Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
matnor02

Utgångna flytvästpatroner XXL

Rekommendera Poster

Köpte i söndags 19/4-15 en spinlock deckvest uppblåsbar räddningsväst på XXL Sisjön, jag köpte även en reservpatron med utlösare för att ha i båten. När jag kom hem upptäckte jag att utlösaren i reservkitet passerade "replace before" 2015-03. Vid återbesök hos XXL visade det sig att samtliga ca 50-100 patroner de hade var utgångna och de plockades omgående bort dem från hyllan, bra där! Men riktigt uselt att man inte har koll på den säkerhetsutrustning man säljer från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är verkligen förvånad över att folk köper dessa västar. Visst, de är lite smidigare och snyggare (som ouppblåsta), men för mig är det en utveckling åt fel håll. Man går från en mer eller mindre idiotsäker produkt som inte kräver underhåll och som fungerar varje gång den behövs, till en betydligt mer osäker produkt.

 

Här är en artikel som beskriver fenomenet

 

Det här citatet belyser problemet väl:

"– När en väst inte fungerar så beror det i nittio procent av fallen på bristande underhåll. Resterande tio procent beror på att användaren inte vet hur man hanterar västen."

 

Visst, man ska byta patron, men kommer man ihåg det? Låter man bli att åka ut för att man upptäcker att patronen är gammal? Om det nu är så att 10% av västarna inte löser ut är det ju minst sagt undermåligt.

 

För övrigt håller jag med, riktigt uselt av XXL att sälja gamla patroner. Bra dock att dom tog det på allvar.

 

Jag håller mig till seglarvästen med inbyggd sele, det tror jag är bästa alternativet för vuxna.

 

mvh

 

Landkrabba Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är verkligen förvånad över att folk köper dessa västar. Visst, de är lite smidigare och snyggare (som ouppblåsta), men för mig är det en utveckling åt fel håll. Man går från en mer eller mindre idiotsäker produkt som inte kräver underhåll och som fungerar varje gång den behövs, till en betydligt mer osäker produkt.

 

 

 

Jag håller mig till seglarvästen med inbyggd sele, det tror jag är bästa alternativet för vuxna.

 

mvh

 

Landkrabba Nils Nobbing

 

Kruxet är att du jämför äpplen och päron. (Ok, jag överdriver lite)

 

Om valet står mellan en räddningsväst, med krage, som vänder dig om du är medvetslös och den uppblåsbara västen; Är valet fortfarande självklart?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan blandar ni ihop patron och autobobin. Gaspatronen blir inte gammal så den behöver man bara byta om den tömts. Autobobinen, utlösaren, måste man däremot byta när den blir för gammal. Det som kan hända när den blir för gammal är att den löser ut för lätt, dvs den löser ut när den inte ska. Det är väldigt osannolikt att den skulle vägra lösa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog förstår jag äpplena och päronen, men jag tror inte det är så folk väljer i praktiken. Hur många överväger ens en riktigt räddningsväst?

 

Man kan också fundera över värdet av en räddningsväst. Någonstans har jag läst sjöräddare avfärda nyttan med räddningsvästarnas vändningsfunktion som teoretisk, och att de aldrig i praktiken stött på ett fall där liv räddats pga den funktionen. Samtidigt som vittnen berättat om svårigheterna att ta sig upp i livflottarna efter Estonia, pga de klumpiga flytblocken på bröstet. Försvagade och orkeslösa var det en kraftansträngning att ta sig upp i flotten med den distans som flytblocken utgör.

 

Men men, var och en blir salig på sin tro.

 

För övrigt, här finns tester som kanske kan vara till hjälp för den som vill köpa uppblåsbart: http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Tester/Flytvast/

 

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/sport-och-fritid/flera-brister-hos-uppbl%C3%A5sbara-flytv%C3%A4star

 

mvh

 

Nils N

 

 

 

 

Jag är verkligen förvånad över att folk köper dessa västar. Visst, de är lite smidigare och snyggare (som ouppblåsta), men för mig är det en utveckling åt fel håll. Man går från en mer eller mindre idiotsäker produkt som inte kräver underhåll och som fungerar varje gång den behövs, till en betydligt mer osäker produkt.

 

 

 

Jag håller mig till seglarvästen med inbyggd sele, det tror jag är bästa alternativet för vuxna.

