Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bukis

biltemas gängtätning (röd behållare)

Rekommendera Poster

Jag har använt den med bra resultat till nipplar på bränsleledningar. Har dock aldrig sett något test eller annan jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bruka använda Biltemas VVS- Tätning i svart flaska. Den är bättre till grövre gängor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Letat efter butik med Loctite 577 i Göteborgs området, fann 3 butiker:
* Hornbach, lägst pris

* Viking Yachting

* Swedol, högst pris

 

Råkade finna den här gamla tråden om Biltemas VVS-tätning / gängtätning lämplig att användas på kopplingar upp till 75 mm. Nyligen hörde jag en kommentar om att BT skannar marknaden på storsäljare och tar sedan fram en egen variant vilket kan stämma på Loctite 577 vs BT VVS-tätning. 
Googlat runt lite om BT artikelnummer 36-41, såg att Seawolf gillade BT produkten i en gammal tråd.

 

DAGSNOTERING PÅ GÄNGTÄTNING?

Halva priset på BT's gängtätning.

Som kemisk gängtätning till kulventiler och skrovgenomföringar, kan man säga att Loctite 577 och BT VVS-tätning är likvärdiga rent tekniskt?

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför använder rörmokarn inte gängtätning?

 

Köp lin och Unipak så får du en "riktig" rörskarv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Varför använder rörmokarn inte gängtätning?

 

Köp lin och Unipak så får du en "riktig" rörskarv.

 

Mackey

För att rörmokare och rörmokeri- brachen är väldig konservativ.

I vissa men inte jättemånga fall kan lin ha sina fördelar.

Många rörmokare mm. i branchen  använder i stort sett endast flytande tätning.

Man kan vända på det.

Varför används nästan aldrig lin, gängtejp mm. i tungt underhåll och annan industriell verksamhet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med lin och smörja är att det blir okänsligt. Har vridit på några 30-40 år gamla linade kopplingar hemma i huset och dom började inte läcka för det. Vrider man på en limmad koppling förstör man limmet direkt.

 

Men brukar använda lite av varje. Små kopplingar funkar ju kanon med lim/gängtätning medans stora känns bättre tycker jag med gammalt hederligt lingarn.

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Mackey:

Varför använder rörmokarn inte gängtätning?

 

Svaret är mycket enkelt. Man vet, av erfarenhet, att lin håller minst 50 år.

I "fält" finns det ingen tidsvinst att använda "gängtätning". I "produktion" (tex bygga fjärrvärmecentraler) är "gängtätning" snabbare och används oftast där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Svaret är mycket enkelt. Man vet, av erfarenhet, att lin håller minst 50 år.

I "fält" finns det ingen tidsvinst att använda "gängtätning". I "produktion" (tex bygga fjärrvärmecentraler) är "gängtätning" snabbare och används oftast där.

Hah.. min bergvärmeinstalation måste vara ett undantag... 2ggr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev krenr09:

Det fina med lin och smörja är att det blir okänsligt. Har vridit på några 30-40 år gamla linade kopplingar hemma i huset och dom började inte läcka för det. 

 

25 minuter sedan skrev bhemac:

Svaret är mycket enkelt. Man vet, av erfarenhet, att lin håller minst 50 år.

Bra sammanfattningar som är värda att tänka på när man ska montera ventiler på bordgenomföringarna.

 

Med lagom mycke lin kan man gänga på till ventilen och/eller vinkeln sitter i det läge man vill ha den och sluta just där. Vill man justera lite när slangen ska på plats så är det bara att göra det.

 

1 timme sedan skrev Caribic410:

För att rörmokare och rörmokeri- brachen är väldig konservativ.

 

1 timme sedan skrev Caribic410:

Många rörmokare mm. i branchen  använder i stort sett endast flytande tätning.

Är branschen konservativ eller inte????

 

 

1 timme sedan skrev Caribic410:

Man kan vända på det.

Varför används nästan aldrig lin, gängtejp mm. i tungt underhåll och annan industriell verksamhet.

Oftast för att det är svetsade rörsystem med flänsförband som används i industri. 😃

 

Sedan är det ju skillnad på vad det är för media i rören. Lin och Unipak lämpar sig för installationer med vattenfyllda rör och lågtrycksånga.

 

Klenare gasledningar får undantagsvis skarvas med gängkoppling, men flytande tätningsmedel är inte tillåtna.

 

Var sak på sin plats, men i båten funkar lin och pasta väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Nu kapar jag tråden lite galant; jag skall hitta en bra tätning som tål diesel eftersom jag behöver nytt dykrör för värmaren. 

