Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AM2010

Båtbyte (5-årsplanen)

Rekommendera Poster

Så var det just den skälvande sista tiden före årets sjösättning, underhållschecklistorna är genomgångna, båten är snart i det blå och säsongen börjar.

 

Båten är en Skilsö 23 (motorsnipa) och har tre kojplatser om man skall vara realist. Vi är fem, tre barn och kaptenen med hustru. Hur skall övernattningarna ske i år? 2014 års enda övernattning blev en succé - för barnen. Men inte för min rygg eller goda nattro. Kaptenskan låg vaken större delen av natten.

 

Är det någon som känner igen sig?

 

Då hamnar man ganska snart i funderingen på om det ändå inte vore bättre att 1) down-siza och glömma allt vad övernattning till sjöss innebär mot högre fart och kortare tider för motor eller 2) steppa upp till en

segelbåt med tillräcklig plats, dvs varsin kojplats.

 

En större motorbåt känns inte aktuellt, stor båt = stora bekymmer. Vi slagit våra lovar runt höstarnas flytande båtmässor men går alltid hem med en känsla av ... tveksamhet.

 

Men en segelbåt då? Jag har börjat kika och dryfta ämnet kring matbordet - platsen där många saker avhandlas. Ungarna är givetvis på - större båt, mer plats, solytor, kul att segla. Men ingen annan än kaptenen har erfarenhet eller ens satt sin fot på ett segelbåtsdäck.

 

Jag seglade som ung en Magnifik Midget, därefter en Sheriff 600 och sist en JOJ20. Fallande ordning på många sätt. En snabbare segelbåt av 7 meters längd än Midgeten har jag inte upplevt, fast jag gastat på liknande farkoster.

 

Sheriffen var billig men plastig och hade stor avdrift på grund av sitt bulliga liv. JOJ20...ja, vi kan säga såhär, det var inte kul att segla den båten.

 

Besättningen består av tre barn i lägre skolålder, fru inifrån landet (men med sju års praktisk båterfarenhet) och undertecknad som vuxit upp vid kusten.

 

Så, ni som är erfarna eller nyblivna familjeseglare som har något eller några års erfarenhet av segelbåtsliv, vad rekommenderas? Vi vill å ena sidan kunna komma ut och bada och ta några nätters strandhugg, å andra sidan inte tillbringa veckor till sjöss, åtminstone inte medan barnen är små.

 

Kravspec:en är givetvis lång men fokus ligger på;

 

  • 5 kojplatser
  • dinett
  • Avskilda kojer för oss föräldrar
  • Toalett/porta potti
  • inombordare (gärna med segeldrev)
  • Rullfock
  • Löa 8-9 m
  • gärna långkölad eller kraftig fenköl

Jag har börjat kika på Maxi 84, Sunwind 26, Compis 28.

 

Prishorisonten ligger runt 80-100 tkr.

 

Tacksam för feedback och intressanta inblickar i hur det funkar att leva ombord om ni är i en liknande familjesituation som vi.

 

/Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter klokt. Jag kan tycka man behöver lite mer pengar, kanske 200 tkr. Då finns det äldre kvalitetsbyggen, långkölat och med akterruff. Dessa båtar måste man inte segla, det går utmärkt att gå för motor också. De har ofta lite kraftigare motor som är ganska lugn i marschfart. Det är inte säkert att alla i besättningen är segelfrälsta men när de ser hur mycket mindre det rullar för segel så brukar de ändra uppfattning.

Det blir en lite större båt men barn växer ju också. Köper ma båt idag så kan man inte räkna med att kunna sälja den snabbt och enkelt. Därför kan det vara värt att lägga ut lite mer och få en lite mer rejäl farkost. 70-tals båtar där man bytt motor och segel är ett klipp idag. Båten håller i 50 år minst, motorn minst 30.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barnen ska förstås gå i seglarskola i sommar!  :D Och nästa.

Helst din fru också! 

 

Ju mer alla i besättningen kan desto roligare blir det.

 

Båtar finns mängder av. Shipman 28 kanske blir för dyr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, som ägare till en Sunwind 26 kan jag rekommendera den ur enkelhetssynpunkt, vi var totala seglingsnybörjare förra året men lyckades rätt bra med den båten. Jag är något tveksam till om den är rätt för en familj med 3 växande barn, det är ju bara en 26fotare. Ni får garanterat plats nu men när de växer... En bra lösning som vår båt har är att den tidigare ägaren hade gjort 2 plåtar som vi lägger mellan kojerna i salongen vilket gör att vi har en riktig fullstor dubbelsäng i salongen och då är piken fri, där får garanterat 3 barn plats. Detta ger oxå stickkojen fri för att fyllas med packning.

 

Vi seglar 2 + hund men har ganska ofta med svärföräldrarna som är gamla seglare och 4 vuxna + hund är inga problem, särskilt när svärfar vill känna på havet och sätter sig och dinglar med benen i fören :) 

 

Båten är definitivt billig nu och kölkonstruktionen fantastisk.

 

En Sunwind 26a får du för runt 50k, lägger du mer som du anger kan du nog få en hyfsad lite större båt, även om längden inte säger allt, Sunwinden är enligt utsago större inombords är flera 30fotare.

 

Åk runt och kolla på lite olika modeller inom er prisklass och lägg upp de ni gillar här så kommer säkert en favorit utkristallisera sig.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på många båtar. Vi har en liknande familj med två barn och två vuxna. Vi har nu en 36 fots segelbåt men har haft mindre. Det som får alla våra båtar att kännas för små är packning. Det gäller att packa lätt och att var och en håller reda på sina prylar. Annars blir det rörigt vilket gör trängseln mer påträngande och tärande på hela besättningen.

