Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jaspe

Bara dagar till sjösättning

Rekommendera Poster

Grattis! 8 maj gäller för mig! Påmastning 9 maj! Bara vädret ler mot mig :)

 

Botten och fribordet klart! Ska ge mig på däck i helgen och nästa! Byta impeller och dra toaslangen, sen så! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 timmar kvar och masten i pool position vid mastkran. I kväll fredagsbastu och sedan traditionell knytis i båten.

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka landkrabbor ni är  ^_^ . Jag sjösatte påskafton och fira hela påskhelgen i båten  :) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilka landkrabbor ni är  ^_^ . Jag sjösatte påskafton och fira hela påskhelgen i båten  :) .

 

Vilka landkrabbor ni är hela bunten.  :P

 

Har inte ens börjat fundera på när jag skall ta upp, men det blir väl nån gång för midsommar, med sjösättning ett par dar senare.  ;)

 

Hållö Hamn första Onsdagen i December 2014

 

post-53310-0-97258100-1429946584_thumb.jpg

 

Smögenhamnen 2014-12-31 ca kl 10.30 foto Torbjörn Larsson, Smögen

 

post-53310-0-38791400-1429946923_thumb.jpg

 

Islägg i januari 2015

 

post-53310-0-39766400-1429946694_thumb.jpg

 

Hållö 2015-04-08

 

post-53310-0-64408200-1429947344_thumb.jpg

 

Tisdagen 21/4 2015

 

post-53310-0-45565800-1429947068_thumb.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten sjösattes för en dryg vecka sedan. Hade en förhoppning att övernatta denna helg men monteringen av ankarspelet drog ut på tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastisk helg å smhi mfl. Kan man lita på. Seglade fr Norrköping via ett par fina stopp. Bunkra, fixa lite å sova över i båten i torsdags. Sjösätyning, segel mm. fredag. Enl prognos skulle d vara helt vindstilla, avtagande med regnig eftermiddag. Mantåg, spännd rigg, segel, vatten... klart för avfärd kl. 14:00. Började blåsa så vi kunde lägga ut utan motor. 7-8 knop slör/läns sol nästan t-shirtväder till Näverqvarn. Dagen därpå... prognos ännu mer vindstilla, reality, sen..kl 9.. lörd morron frukost... fyra slag sedan halvvind till hävringe.. perfekt bog 7-9 knop.

Lunch på ett blåsigt... 12ms Hävringe utflykt runt ön å plattläns med endast försegel i 6 knop till ett soligt Broken.

söndag.

halvvindssegling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att sommaren börjar ta fart, själva sjösätter vi den 13 är det tänkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag är ingen vanlig dag, för idag är sjösättningsdag! 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag är ingen vanlig dag, för idag är sjösättningsdag! 13:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi talat om undertecknad så snackar vi om en seriös landkrabba, har sovit 5 nätter i min nyinköpta båt,,, stående på torra land,,, funderar på att sjösätta den nästa vecka, återstår att se hur detta går, det lär ju gunga och så när den ligger i vattnet?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi talat om undertecknad så snackar vi om en seriös landkrabba, har sovit 5 nätter i min nyinköpta båt,,, stående på torra land,,, funderar på att sjösätta den nästa vecka, återstår att se hur detta går, det lär ju gunga och så när den ligger i vattnet?

 

Ruffträning innan sjösättning är alltid bra, särskilt med nyinköpt.

Själv får jag vänta ett tag till med sjösättning och ruffträning. Ägnar tiden åt husrenovering, men snart är renoveringen klar och då skall de nya ruffrutorna i båten och sedan är det inte långt till sjösätting.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om vi talat om undertecknad så snackar vi om en seriös landkrabba, har sovit 5 nätter i min nyinköpta båt,,, stående på torra land,,, funderar på att sjösätta den nästa vecka, återstår att se hur detta går, det lär ju gunga och så när den ligger i vattnet?

 

Smoegen - du borde byta nick som jag gjorde för några dagar sen, så din titel här på MG blir sådana som vi egentligen är - Landkrabbor.

 

Vi får väl hoppas att sjösättningen går bra. Å andra sidan - varför skulle det inte göra det. Hur många båtar har du sjösatt i ditt liv!?

 

För egen del blir det nog inge sjösättning inom den närmaste månaden, om jag över huvud taget sjösätter i år. Ja vi får se. Båten är ganska matt där hon legat och skavt mot Y-bommen, när fendrar far upp när det blåser redigt. Får se  om de åkt upp under natten. Det visar sig när jag kommer ner till båten om ett par timmar. Har köpt bryggfendrar att sätta på Y-bommen, men de monterar ju inte sig själva.

 

Nu för tiden får jag ju polera själv. Annat var det på den tiden du jobbade med båtar och man kunde leja dig för att tex vaxa och polera skrovet. Kommer du ihåg hur förvånad du blev när jag krävde att du skulle polera om på en bit som jag inte var nöjd med. Det var ju dessutom på en fläck där Thallatha var som blankast.  Sanningen var ju den att det inte va nåt fel på ditt jobb. Jag ville bara ta ett kort på dej i arbete.

 

post-106994-0-87672900-1431069829_thumb.jpg

 

Om ett par timmar skall jag gå till Smögen och hämta folk vid "Snusfronten" och gå till Hållö. Den killen som har avtalat med mig om turen ringde för en stund sen och frågade om det går att gå ut idag. Han påstod att det blåser.

 

Det har mojnat lite de sen i går kväll. Nu blåser det 14 m/sek i medelvind och lite över 17 i byarna och västlig vind. I går kväll var medelvinden 17,4 och byvinden 22,4 m/sek som värst.

