Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
nossnahoj

Felsökning aq170 som blir varm

Rekommendera Poster

Hej

Sjösatte igår och den gamla b30:n gick igång direkt, men vid provkörning gick motortemperaturen upp. Testade ett par gånger med samma resultat. Jag har inte haft problem med detta förut. Det verkade vara dåligt sug på sjövattensidan så jag lossade ena sidan på värmeväxlaren för att se om det kom in något kylvatten till den. När jag startade blåste den ut vattnet ur värmeväxlaren och det luktade avgaser. Jaha, tänkte jag: då har avgaslimpan fryst/rostat sönder. Men nu när jag har lossat den ser den fin ut! Visst, lite rost men långtifrån några hål såvitt det går att se. Vad kan det vara då? Varken oljan eller glykolen är missfärgad.

Behöver jag lossa topplocket för att titta på kanaler och sånt?

Hjälp och idéer mottages tacksamt.

Johansson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du kollat impeller och slangar på sugsidan, kan ju ha hänt saker med gamla slangar under vintern. Behövs bara en liten spricka för att det ska suga in luft istället för kylvatten.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har rätt och det är något så enkelt som en trasig slang. Ska försöka byta dem imorrn. Jag har bytt impeller och gjort rent sjövattenfiltret i vinter och bytt vattenslangen mellan drev/sköld så nånstans kan jag ju ha missat att dra åt en slangklämma. När jag provstartade på land med sjövattenslangen i en hink sög den ingenting. Borde kanske ha anat onåd då.

Inte så lätt att se om den suger vatten, hur gör man det bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss slangen efter pumpen och provstarta, där skall det ju komma vatten. Kolla med tummen att det är tryck. Fick Du bort alla impellerblad från den gamla impellern. Det sitter väl en medbringare i gummi innanför pumpen på den motorn har jag för mig, vet inte vad som händer om den ger upp.

/Claes

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte alla slangar, satte dit ett filter med genomskinligt lock, kollade termostaten och satte ihop allt igen, men inget sug på sjösidan. Satte i den gamla impellern igen och startade med en av dräneringspluggarna i limpan urskruvad - spottade å fräste ett tag, men sen började det spruta vatten! Vet inte om det var nån luftficka eller nåt fel med impellern, men nu funkar det iaf. Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...