 

En sak som vi också störde oss på i mindre båtar var att man fick möblera om hela tiden. Man fick bygga om för att äta, sedan igen för att segla, sedan igen för att äta, sedan för att sova och så vidare. Det ledsnade vi på. Men alla är olika.

 

 Slutligen att gå från en snipa till segelbåt. Det är precis vad vi gjort. Jag och frun var iofs hyfsat vana seglare sedan innan barnen kom men inga superexperter. Klart ni skall segla, det går ungefär lika snabbt som snipan, men är billigare och roligare. Segelbåtar är ofta trevligare (tycker jag).

 

Att segla en familjeseglare är inte svårt. Snabbast är så klart att gå en kurs, men ni klarar er bra genom att läsa någon bok och experimentera i lugnt väder när det inte är bråttom. Du hade ju dessutom seglat förr så det borde inte vara några problem. Annars kan det vara lite skönt att ha med en som kan segla den första turen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast att segelbåten är billigare vet jag inte om jag håller med om. Om man budgeterar segel då och då så kostar det en del per år! Skulle tro att en seglare med lite mer krav än trötta gammala dacronlakan får en seglekostnad i storlek med bränslekostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast att segelbåten är billigare vet jag inte om jag håller med om. Om man budgeterar segel då och då så kostar det en del per år! Skulle tro att en seglare med lite mer krav än trötta gammala dacronlakan får en seglekostnad i storlek med bränslekostnaden.

 

Det går att vrida kalkylen hur som helst så klart. Det jag syftade på är att segel drar mindre bränsle. Sedan kan man ju kalkylera hur mycket som helst. Vi har kolfibersegel och de var inte billiga. Vi har även en relativt ny motor och jag tror den kostade lite mer än seglen även om inte skillnaden var så stor. Vi kanske kan konstatera att båtliv inte är helt billigt. :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går åt lite plats för 5 personer, det blir ju även lite packning. Sen ska det gå att laga mat till alla, få plats med råvarorna mm. 

Dinett kräver större båt, tror 5 får svårt att få plats i en båt mindre än 31 fot. Kravet på ett separat toautrymme kommer med tiden.

Ballad kan vara ett förslag, 5 sover bra i den. Verkar gå att hitta för runt 100 tkr med en nyare motor. 

Att lära sig segla är inte svårt, det kan fågellika djur. Att segla fort är svårare. Men man köper väl inte segelbåt om man har bråttom? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är visserligen bara du som har seglat förrut men barn och fru verkar vara med på iden. Steg ett för byte från motorbåt till segelbåt är avklarat!

Nu gäller det att hitta rätt båt.

För att inte tröttna skall det vara enkelt att hantera segel och att manövrera. Rullfock är det första som är ett måste för enkelhet. Nästa steg är självslående fock. Då slipper man vinscha och dra vilket gör det roligare att kryssa.

Hållfasthetsmässigt spelar långköl eller fenköl mindre roll. Långköl givetvis något stabilare om man råkar få grundkänning.

 

En långkölad båt har fördelen att vara lite grundare så det blir inte lika mycket av skärgården som försvinner när ni byter från motorbåt till segelbåt.

En fenkölad båt med fritt roder är oftast bättre balanserad, dvs inte lika tung på rodret som en långkölad. Orsaken till detta är att på en långkölad båt sitter oftast hela rodret bakom hjärtstocken medan det på en fenkölad båt finns lite roderyta framför hjärtstocken vilket ökar balansen, dvs den blir inte lika tungstyrd.

 

Bytte själv från långkölad med fullstor fock till fenkölad med självslående fock för ett par år sedan. Seglar nu betydligt mer än innan och framförallt är hustrun mer involverad. Tidigare styrde hon motvilligt om jag behövde gå på toa eller liknande. Numera seglar hon alla babordsbogar och jag alla styrbordbogar. Min rekomendation är därför fenkölad båt med självslående fock på rulle och alla fall neddragna till sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många intressanta uppslag.

 

Är det möjligt att få se några interiörbilder från Ballad? Eller Maxi 84?

 

Jag har sökt en del via Blocket men långt ifrån alla visar bra foton. Självfallet bör hela gänget åka runt och kika skarpt men jag vet hur familjen funkar, jag gör grundresearchen först och får sedan anvisa några lämpliga båtsorter, så inte processen blir alltför seg och utdragen.

 

Så några foton och/eller genomskärning i 3D vore fint.

 

Förresten, att bo trångt, ja det är vi smärtsamt medvetna om. Även en kort badtur brukar innebära en massiv logistikapparat och trängsel, men det är förmodligen lättare att gå från trångt till en mindre trång, än motsatsen.

 

Däremot kan det uppstå viss eftertanke om vi går från 7 meter skrov till närmare 10...än så länge är inte barnens uthållighet särskilt stor och sen finns det ju aspekter på båtplatsen osv osv.

 

Alltså tacksam för vidare hjälp med researchen!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här visar lite på hur en Ballad ser ut. https://rosseglar.wordpress.com/om-delphin-iii/

Prova att bild-googla på "Albin ballad". Priserna verkar löjligt låga på Blocket, under 100tkr med fräsch motor.

 

Ett bra tips är promenader i hamnarna. Prata med ägarna, de flesta båtägare älskar att prat om sina båtar och många visar gärna upp dem. Köper man en kan det dessutom vara bra att känna till andra ägare av samma typ.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att "Skapa Bevakning" på Blocket så får man se vilka båtar med rätt pris som är till salu. Man får även en bra prisbild.

Brukar vara en trevlig kvällssyssla att se vad som finns att köpa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...