Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Har åkt på det klassiska problemet med bakterietillväxt i dieseltanken.
Det yttrade sig som att motorn vid provkörning på land tappade kraft och dog, och inte ville starta igen. Efter byte av finbränslefilter visade det sig att manuell pumpning med bränslepumpen inte fick fram någon diesel till avluftningen på finbränslefiltret, och när jag tog bort grovbränslefiltret så fanns där i dieseln en brun sörja, som är mer trögflytande än dieseln.

Min tanke är att:
- Sätta dit ett nytt grovbränslefilter
- Tömma och göra ren dieseltanken. Fylla på med ny diesel (ej miljödiesel).
- Byta bränsleslang från tanken till grovbränslefiltret
 

Jag ska väl inte behöva göra något med slangen, pump och det som sitter efter grovbränslefiltret, själva tanken med filtret är väl att det ska fånga upp bland annat sånt här?
Hur rengör man på lämpligt (och miljövänligt sätt) en dieseltank?
Motorn är en VP MD7B.

Ideér, tankar, förslag och erfarenheter mottages tacksamt!

Hälsningar
/Klas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hade samma bekymmer två gånger förra sommaren. Har en md7a och inget grovfilter endast detfiltret som finns monterat på motorn. Hade lite otur då jag tänkte efter att inte fått igång motorn efter vintern. Tömde INTE dieseltanken. Demonterade bara och gjorde rent. Åkte dock på att byta insprutningspump (intressant uppgift). Eftersom jag inte bytte diesel så fick jag det stora nöjet att byta insprutningspump en gång till på hösten :-D

 

Mitt största fel var att jag hade tankat diesel från en vanlig mack. Alltså diesel för bilar - inte att rekomendera.

 

Nu i helgen då båten fick krypa fram ur idet så tappade jag ur ett par liter diesel för att se vad som kom ut. Tog även den manuella oljebytarpumpen med en lång slang och stoppade ner i dieseltanken och försökte pumpaur lite från botten för att se vad som kom. Det fungerade nog inte riktigt i praktiken för jag tror inte riktigt slangen kom ända riktigt ända ner mot tankbotten.

 

Hörde även av någon att om man har en rund tank (klotrund vad jag fattade) så samlar inte den så mycket kondens som en kantig. Men det bästa är nog faan att tömma tanken inför vintern...

 

/Martin

Redigerad av Martin-Winga29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankar från vanliga bensinstationer, oftast Preem och Statoil, och har inte haft problem. Men... tömmer tanken till dunkar på hösten, har då inte sett någon sörja. Däremot växer det till en del svart gegga i dunkarna under vintern, och om det råkar komma med när jag häller tillbaka på våren så fastnar det i trattsilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tankar från vanliga bensinstationer, oftast Preem och Statoil, och har inte haft problem. Men... tömmer tanken till dunkar på hösten, har då inte sett någon sörja. Däremot växer det till en del svart gegga i dunkarna under vintern, och om det råkar komma med när jag häller tillbaka på våren så

 

Låter lite "risky" tycker jag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har åkt på det klassiska problemet med bakterietillväxt i dieseltanken.

Det yttrade sig som att motorn vid provkörning på land tappade kraft och dog, och inte ville starta igen. Efter byte av finbränslefilter visade det sig att manuell pumpning med bränslepumpen inte fick fram någon diesel till avluftningen på finbränslefiltret, och när jag tog bort grovbränslefiltret så fanns där i dieseln en brun sörja, som är mer trögflytande än dieseln.

 

Min tanke är att:

- Sätta dit ett nytt grovbränslefilter

- Tömma och göra ren dieseltanken. Fylla på med ny diesel (ej miljödiesel).

- Byta bränsleslang från tanken till grovbränslefiltret

 

Jag ska väl inte behöva göra något med slangen, pump och det som sitter efter grovbränslefiltret, själva tanken med filtret är väl att det ska fånga upp bland annat sånt här?

Hur rengör man på lämpligt (och miljövänligt sätt) en dieseltank?

Motorn är en VP MD7B.

 

Ideér, tankar, förslag och erfarenheter mottages tacksamt!

 

Hälsningar

/Klas 

 

Dränera vattenavskiljaren innan du börjar byta filter och lufta! pumpa inte in den "bruna sörjan" i dom nya filtren!

Om inte handpumpen tar baxa maskinen ett halvt varv, matarpumpen kan stå på toppen av nåcken som driver pumpen, med minimal slaglängd som följd.

