Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
skylarker

Erfarenheter av Smartroller?

Rekommendera Poster

Fick precis höra talas om Smartroller rullfocksystem och undrar om någon har erfarenhet av denna produkt. Eftersom den började tillverkas för 5 år sedan så kanske det är någon som har använt den under flera säsonger, vilket såklart är fördelaktigt när man ska bedöma en produkt. Det vore grymt skönt att slippa köpa nya försegel för att kunna ha rullsystem. http://smartroller.se/wp-content/uploads/2012/11/Praktiskt-båtägande-hela.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Smartroller under en säsong och tycker att det fungerar bra för att rulla in focken i lugnare väder. Normalt ser jag till att komma in i någon skyddad vik innan jag försöker rulla in seglet. I hårt väder är det inte lätt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att jag använder ett rullfockskapell då jag lämnar båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade vissa besvär med min första rulle. Men Smartroller kom ut till mig och bytte tillen nyare upplaga. Sedan fungerade det så jag var nöjd. Men nästa vår hade min son bytt sin Furlex, som jag fick hans gamla. Bytte till den då jag anser att F rullar upp bättre. Smartrollern dög bra att "parkera" focken med. Nu ligger rullen i garaget. Den hamnar nog på Blocket snart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av Smartroller men problemet verkar vara att seglet skall rullas in runt det stillastående förstaget (...rätt eller fel?).

Om man förser förstaget med ett antal rullar, t ex av VP-rör i lämplig dimension och som kapats i lämplig längd så de går in mellan hakarna för seglet, skulle det kanske gå lättare att rulla in seglet?

Det är ju ungefär så Furlex m fl funkar, fast där är det ju hela förstagsprofilen som roterar förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ingen erfarenhet av Smartroller men problemet verkar vara att seglet skall rullas in runt det stillastående förstaget (...rätt eller fel?).

Om man förser förstaget med ett antal rullar, t ex av VP-rör i lämplig dimension och som kapats i lämplig längd så de går in mellan hakarna för seglet, skulle det kanske gå lättare att rulla in seglet?

Det är ju ungefär så Furlex m fl funkar, fast där är det ju hela förstagsprofilen som roterar förstås.

Så fel du har, eller bara otur när du tänker. Förstaget roterar då det sitter en svirvelschackel under rullen, likaså i toppen innan infästningen vid masten. Så är det på CU-rullen och Smartroller har samma princip. Hur skulle man annars kunna rulla in? Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstyvade förliket med elrör och även med en plastad wire vänd åt rätt håll, som jag najade i pistolhakarna. Wiren har jag nu i den "flygande" klyvaren, vars rulle jag tillverkat av två cykelnav och en plastskärbräda.

post-101822-0-88901000-1430840608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med SR är att INTE förstaget går med runt. Sviveln i toppen hissas omkring förstaget. Seglet rullas altså runt förstaget på smartrollern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det är ingen nackdel utan det är just det som är fördelen!

 

Man behöver inte kapa/ändra förstaget alls. Stagar masten tillfälligt med tex spinnfallet å trär på den övre svirveln först nerifrån sedan den nedre rullen å korta röret. Sätter fast förstaget igen. Klart.

 

När man rullar in så tar korta röret med sig resten av segeln å rullar den runt förstaget utan att man behöver en skena. Svirveln i toppen gör att fallet inte snurrrar med runt.

 

Sedan kan man alltid diskutera hur väl seglet står. Själv har jag den uppfattningen å erfarenheten att inget inrullat segel har stått bra oavsett fabrikat. Men jag har väl inte testat alla, bara ett fåtal. Själv har jag rullen bara för att parkera seglet, i synnerhet när jag är ensam ombord äre skönt att bli av med byltet på fördäck.

 

En annan fördel är att det är så enklet att haka loss seglet å byta till ett annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...