Diesel och Biltematätning? 

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/gangtatning-2000031437

Diesel och lin..?

 

Vad håller tätt?

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/tatningsmedel-2000042268

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har linat många kopplingar som utsätts för diesel och det har fungerat bra. Var med och renoverade motorn i en gammal trålare med pedant ägare och där linade vi alla kopplingar. Sen körde vi också en del med lin och permatex, den svarta kletiga varianten som man limmar packningar med. Brukar vara i en burk med pensel i locket. Men vet inte om det blir bättre eller sämre än med unipak.

 

Knepet med att lina kopplingar är att skrapa på gängorna med en fil eller bågfilsblad så linet fäster bättre.

 

/Kim

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev krenr09:

Knepet med att lina kopplingar är att skrapa på gängorna med en fil eller bågfilsblad så linet fäster bättre.

 

/Kim

Man kan även använda en polygrip och klämma över gängorna så man får märken. Då går det bra att få fäste till linet så det ej snurrar runt vid koppling.

 

Dessutom blir man stark i handen/händerna om man gör det ofta 😀.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min undran var om Loctite 577 och BT VVS-tätning är likvärdiga till kulventiler.

Har någon positiv erfarenhet av BT tätningen?

 

Jag personligen är EJ intresserad av lins fördelar eller gängtejps fördelar:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-04-25 vid 16:22 skrev Bukis:

hej. Ska täta gängor på en kulventil till genomföring. Jag undrar om biltemas gängtätning funkar bra? Har letat överallt efter loctite 577 som sägs vara bra, men en hittat. Funkar biltema som komplement? http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Gangtatning-2000031437/

Åter till TS fråga

 

Biltema skriver att deras gängtätning är lämpligt upp till 20 mm, så om det är små ventiler så bör den funka.

 

Är det grövre ventiler så använd VVS-tätning

https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/vvs-tatning-2000031881

om du inte väljer lin.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev skippeer:

Min undran var om Loctite 577 och BT VVS-tätning är likvärdiga till kulventiler.

Har någon positiv erfarenhet av BT tätningen?

 

Jag personligen är EJ intresserad av lins fördelar eller gängtejps fördelar:-)

Läs vilken spaltfyllnad produkten klarar, hur hårt den låser och om den är helt lösningsmedelsfri. Det kan ibland finnas små microkapslar som måste pressas sönder för härdnings skull.

Då bör det stå i bruksanvisning.

Av den info kan du avgöra. Jämför mot info på LT. Jag har ingen personlig erfarenhet av någondera av dessa två.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BT TDB
36-41 Pipe Sealant with PTFE is a high viscosity thixotropic gel paste which cures
rapidly, sealing instantly to 10 bar through its anaerobic cure system in contact with
metals in the absence of air (oxygen). When fully cured it resists pressure up to 350
bar.

 

Rent teoretiskt låter det som att BT VVS-tätning skall funka till gängorna till bottenventiler, det jag var intresserad av var gjorda erfarenheter för ibland stämmer inte säljarens syn på hur bra produkten är jmf med glada båtägares bittra erfarenheter.

Jag har läst 2 gamla inlägg på olika forum om BT's VVS tätning. Några färska erfarenheter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev skippeer:

Rent teoretiskt låter det som att BT VVS-tätning skall funka till gängorna till bottenventiler, 

Det är säkert inga problem, trycket är runt 0,05 bar.

Tuggummi skulle funka bra...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt den istället för Loctites under ett par år, senast nu i höstas på bottenventiler och kopplingar/kulventiler. Faktiskt även på så grov som 1 1/2". Och den fungerar utmärkt, precis som Loctites. Har samma tätning till alla nipplar och kranar på bränslet också (diesel) utan att ha upplevt problem.

 

Enda nackdelen är att den - till skillnad från lin/rörkitt - nyper fast rördelarna, extra snabbt om de är av mässing. Därefter (när den härdat) kan du inte vrida och finjustera positionen på rördelarna. Men å andra sidan skall det ju sitta där det sitter....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, som många andra har jag hybris när det gäller skrovgenomföringar och ventiler.

Det måste bara bli tätt direkt och dessutom är det en fördel att det nyper när jag har kulventilen i rätt position. Har bytta på flera båtar tidigare och det har gått bra men hjärnspökena målar upp.......

Shoppat en flaska på BT och den var svart så (577 har röd flaska).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...