Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Popupgbg

Byte av sjövattenslang genom DP-E drev?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har sökt och sökt men kan inte hitta info om hur man gör för att byta vattenslangen som går från drevet genom skölden på ett 290 DP-E drev, någon som kan vara behjälplig i detta ämne?

Det är alltså inte slangen på insidan utan den delen som går genom drevet.

 

Tacksam för svar.

Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På insidan av skölden sitter en slanganslutning av svart plast. Skruva bort den. Innanför sitter en fläns som klämmer fast slangen mot skölden. Om du tar bort den, får du loss slangen. Det låter lätt, men kan vara så gott som omöjligt i vissa installationer. Skruvarna som håller anslutningen är inte rostfria, och ibland är skallarna så rostiga att de är omöjliga att få loss. Av någon anledning är just dessa skruvar i tumdimension. Alla andra skruvar på skölden är metriska. Jag vet inte vad de tänkte på på Volvo Penta, när de kom på den här idén. De hade fått sälja många fler slangar, om det hade varit lätt att byta dem, som det var på 280-skölden. Det är samma idiotiska konstruktion på DPH- skölden, och där är det om möjligt ännu svårare att komma åt, när det sitter en D4-D6 i vägen. Man får passa på att byta slangen, när man lyfter ur motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen.....kollade med där på min installation och det ser ut som utrymmet finns i alla fall för att komma åt att byta den så jag gör ett försök, det är väl lika bra att byta till en rostfri skruv när man ändå håller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...