 

Det är ju skapligt lä både i Smögenhamnen  och på Hållö, så det bör inte va nåt problem att lägga till. 

 

Passagerarna är nog dessutom vana.

 

När jag var ute med samma gäng till Hållö - tror det var i januari - blåste det mer än just nu och dessutom sydlig vind. Kom från Kungshamn och gick ut "gapet". När jag rundat "skärt i gabet" och satte kurs mot den röda pricken i mynningen på sjöfartsverket/passagerabåtarnas hamn - dvs tvärs vind och sjö - då rullade det redigt. Lika dant på hemvägen. Fast det kanske rullar mer under en längre sträcka idag med västlig vind. Den som lever får The - som gamle Lipton brukade säja.

 

Nej det går nog bra med din sjösättning och hemseglats. Jag är inte ett dugg orolig. Synd bara att jag inte har tid att följa med dej. Å andra sidan är det väl bara skön att få segla själv och slippa mig. ;)

 

Vill du höra mitt tjöt kan du ju alltid ringa.  :P

 

En tur till Väderöarna eller motsvarande kräver jag nästan med din nya båt. :ph34r:

 

Fast inte förr än alla snedseglare återvänt till sina hemmahamnar, det blivit lugnt i skärgården igen och det finns plats att ligga i lotshamnen. Det var några år sen vi var där med din gamla Fingal. Jag har faktiskt bara varit på Väderöarna en gång sen dess. 

 

 

 

Ha´t pen´t

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en Väderötur skall det bli, vi tar den när skärgården är vår att disponera, mellan kräftskivor å hummerfisket. .. inget ont om badgäster, men det blir trångt om saligheten ibland, maj och september,, det är nog då jag mest saknat å ha båt... =) så även om Lorden kanske gungar lite så längtar jag enormt efter att få sjösätta,, =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en Väderötur skall det bli, vi tar den när skärgården är vår att disponera, mellan kräftskivor å hummerfisket. .. inget ont om badgäster, men det blir trångt om saligheten ibland, maj och september,, det är nog då jag mest saknat å ha båt... =) så även om Lorden kanske gungar lite så längtar jag enormt efter att få sjösätta,, =)

 

På tal om att gunga. Du skulle vart med till Hållö igår. Hade faktiskt behövt en kompetent besättningsman när jag skulle lägga till där. Det blåste skaplig västanvind och det är inte lätt att va i två ändar samtidigt för en stöpplebent gammal gubbe. Men jag fick hjälp av Mikael Landgren.

 

Precis när jag fått släppt iland mina passagerare kom Stig med Hållöfärjan, full med folk som skulle till vandrarhemmet. Han hade tydligen besvär med att ligga vid sin brygga så han ville lägga sig vid en där jag lagt mig.Den är ju stabilare och de kraftiga däcken är ju bättre avbärare. Han skulle bara släppa iland sina passagerare, minst 30 pers,  och sen inte komma tillbaka med under dagen.Jag tog mig en sväng ut till pricken och ur farleden och tittade på sälarna tills Hållöfärjan gett sig av. Sen skulle man lägga till igen. :huh:

 

Vägen ut hade det inte varit så farligt med sjögången, men den sista biten fram till Hatteskär fick jag sjön på låringen och det rullade en del. Men det var ingenting mot vad det rullade mellan Byttelocket och fram förbi gräsbôn och bort mot Tångenrännan. Fick ju sjön på låringen där också. Hade ju kunnat hissa och reva storseglet, men för en sån kort bit är det bättre att det rullar.

 

Det får väl bli Väderöarna i slutet på September. Det är nästan mer båtar ute då än det var i början av Augusti förr i tiden.

 

Skynda dig nu och få sjösätt så du kommer hem och vi får se "pråmen" - å andra sidan. Det finns digitala kameror och jag har tom en dylik i min mobil.  ;) Vi kunde väl åtminstone få sen en sjösättningsbild.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall vi nog få till,,, skall bara försöka å fatta hur jag får in bilder i surfplattan, i värsta fall får jag väl koppla opp skrivdatorn mot nätet... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösatte idag. 15 båtar som krånglades upp på vagnen, drogs ned till kranen och lyftes ned i vattnet. Det tog tre timmar varav en regnig. Sedan en timmes första båttur från varvet till hamnen. I kväll ska jag lappa kapellet, som ska monteras i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sjösätter idag. I em. ska vi masta på. Både YR och SMHI lovar upp mot 20mm regn.

Det kommer inte bli en varm o mysig start på säsongen det här... huua 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjösatte i lördags 9/5... Gôtt när hon är i sitt rätta element :)

 

Ny mörkblå kappa har hon fått i år också :D  :D

post-72346-0-85959400-1431425380_thumb.jpg

Redigerad av Kenneth_S
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, på lördag 16/5 är det dags. Allt klart? Nej, inte på långa vägar. Det verkliga jobbet (det man har betalt för) har tagit överhanden hela våren.

 

Hon är bottenmålad och friborden är polerade och vaxade. Resten för bli efter sjösättning om vi inte hinner i helgen.

 

Åskådarna lär bli lite överraskade när de får se däcket på den underifrån sett blanka och rena båten ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjösättningen är avklarad :) Sommaren är välkommen när som helst!  Gå in på vår hemsida för att titta på bilder :) www.thesea.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även vi kom i. Men för min del får gärna sommaren vänta. Mycket återstår på båten även om hon underifrån ser helt okej ut.

 

Finns en bild i min loggbok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...