Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
hummertorsk

Rostiga bultar. Värme eller spray? Både och? Tips tack!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skall lossa turbon på min Yanmar 4jh-te. Som synes så är ju detta aldrig så lätt som man hoppas. Tre av bultarna som håller turbon mot avgasknät är duktigt rostiga. Hur skall jag ta mig an dessa utan att dra av dem? Värme eller spray? Andra tips?

post-103860-0-03960300-1430643543_thumb.jpg

Redigerad av hummertorsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt att knacka lite på dem, kanske med en slagmejsel? Värme är alltid bra bara man inte skadar eventuella packningar och annat värmekänsligt

 

Ta det lugnt och labba med värme, spray, knack och lirk. Alltid trist att dra av av bultar. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bultar vid turbon ser ofta värre ut än vad det är pga att de hettas upp och kyls ner hela tiden

Tror inte dom sitter så jäkligt som det ser ut

Värme är alltid bäst annars ifall de inte lossar utan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det dom muttrarna som man ser på bilden du kallar bultar.

 

Skulle nog börjat att göra rent ändarna på pinbultarna med en stålborst så gott det gick. Speja på nåt rostlösande och vänta en tid.

 

En ringnyckel som omsluter muttern och sen knacka lite försiktigt. Lossar det inte så värma med nån spetsig låga bara på muttern. Det är ju muttern man vill skall vidga sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, pinnbultar. En mutter är loss med hjälp av spray och försiktig övertalning. En gick av :-/ (utan direkt kraft skall tilläggas) Den tredje sitter kvar i väntan på att jag skall dra sönder den oxå. Någon som vet en bra verkstad i Göteborgsområdet som kan hjälpa till att borra ur o gänga om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill så kan du försöka borra ut bulten som gick av. Ta en körnare och slå en markering mitt i bulten, borra med en mindre borr. Ta en grövre borr sedan som passar en härdad torx, hålet får inte vara för stort, torx ska hamras fast i hålet. Sedan är det bara att prova skruva. Kanske ska tillägga att du bör spruta rostlösningsolja först och vänta minst ett dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Turbon har fastnat och därför måste jag plocka av den för rengöring alternativt byte så vi får se vilken lösning det blir på pinnbultarna. Jag återkommer med en förhoppningsvis inte allt för dyr lösning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en riktig rostlösare, inte "rostolja", en sån funkar snabbt. Väntar du för länge dunstar den bort. På:t inom några minuter isf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Funkar inget så ta några sågtag och spräck muttern. Avdragen pinnbult ett par svetsloppor och mutter.  Rengöra turbo? Är den så igensotad? Eller tjurar det flytande lagret, med mycket tur kan det ju vara oljeavlagringar, kanske enklare att lösa loss gamla oljeavlagringar i lagret innan du skruvat sönder pinnbultar.

 

Oljesmörjningen till turbon i med diesel eller wd40 lös avlagringar, i med ren fin olja dra runt och hoppas den tätar.  

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, läste fel, tolkade att det var en bult som fastnat och gått av. Men förstår att det är en mutter du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur "avgas-sidan" ser ut så tippar/hoppas jag på att det är där problemet sitter. Kan jag smörja upp o få det att snurra fritt så monterar jag tillbaka den. Har lossat luftfilter och konstaterar att turbinen inte går att dra runt för hand, den skall ju snurra fritt.

Det går en oljeledning igenom "mitten" av turbon, smörjning av lager o axel antar jag. Är det nått problem där tänker jag att det blir en ny turbo hursomhelst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som arbetar med att just renovera turbo använder rostlösning, samt värme. Även en hel del slag med don.

 

Sen när det kommer till videon som är postad här ovan

 

finns givetvis många andledningar till att en turbo rasar.

 

exempel 1 - Det har blivit "kox" bildning inuti lagerhuset , Dvs du har fått reducerade

oljekanaler, Vilket slutar i otillräcklig oljesmörjning och haveri.

 

att byta lager löser då tyvärr inte problemet,

 

ofta ser vi också krokiga turbinaxlar , tätningsspår som är slitna, för stora lagermått osv osv..

 

och att montera ihop en turbo med nya distanser, utan att göra en viktbalansering är inget att rekomendera.

MVH // Svensk Turboservice AB
 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för videon och input från turboservice! Jag tänker att antingen får vi liv i den eller så får jag köpa en ny. Nu har jag äntligen haft lite tid över och har plockat av den från motorn. Verkar som att orsaken till att den kärvat ihop är pga att dethar bildats ett ordentligt lager med rost/koks/avgasavlagringar som hindrar fläkten att röra sig. (Se bild. Den skvallrar även om mina avdragna pinnbultar)

Tips på bra medel att lösa upp detta med? Diesel?

post-103860-0-47409500-1431443911_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu närmar jag mig slutet på turbo renoveringen. Allt snurrar fint. Inget glapp i axeln.

Hade lite gängtappar hemma så jag gjorde ett försök. Sakta men säkert fick jag borrat ur de gamla pinnbultarna och ännu försiktigare fick jag gängat de nya hålen.

post-103860-0-67743400-1431620196_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare , Angående "rosten" i radien på turbinhuset.

 

När denna rostar sönder får du ett för stort spel mellan Turbinhjul och turbinhus , Detta leder till att mkt av avgaserna läcker förbi utan att utföra något arbete, Som resultat får du en turbo som laddar mindre och senare.

 

Jag rekomenderar starkt att du byter ut turbinhuset, då detta kommer göra dag och natt på ett så här

slitet turbinhus.

 

Det du har sittandes där idag, kommer inom en relativt snar framtid vara "förbrukat" och radien blivit allt för stor, Och du kommer få plocka av aggregatet igen .

 

Mvh Daniel // Svensk Turboservice AB

 

 

 

Så nu närmar jag mig slutet på turbo renoveringen. Allt snurrar fint. Inget glapp i axeln.
Hade lite gängtappar hemma så jag gjorde ett försök. Sakta men säkert fick jag borrat ur de gamla pinnbultarna och ännu försiktigare fick jag gängat de nya hålen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input.

Var ute o körde igenom den ett par ggr i helgen. Motorn går bra och avgaserna känns friska. Får lite för lite luft på maxvarv märker jag dock.

Att plocka av o byta turbon får bli ett senare tillfälle att dumpa pengar i. Känner jag båtlivet rätt så dyker snart något annat upp som måste prioriteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att allt verkar fungera som det ska.

Nu vet du dock vad problemet med luft beror på, och det är inget att oroa sig över :)

 

Lycka till nu, och trevlig sommar!

 

Mvh Daniel // Svensk turboservice

Tack för input.
Var ute o körde igenom den ett par ggr i helgen. Motorn går bra och avgaserna känns friska. Får lite för lite luft på maxvarv märker jag dock.
Att plocka av o byta turbon får bli ett senare tillfälle att dumpa pengar i. Känner jag båtlivet rätt så dyker snart något annat upp som måste prioriteras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...