Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
vattuman72

Problem med AQ 290 DP powertrim

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har triminstrument enligt denna bild:

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744030-44-18076.aspx

 

Ibland så går det inte att trimma in drevet, det händer ingenting i pump/motor då jag trycker trim-vippan på manöverpanelen uppåt.

Detta händer alltså inte alltid utan endast ibland...

 

Man ser på resterande intrumentation att nånting förbrukar ström (man kan notera en ström-dipp).

 

Först hoppades jag på reläet som sitter bakom instrumentpanelen, men efter att ha provat med ett nytt relä och sedan även provat utan att ens ha reläet inkopplat så tror jag nu att reläet endast har med ut-trimning att göra (reläet "slår av" strömmen så att man inte trimmar ut drevet för mycket, dvs utan att trycka in "beach" knappen vill säga). Tror jag rätt??

 

Även trimindikatorn visar lite galet...om jag exempelvis lyckats trimma in drevet, och sedan börjar trimma ut, så visas siffror helt galet...släpper jag sedan trim-vippan så visas ett helt annat värde...

Vidare så slår inte reläet till om jag trimmar ut länge, dvs att drevet går förbi "övre"/beach-gränsen...

När jag sedan släpper trim-vippan, då slår reläet till och visar att drevet ligger för högt...

 

Lite vag beskrivning men nån som känner igen detta?

 

Trimindikatorn och/eller manöverpanelen som är trasiga??

 

Allt detta har provats vid avslagen motor så nästa försök blir att prova med motorn igång.

 

Hur som helst...om det är nån som haft/sett nåt liknande så informera gärna vad ni gjorde för att lösa problemet.

Eller om nån har några idéer hur jag ska fortsätta felsöka, så fram med dom bara ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hade lite problem med triminstrumentets visning på förra båten. Jag kollade igenom hela kedjan, från givaren som via kuggstången på drevhjälmen indikerar hur mycket drevet trimmas upp/ner. Jag kollade alla elanslutningar och jordningar, men tror att det som gjorde susen var att lossa på de två skruvar som håller en gaffeliknande påtbit på plats och som i sin tur håller själva

givaren ner i drevgaffeln. Kolla del nr 22 på denna sprängskiss. lite rengöring o avlägsnande av oxid tror jag var det som fixade det hela.

 

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7749309-44-10847.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ungefär samma bekymmer och i mitt fall var det just trimgivaren som ballat ur. Jag känner igen symptomen som du beskriver.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ungefär samma bekymmer och i mitt fall var det just trimgivaren som ballat ur. Jag känner igen symptomen som du beskriver.

/Moltas.

 

Tack bajen å Moltas för svar!

 

Visst sitter väl trimgivaren innanför skölden (i motorutrymmet) ?

 

Dax att väldigt snabbt bli smalare å kortare så att man kan krypa ner bakom motorn ;-\

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Vattuman72

Fick du iordning på detta problem?

ser att det är en gammalt inlägg men jag har exakt samma fel.

Jag har bytt givare och justerat kuggsegmentet.

Bytt instrument

Bytt Powertrimpump

Renoverat kolvar

Mvh Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 maj 2015 vid 09:18 skrev moltas:

 

 

19 minuter sedan skrev Sommarfeeling:

Hejsan Vattuman72

Fick du iordning på detta problem?

ser att det är en gammalt inlägg men jag har exakt samma fel.

Jag har bytt givare och justerat kuggsegmentet.

Bytt instrument

Bytt Powertrimpump

Renoverat kolvar

Mvh Tomas

Jag hade likartat problem på mitt 290 drev.

Konsulterade en mekaniker, han gav mig tipset att kolla "Y-kopplingen" mellan givare och de båda panelerna. Jag hittade inte "Y-kopplingen" då, klippte kablarna vid givaren och vid instrumenten och drog sedan nya kablar, jag först testade jag med en provisorisk koppling, men det funkade!

Om inte instrumenten får rätt signal från givaren går det inte att trimma, annat än en liten bit för att sedan bli stopp, då får man stänga av tändningen och liksom starta om systemet. Men med nya kablar fungerar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ett annat problem som kanske är relaterat, min powertrim går upp i översta läget , men där stannade den, det tickar i reläerna men den vill inte gå ned. vad kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reläerna är kopplade som polvändare till drevpumpens motor.

Är du säker på att båda rälerna tickar?

 

Som nödåtgärd kan man koppla en omkopplare mellan + och de båda reläernas 85.

Då styr man pumpmotorn direkt utan att den påverkas av instrumentet, givaren eller av röda knappen.

 

Nu pratar jag om reläerna vid pumpen, prova att byta plats på dessa, om nu drevet går att fälla ned men inte upp, så har du funnit felet.

(Det finns två relä vid pumpen, och två inunder instrumentbrädan).

