Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gulnar

Få polyester att härda bra vid låg temperatur (~10 grader C)

Rekommendera Poster

Försöker hitta en bra dag att laga ett hål i skrovet, men den närmsta tiden ser temperaturen ut att ligga runt 10 grader.

 

Som jag förstått är det svårt att få polyestern att härda ordentligt om det är under 15 grader under härdtiden. Och som vädret ser ut i Göteborg den närmsta veckan är det inte troligt att det blir så varmt 6-12 timmar i sträck.

 

Själva lagningen kommer att huvudsakligen vara invändig, men hålet är genomgående. Det är i fören så sälva lagningen kommer att vara smal, långsträckt och U-formad, alltså förhållandevis liten yta som kan ventilera bort härdningsvärmen.

 

Jag har några idéer för att lösa potentiella problem med för låg temperatur som jag tänkte se vad ni mer erfarna tror på. Tyvärr kan jag inte ta in båten inomhus.

  1. En kupéfläkt inuti båten och värm upp till lämplig temp. Kan det vara farligt med tanke på alla lösningsmedelsångor?
  2. Ett litet "tält" runt skadan som värms upp med kupéfläkt/varmluftspistol.
  3. Värm laminatet utifrån med varmluftspistol/hårtork att så det gamla materialet håller en temp på ca: 30 grader. En annan forumtråd jag läste antydde att det kunde dra igång härdningen som sedan genererade sin egen värme.
  4. Ensamt eller i kombination med de tidigare förslagen, ha maxmängd (2%) eller kanske mer härdare.

Jag föredrar ju alternativ 1 och 3 men kan tänka mig 2 om det kniper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plastbåt mycket i låga temperaturer och tror inte du får problem. Jag skulle plasta som vanligt med max härdare och sedan sätta en kupefläkt under en timme eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kupefläkten fungerar bra, stäng av den när du plastar, sätt i sladden igen när du kommer ur båten. Jag har ingen aning om ångorna är explosiva, det har inte smält för mig (ännu?) men jag är gärna utanför båten. Så fort härdningen kommer igång så skapar processen sin egen värme. Men du bör ha någon isolering på utsidan, vinden kan kyla mycket. Liggunderlag, gullfiber, täcke funkar.

Jag har en gammal elektrisk värmedyna som jag klämmer mot skrovet med ett täcke. Sen väntar jag tills jag har runt 25 gr på insidan. Man kan säkert ta en plastsäck el likn med varmt vatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kupefläkten fungerar bra, stäng av den när du plastar, sätt i sladden igen när du kommer ur båten. Jag har ingen aning om ångorna är explosiva, det har inte smält för mig (ännu?) men jag är gärna utanför båten. Så fort härdningen kommer igång så skapar processen sin egen värme. Men du bör ha någon isolering på utsidan, vinden kan kyla mycket. Liggunderlag, gullfiber, täcke funkar.

Jag har en gammal elektrisk värmedyna som jag klämmer mot skrovet med ett täcke. Sen väntar jag tills jag har runt 25 gr på insidan. Man kan säkert ta en plastsäck el likn med varmt vatten.

 

Tack för tipsen.

Jag testar en filt på utsidan och kupéfläkt på insidan. Det blir varmt och mysigt. Får se hur det går. Om det inte regnar för mycket testar jag på lördag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kupefläkten fungerar bra, stäng av den när du plastar, sätt i sladden igen när du kommer ur båten. Jag har ingen aning om ångorna är explosiva, det har inte smält för mig (ännu?) men jag är gärna utanför båten. Så fort härdningen kommer igång så skapar processen sin egen värme. Men du bör ha någon isolering på utsidan, vinden kan kyla mycket. Liggunderlag, gullfiber, täcke funkar.

Jag har en gammal elektrisk värmedyna som jag klämmer mot skrovet med ett täcke. Sen väntar jag tills jag har runt 25 gr på insidan. Man kan säkert ta en plastsäck el likn med varmt vatten.

 

Det blev ett till synes mycket lyckat projekt.

 

Det var 11 grader i luften på utsidan, men strålande sol så yttemperaturerna i solen var nog högre.

 

Kupéfläkt på insidan skickade upp temperaturen där till 20-30 grader så det var varmt och gott i styrenångorna (tack och lov för andningsskydd med riktiga filter).

 

Ett litet tält av presenning och gaffatape över det skadade området på utsidan isolerade också fint.

Dock körde vi med en försiktig mängd härdare, inte över 1.5%

 

I själva lagningen kändes det som att temperaturen steg till något över 50 grader som mest under härdningen.

 

Kupéfläkten fick blåsa under hela härdtiden.

 

Efter utsatt härdtid var ytan på polyestern hård och fin. 

Hade räknat med att den skulle vara lite kladdig efter allt vad jag läst om att luft hindrar härdning i ytmolekylerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastade i fören i fredags, satte tvenne kupevärmare som fick gå hela natten, 6 grader ute på morgonen, 38 grader lokalt inne i båten.

Plaststället avskärmat med kartong.

Har oxå plastat på utsidan, avskärmat med kartong och liggunderlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plastade i fören i fredags, satte tvenne kupevärmare som fick gå hela natten, 6 grader ute på morgonen, 38 grader lokalt inne i båten.

Plaststället avskärmat med kartong.

Har oxå plastat på utsidan, avskärmat med kartong och liggunderlag.

 

Jag ska plasta några lager på utsidan av skrovet också. Skadan var genomgående men det gick att huvudsakligen bygga upp laminatet inifrån. Det får bli nästa helg när det ska vara runt 20 grader varmt här mitt på dagen. 

 

Tänkte också lägga på topcoat då. Några tips för hur man ska få det att härda snyggt, låter dumt att ha något (som kartong eller presenning) som riskerar att nudda den ohärdade utan.

Redigerad av gulnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte provat men jag har läst ett tips att man ska tejpa över med vanlig genomskinlig packtejp. Det funkar nog bra om man gör mindre lagningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte provat men jag har läst ett tips att man ska tejpa över med vanlig genomskinlig packtejp. Det funkar nog bra om man gör mindre lagningar.

 

För min del rör det sig om ett område på ungefär 250x800 mm som ska topcoatas, så packtejp är uteslutet.

Men jag har lekt med tanken på att använda plastfolie från köket och fästa över. Har ännu inget riktigt bra skäl till varför det inte skulle funka. Förutom risken att det i värsta fall limmas fast mot skrovet.  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggplast brukar funka, polyestern fäster inte mot den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...