byta ut delarna under svänghjulet. Och då gick den igång.

En dum fråga kanske men när jag kört den på plats ett tag med ojämn tomgång så stängde jag av den, Tog bort första stiftet på cylinder 1 (längst upp) då kom det ganska mycket rök ut ur hålet. Inte alls ut de nedre två. Kan det bero på att kolven stod så till i cylinder ett?

 

Vad är det första jag bör kolla om det är "vandrande tomgång" ? tips emottages med tacksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...