Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Animan

Byta varvräknare till en Yamaha F100 -01?

Rekommendera Poster

Hej! Min varvräknare har gjort sitt och det har blivit en gissningslek att hålla koll på motorvarven.

Jag vill därför byta den men har svårt att begripa vad det egentligen är för modell, då den enda märkningen jag hittar är en stämpel på baksidan där det står O9D...

Det är den runda modellen utan knappar, men med tiltmätare och oljetempvarnare. Vet någon vad det är för modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Min varvräknare har gjort sitt och det har blivit en gissningslek att hålla koll på motorvarven.

Jag vill därför byta den men har svårt att begripa vad det egentligen är för modell, då den enda märkningen jag hittar är en stämpel på baksidan där det står O9D...

Det är den runda modellen utan knappar, men med tiltmätare och oljetempvarnare. Vet någon vad det är för modell?

 

Jag hade samma problem med min varvräknare till en F115 -01 och köpte en sådan här på ebay:

6Y5-8350T-83-00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, den varvräknare du bytte ut, var den liksom min utan knappar? Om ja, har du funktion på knapparna på den nya räknaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Känner inte till den exakta modellen, men instrument har ofta konfigureringsswitchar som kan korrodera i kontakterna. Felet visar sig inte sällan som att mätaren fladdrar. Om sådana swtishar finns, så motionera dessa några gånger fram och tillbaka. Om det går att få in lite av innehållet i en kontaktsprayflaska till själva kontakterna, så är detta perfekt men blås inte på så att det kommer fram vid glaset. 

 

Har lagat flera varvräknare på detta sätt och hittills aldrig behövt köpa någon ny.
 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar detta trolleritrick även på mätare med LED-displayer, eller har det varit med analog mätare? Värt att testa i alla fall! Och kontakterna du nämner, är de inne i själva huset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej på baksidan om de finns, kan vara en omkopplare eller till/från switchar t.ex. för att anpassa mot olika poltal på generatorn.. Vet inte om de finns på denna varvräknare. LED eller visarinstrument saknar betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades få tag på en begagnad via Turin Marin i Gbg. Jag pratade med dem och skickade en bild på mina anslutningar. De skickade upp två beg för test, och ombads att behålla en och returnera den andra, eller returnera båda om ingen passade. Antalet sladdar misstämmde, men socklarna var de rätta, så båda fungerade.

Jag betalade genast för en och skickade sedan en på retur. Otroligt kundbemötande. Problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...