 

Börja snarast att dränera vattenavskiljaren regelbundet, du lär dig snart hur ofta det behövs, det ska aldrig vara någon "brun sörja" där.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma bekymmer två gånger förra sommaren. Har en md7a och inget grovfilter endast detfiltret som finns monterat på motorn. Hade lite otur då jag tänkte efter att inte fått igång motorn efter vintern. Tömde INTE dieseltanken. Demonterade bara och gjorde rent. Åkte dock på att byta insprutningspump (intressant uppgift). Eftersom jag inte bytte diesel så fick jag det stora nöjet att byta insprutningspump en gång till på hösten :-D

 

Mitt största fel var att jag hade tankat diesel från en vanlig mack. Alltså diesel för bilar - inte att rekomendera.

 

Nu i helgen då båten fick krypa fram ur idet så tappade jag ur ett par liter diesel för att se vad som kom ut. Tog även den manuella oljebytarpumpen med en lång slang och stoppade ner i dieseltanken och försökte pumpaur lite från botten för att se vad som kom. Det fungerade nog inte riktigt i praktiken för jag tror inte riktigt slangen kom ända riktigt ända ner mot tankbotten.

 

Hörde även av någon att om man har en rund tank (klotrund vad jag fattade) så samlar inte den så mycket kondens som en kantig. Men det bästa är nog faan att tömma tanken inför vintern...

 

/Martin

 

Förstår att du fått problem med insprutningspumpen om du inte har någon vattenavskiljare, men att byta den, läser jag rätt två gånger, får du nog redogöra vad som hänt?

Insprutningspumpar är renoveringsbara, så att byta pump är för mig helt främmande.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar det från början. Fick inte igång motorn efter vintern -13/-14. Innan vintertäckningen hösten -13 tankade jag med diesel från preem bensinmack, alltså ingen sjömack med "sjödiesel". Luftade, gjorde rent, bytte filter men hur jag än försökte så kom det inget bränsle i tryckrören. Pratade med davids mekaniska här i Gbg och fick en utbytespump mot min demonterade. Bytte pump och motorn startade. Var ute tre veckor på semestern utan problem. (Vi har fortfarande inte tankat sedan hösten -13).

Senare i Augusti när jag och en kompis med våra barn skulle ut så startade inte motorn. Slutade med att vi slet ut förpump, filter, rör och tank på bryggan. Och det som kom ur tanken var ingen rolig gegga. Tömde tanken och gjorde rent allt och monterade ihop med nytt filter. Men kom fortfarande inget bränsle ur tryckrören. Bort med insprutningspumpen igen och fick ytterligare en i utbyte hos davids mekaniska.

Det är den långa versionen.

Så nu är det "riktig" diesel i tanken och 2*2500 fattigare men en erfarenhet rikare :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renovering av insprutningspumpar ska man lämna till specialfirmor.

Har teori om dina pumpar som inte funkat, men inget jag kommenterar här,priset inget att pruta på.

Men du har väl monterat vattenavskiljare/förfilter?

 

Jag kör endast på "bildiesel" från landmack, Dränerar och rengör vattenavskiljaren varje höst, i värsta fall hittar jag max en centiliter goja/alger i vattenavskiljaren, oftast nästan ingenting.

Tanken har jag haft loss och rengjort en gång på 30 år, det var försumbart med alger i den.

 

Mitt recept är att jag kör bränslet kontinuerligt genom filtren, det hinner gå åtskilliga gånger genom filtren innan det är förbrukat.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renovering av insprutningspumpar ska man lämna till specialfirmor.

Har teori om dina pumpar som inte funkat, men inget jag kommenterar här,priset inget att pruta på.

Men du har väl monterat vattenavskiljare/förfilter?

 

Jag kör endast på "bildiesel" från landmack, Dränerar och rengör vattenavskiljaren varje höst, i värsta fall hittar jag max en centiliter goja/alger i vattenavskiljaren, oftast nästan ingenting.

Tanken har jag haft loss och rengjort en gång på 30 år, det var försumbart med alger i den.

 

Mitt recept är att jag kör bränslet kontinuerligt genom filtren, det hinner gå åtskilliga gånger genom filtren innan det är förbrukat.

 

Hur gör du för att pumpa bränslet genom filtret? Hur menar du?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack för alla råd!
 
Pentax/Kalle: Vattenavskiljaren och grovbränslefiltret är en integrerad enhet, så vattenavskiljaren blir tömd och rengjord i och med att jag plockat isär den och och byter filtret. Och jag kommer inte att börja trycka diesel genom det nya filtret förrän bränsleslangen är bytt, tanken rengjord och fylld med ny, icke-miljö diesel. 
Bra råd att manuellt flytta på motorns läge, det fenomenet har jag aldrig tänkt på tidigare.
 
