Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kotte_Holgersson

Slutet kylsystem läckage mercruser 4.3 askeladden

Rekommendera Poster

Hej,

Fick bra hjälp av er sist så jag kollar med er igen.

Finns det en tråd som handlar om påfyllning och klykolnivå i det slutna systemet på en mercruser 6a på 4.3 liter ?

 

Jag har nämligen ett retligt läckage under behållaren på vänster sida. Jag kan inte hittar vart det är, men det droppar typ 8 droppar om dagen från den grova slangen på väster sida... (tror det är från slangen).

 

MEN... nu står båten på land och när jag öppnar behållaren har jag ett jätte-tryck och det kommer ut en del när man öppnar locket varje gång.

 

Är det normal med ett så högt tryck varje gång man öppnar locket utan motorstart emellan?

 

 

Efter som expantionskälet sitter högre än behållaren funkar det ju inte att utgå ifrån dom nivåerna...

 

Är det någon som har koll på hur jag kan dubbelkolla att nivåerna i systemet är OK...?

-Ska man bara fylla på upp till kanten när motorn är kall?

 

Om jag vill byta slangar etc, kan jag bara tömma systemet och sen fyll på från toppen?

 

 

Jag har en pump, som enligt manualen ska användas för att skapa ett tryck....

 

 

Ska givetvis försöka hitta läckaget....

 

 

Någon som har koll på hur systemet funkar... det läcker så lite så jag kan ju fylla på vartefter...

 

 

mvh

Marcus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att laga ett läckage kan ju vara så enkelt att det räcker att dra ett halvvarv på slangklämman. Eller slangen kan vara gammal och sprucken kanske.

 

Annars funkar det som på en bil. om man tömmer det och sen fyller på så brukar jag köra motorn samtidigt som jag fyller på tills det inte går att fylla mer. Man kan klämma lite på slangarna där man kommer åt för att få bort eventuella luftfickor, men cirkulationen startar inte förrän termostaten öppnar, så motorn måste varmköras innan du fått i all glykol som ska i.

 

Du måste ju förstårs ha kylning från sjön eller en påkopplad slang när du kör motorn

 

Det finns säker andra sätt, men det har fungerat för för mig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Garpen!

 

Har varit på slangklämmorna lite, men tror det är slangen under som läcker.

 

Borde kunna byta den och då lär ju bara "tanken" tömmas, och den kan man ju fylla på ovanifrån som vanligt.

 

//kotte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det funkar troligen bra, men ha lite koll på nivån efteråt bara. Går kanske att fippla lite med klämtång, tumme och lite snabbhet för att slippa spilla så mycket, eller tömma ner det som rinner ut i en hink eller bunke och återfylla, då vet du ju att du har rätt mängd om det var rätt innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...