Alltså reläerna byter plats på + och - så att motorn kan snurra åt båda hållen, pumpa upp, pumpa ned.

Måhända har det ena reläet dålig kontakt, tag ut reläerna ur sina socklar, gör rent kontaktytorna och prova igen. Reläer kan också gå sönder, jag vet inte hur många hundralappar Volvo-Penta tar för dessa, men det är växlande standardreläer som på Biltema kostar "typ" 43 kr styck...

 

(Kolla bara att flatstiftskontakterna 30, 85, 86, 87 och 87a har samma konfiguration, Biltema har även ett växlande relä där kontaktstiften sitter annorlunda, direkt lurigt!)

 

Men det kan vara andra fel också, prova att "starta om" systemet med tändningsnyckeln när drevet är högst upp, går det då att fälla ned det?

 

Jag har inte lyckats lista ut exakt hur detta system fungerar, men vet att det på vägen mellan instrumentet, upp/ned-knapparna och drevpumpen är en del kabel och en del kopplingar, alldeles för många kopplingar egentligen. Kabelskarvar med kopplingar samlar lätt på sig glappkontakt och oxid.

 

Sedan finns det en spärrfunktion som hindrar att man fäller upp drevet i beachläget om man inte håller ned den röda knappen, jag gissar, men kan ha fel, att de båda reläerna bakom panelen är på något sätt delaktiga här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack, Ska prova mi fram med dina råd. Återkopplar efter att jag provat !

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte plats på reläerna, och vips så fungerade det både upp och ned, antar det var kontakt problem, oxidering. Nu funkar det som det ska. Tack Georg_Ohm.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mike1nimo:

Bytte plats på reläerna, och vips så fungerade det både upp och ned, antar det var kontakt problem, oxidering. Nu funkar det som det ska. Tack Georg_Ohm.

 

/M

Vad bra! 

Man skall alltid testa de enkla och billiga lösningarna först.

-Det är aldrig fel att ha litet kontaktspray, elektronikspray ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har samma problem som beskrivs i denna tråd. Det tickar i bakre reläerna. Drevet står fast i övre läge. 
Har provat att byta plats på reläerna, rengöra samt även ta elspray i kopplingsdoser. Ingen framgång än.

 

När systemet fungerar så brukar den röda lampan på displayen lysa med fast rött sken. Nu blinkar den? Vet någon om det är ett tecken på något särskilt fel?

 

Läste även om säkringen för systemet, men kan inte hitta denna. Var ska jag leta?

 

Såg kommentaren om att koppla förbi reläerna för att kunna köra systemet men förstod inte hur jag skulle göra det. Finns det något annat sätt att sänka ner drevet på?

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev Nidelv18DC:

Hej! Har samma problem som beskrivs i denna tråd. Det tickar i bakre reläerna. Drevet står fast i övre läge. 
Har provat att byta plats på reläerna, rengöra samt även ta elspray i kopplingsdoser. Ingen framgång än.

 

När systemet fungerar så brukar den röda lampan på displayen lysa med fast rött sken. Nu blinkar den? Vet någon om det är ett tecken på något särskilt fel?

 

Läste även om säkringen för systemet, men kan inte hitta denna. Var ska jag leta?

 

Såg kommentaren om att koppla förbi reläerna för att kunna köra systemet men förstod inte hur jag skulle göra det. Finns det något annat sätt att sänka ner drevet på?

 

Tacksam för tips!

Hur ser din trimpump ut? finns två varianter 290 A hade en svart burk, senare hade har en plastburk genomskinlig under pumpmotorn. Vanligt med oxidering, som herr OHM skriver om, men också vanligt att reläena ger upp. I annat fall fel i din vippbrytare. Det händer att kontaktstyckena som sitter på den senare varianten glappar, varit ute för det själv inget händer då. Den tidigare pumpen hade jag på min förra båt där gav relät upp och inget hände, köpte nytt för nån hundralapp på drevdelar.se funkade sedan. Denna konstruktion är inte märklig lätt enkel ström till  vippbrytare skickar vidare till relä motorn surrar.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den tidigare pumpen med den svarta burken. Får ta o beställa nya relä och testa om det kan vara det. Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reläerna är vanliga standardregler som du kan köpa på Biltema, kolla bara att konfigurationen av kontraktstiden är rätt, det finns två olika. Dom är märkta 30, 85, 86, 87 Och ibland finns det även 87a.

Man kan koppla de båda 85 till en treläges omkopplare som sedan kopplas till plus, för att tvångsmanövrera drevpumpen upp och ned. Jag gjorde det en gång. Sedan fannan jag felet eller egentligen inte, instrumentet och original strömbrytare hade ingen kontakt med drevpumpen och givaren, så jag orkade inte leta efter kabelbrott etc drog istället helt nya kablar.

3B7A5F63-CAD2-4935-BBA0-0A85297A9F44.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...