Tog ur tanken ur båten igår kväll och det var en hel del grojs i bottensatsen på den. Däremot satt allt löst, det var inga beläggningar på tankens insida, så det ska nog bli bra inne i tanken genom att hälla i en liter ren diesel, skvimpa runt i tanken och tömma den igen - upprepade gånger.
Samt att blåsa rent i röret som suger upp diesel ur tanken, så att det inte är kvar gegga inne i det.
 
/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist jag hade ur dieseltanken för rengöring så tog jag högtrycket med ett underspolningsmunstycke (vinklat munstycke) och blåste på inne i tanken. Skakade ur allt vatten och lät torka (hade gott om tid, fick ur tanken på hösten). Den var som en spegel inuti.

 

Har du lite mer ont om tid så går det att spä ut de sista vattendropparna med rödsprit som blandar sig med vattnet och sedan skaka ur spriten. Det är bättre att ta lite sprit - skaka - hälla ur samt upprepa det ett antal gånger med småskvättar av rödsprit. Det spär ut vattnet bättre än att hälla i mycket sprit en gång och skaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax:

 

Hur menar du när du säger att ditt bränsle passerar flera gånger genom filtret innan det kommer in i motorn?

 

Har du en separat reningsslinga med pump eller vad?

 

/Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax:

 

Hur menar du när du säger att ditt bränsle passerar flera gånger genom filtret innan det kommer in i motorn?

 

Har du en separat reningsslinga med pump eller vad?

 

/Martin

 

Min tanke från början var att installera en dagtank, som var placerad över insprutningspumpen så att om matarpumpen la av skulle maskinen matas med självtryck från huvudtanken skulle jag pumpa upp bränsle genom en extra vattenavskiljare och finfilter, av olika anledningar blev aldrig dagtanken installeradutan handpumpen byttes mot en elektrisk med en kapacitet av ca 50 liter i timman, efter filtren går bränslet tillbaks i tanken.

 

Martin Winga det var till dig jag tänkte ställa frågan; Men du har väl monterat vattenavskiljare/förfilter?

Om inte snart har du en utgift på 2500 igen!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentax:

 

Hur menar du när du säger att ditt bränsle passerar flera gånger genom filtret innan det kommer in i motorn?

 

Har du en separat reningsslinga med pump eller vad?

 

/Martin

 

Är väl normalt med dieslar; överskotten från högtryckspumpen matas tillbaka till tanken och kommer då igenom alla filter en gång till.  Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Pentax:

 

Hur menar du när du säger att ditt bränsle passerar flera gånger genom filtret innan det kommer in i motorn?

 

Har du en separat reningsslinga med pump eller vad?

 

/Martin

 

Min tanke från början var att installera en dagtank, som var placerad över insprutningspumpen så att om matarpumpen la av skulle maskinen matas med självtryck från huvudtanken skulle jag pumpa upp bränsle genom en extra vattenavskiljare och finfilter, av olika anledningar blev aldrig dagtanken installeradutan handpumpen byttes mot en elektrisk med en kapacitet av ca 50 liter i timman, efter filtren går bränslet tillbaks i tanken.

 

Martin Winga det var till dig jag tänkte ställa frågan; Men du har väl monterat vattenavskiljare/förfilter?

Om inte snart har du en utgift på 2500 igen!

 

 

Kalle

 

Försökte undvika att svara på den frågan Kalle....

Det har ju faktiskt fungerat ganska många år utan. båten är ju från -79.

Nej har inte monterat det än. Tycker det är ganska trevligt faktiskt att ligga inkrupen i det utrymmet och skruva insrutningspump B)

Är det det som kallas bränslefilter 8micron?

 

Finns det några krav på hur det skall installeras? tänker då närmast i höjdled i förhållande till tank/ matarpump? Vi har ju en sån glaskopp som (vattenavskiljare kanske?) direkt efter tanken. gammal historia med ett trådnät i toppen men det "filtret" tar ju bara stora grejer.

Redigerad av Martin-Winga29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Pentax:

 

Hur menar du när du säger att ditt bränsle passerar flera gånger genom filtret innan det kommer in i motorn?

 

Har du en separat reningsslinga med pump eller vad?

 

/Martin

 

Är väl normalt med dieslar; överskotten från högtryckspumpen matas tillbaka till tanken och kommer då igenom alla filter en gång till.  Eller?

 

 

Ja, men inte på ett fabrikat som brukar vara gröna, där går returen till finfiltret.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...