Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rekrevs

hur hårt kan man dra oljeskruven

Rekommendera Poster

hej

 

upptäckte nu att oljan i mitt penta 290 drev har sakta under vintern har läckt ut, bytte nu till ny packning och fyllde på med växelhusolja, men det är inte riktig tätt ändå, jag har haft båten ett antal år men aldig råkat ut för detta, gängorna är fina och tror inte att dom är skadade, jag är rädd att dra för hårt så att gängorna pajar, men hur hårt kan man man dra?

 

mvh sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om det läcker från oljeavtappningsproppen så kanske du har fel storlek på o-ringen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om det läcker från oljeavtappningsproppen så kanske du har fel storlek på o-ringen.

Ingemar

 

Hej

 

tack för svar, det ska jag kolla

 

mvh sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som något är fel på tätningen. Man ska inte behöva dra åt mer än "orderntligt hårt".

Kolla om du har något skräp eller ojämnhet där o-ringen ska täta.  Känn med fingret med skruven borta. Både på skruven och i godset i hålet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

hej

 

upptäckte nu att oljan i mitt penta 290 drev har sakta under vintern har läckt ut, bytte nu till ny packning och fyllde på med växelhusolja, men det är inte riktig tätt ändå, jag har haft båten ett antal år men aldig råkat ut för detta, gängorna är fina och tror inte att dom är skadade, jag är rädd att dra för hårt så att gängorna pajar, men hur hårt kan man man dra?

 

mvh sverker

fick ett tips när ja började med båtar på 70talet,dra oljeskruvarna med en passande mejsel,den skall ha fyrkantig klinga,sen ta en skiftnyckel och dra lite lätt då lossnar inte skruvarna,tänk bara att det är aluminium,så alltid dra med måtta.ett knep om du inte får det tätt med nya packningar ,använd teflontejp,eventuellt ihop med packningen. Redigerad av karluno

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I allmänhet drar folk skruv och mutter för hårt i mindre storlekar och grövre för dåligt.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som något är fel på tätningen. Man ska inte behöva dra åt mer än "orderntligt hårt".

Kolla om du har något skräp eller ojämnhet där o-ringen ska täta.  Känn med fingret med skruven borta. Både på skruven och i godset i hålet.

 

Hej Anders

 

du har nog rätt, det måste vara något skräp som gör att det läcker, det är en helt ny packning, och detta har aldrig hänt tidigare, ska testa nu i helgen.

 

mvh Sverker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

hej

 

upptäckte nu att oljan i mitt penta 290 drev har sakta under vintern har läckt ut, bytte nu till ny packning och fyllde på med växelhusolja, men det är inte riktig tätt ändå, jag har haft båten ett antal år men aldig råkat ut för detta, gängorna är fina och tror inte att dom är skadade, jag är rädd att dra för hårt så att gängorna pajar, men hur hårt kan man man dra?

 

mvh sverker

fick ett tips när ja började med båtar på 70talet,dra oljeskruvarna med en passande mejsel,den skall ha fyrkantig klinga,sen ta en skiftnyckel och dra lite lätt då lossnar inte skruvarna,tänk bara att det är aluminium,så alltid dra med måtta.ett knep om du inte får det tätt med nya packningar ,använd teflontejp,eventuellt ihop med packningen.

 

 

tack, kollar detta

 

mvh sverker

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...