Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
abbemyran

Måla om fendrar

Rekommendera Poster

Tjena!! Tänkte kolla om det är någon som har målat om sina fendrar och hur man gör detta? Tacksam för svar!

 

Glad valborg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha annan färg på fendrarna så är det nog bättre att skaffa fenderskydd i textilie, så vita som möjligt, och färga dom till lämplig färg. Tveksam om du får någon färg att sitta kvar särskilt länge på fendrarna... om du inte har dom "bara för syns skull"?

Använder du dom kommer färgen snabbt att slitas bort, skulle jag tro.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+att det nog kan bli färg på båten av fendern,när den ligger och skaver mot skrovet!

Men det är min hypotes det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

+att det nog kan bli färg på båten av fendern,när den ligger och skaver mot skrovet!

Men det är min hypotes det!

 

Å ännu värre - det blir färg på grannbåten.

 

På min båt hade det nog inte spelat nån större roll, men de flesta båtägare är pedantiskt rädda om sina båtar, och du hade troligtvis fått löpa gatlopp varje gång du legat fenderavstånd med en annan båt.

 

Gatlopp är i princip en avrättningsmetod som försvann ur den Svenka lagstiftningen för allmänna brott 1734 och som militär bestraffning 1812.

 

Fendrar är förbrukningsvara, precis som förtöjningslinor. Man kan ju göra ren fendrar på olika sättoch även dra på ett fenderskydd, men jag är osäker på om fenderskydd är så bra metod. De blir lätt skitna och det samlas lätt sand i dem. Ligger du då intill en färgad båt, så kan det lätt bli synbara repor.

 

Är dina fendrar så dåliga att du funderar på att måla dem - köp nya. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaaa. Så kan det vara, att dom bara ska "piffas till". Då köper man nya. Annars, om du vill ändra färg, till en färg fendrar inte finns i..... sätt på en fendersrumpa med rätt färg.

"Gatlopp" e nog inget att stå efter, fast våra drifter äro olika.

go Valborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahaaaa. Så kan det vara, att dom bara ska "piffas till". Då köper man nya. Annars, om du vill ändra färg, till en färg fendrar inte finns i..... sätt på en fendersrumpa med rätt färg.

"Gatlopp" e nog inget att stå efter, fast våra drifter äro olika.

go Valborg

 

Det finns nån film om en desertör från brittiska armen som blev dömd till att bli skjuten i huvudet med 12 skott eller springa 36 gatlopp. Han fick välja och han valde gatloppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...