 

mvh

 

Landkrabba Nils Nobbing

 

Kruxet är att du jämför äpplen och päron. (Ok, jag överdriver lite)

 

Om valet står mellan en räddningsväst, med krage, som vänder dig om du är medvetslös och den uppblåsbara västen; Är valet fortfarande självklart?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi diskuterar ändå nyanser i användningen av flytvästar, inte huruvida de ens skall användas.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en av varje! nu ska det väl erkännas att det mest är den designade uppblåsbara som används, men seglingsvästen är ett bra foder om det är kallt ute :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nilsnobbing skrev: Jag håller mig till seglarvästen med inbyggd sele, det tror jag är bästa alternativet för vuxna.
Samma här!
Men en sådan som även inkluderar automatiskt uppblåsbar krage för att vända medvetslösa personer skulle möjligtvis kunna fresta mig.
Men en sådan kombination finns väl inte vad jag vet, alltså traditionell punkasäker seglarväst med inbyggd sele plus även nån sorts inbyggd autouppblåst extrakrage. En krage som skulle förbättra oddsen även om man skulle vara medvetslös eller starkt avkyld? Haha, kanske tänker jag fel här men eftersom det numera finns uppblåsbara cykelhjälmar borde väl inte detta vara en omöjlig tanke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tror inte en seglarväst machar kraven som ställs på en 150N självuppblåsande räddningsväst med sprayhood och signallampa på mast, med ficka för PLB.

 

Dock är underhållet på ett flytplagg av seglarvästtyyp noll. Men funktionen är liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lotsarna har fått överge de uppblåsbara västarna av säkerhetsskäl. 

 

Det är svårt att hitta skäl till att flytvästen måste kunna vända rätt en medvetslös.

"Under 2013 omkom 36 personer i fritidbåtsolyckor. Sju av dem bar flytväst men omkom trots det. En av dem omkom av kroppskador vid kollision med en ö, en föll från fördäck och fick dödliga skador av båtens propeller och slutligen var det fem som låg så länge i kallt vatten att de inte överlevde."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nog förstår jag äpplena och päronen, men jag tror inte det är så folk väljer i praktiken. Hur många överväger ens en riktigt räddningsväst?

 

Man kan också fundera över värdet av en räddningsväst. Någonstans har jag läst sjöräddare avfärda nyttan med räddningsvästarnas vändningsfunktion som teoretisk, och att de aldrig i praktiken stött på ett fall där liv räddats pga den funktionen. Samtidigt som vittnen berättat om svårigheterna att ta sig upp i livflottarna efter Estonia, pga de klumpiga flytblocken på bröstet. Försvagade och orkeslösa var det en kraftansträngning att ta sig upp i flotten med den distans som flytblocken utgör.

 

Men men, var och en blir salig på sin tro.

 

För övrigt, här finns tester som kanske kan vara till hjälp för den som vill köpa uppblåsbart: http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Tester/Flytvast/

 

http://www.testfakta.se/guider-och-artiklar/sport-och-fritid/flera-brister-hos-uppbl%C3%A5sbara-flytv%C3%A4star

 

mvh

 

Nils N

 

 

 

 

Jag är verkligen förvånad över att folk köper dessa västar. Visst, de är lite smidigare och snyggare (som ouppblåsta), men för mig är det en utveckling åt fel håll. Man går från en mer eller mindre idiotsäker produkt som inte kräver underhåll och som fungerar varje gång den behövs, till en betydligt mer osäker produkt.

 

 

 

Jag håller mig till seglarvästen med inbyggd sele, det tror jag är bästa alternativet för vuxna.

 

mvh

 

Landkrabba Nils Nobbing

 

Kruxet är att du jämför äpplen och päron. (Ok, jag överdriver lite)

 

Om valet står mellan en räddningsväst, med krage, som vänder dig om du är medvetslös och den uppblåsbara västen; Är valet fortfarande självklart?

 

 

Om det är så att folk inte resonerar så, så är det väl är problemet ligger?

Men jag tror att många faktiskt överväger räddningsväst, de väljer ju en uppblåsbar framför seglarvästen.

Jag seglar oftast i seglarväst, men väljer den uppblåsbara om jag seglar solo eller på havet.

 

Sen kan man säga mycket gott om sjöräddare, men bara för att man är frivillig sjöräddare är det inte säkert att man är kompetent att uttala sig om olika flyt/räddningsvästars för eller nackdelar....

 

 

Jag har en av varje! nu ska det väl erkännas att det mest är den designade uppblåsbara som används, men seglingsvästen är ett bra foder om det är kallt ute :)

Tvärtom för mig. Oftast seglarvästen på, framför allt vid kappsegling. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lotsarna har fått överge de uppblåsbara västarna av säkerhetsskäl. 

 

Det är svårt att hitta skäl till att flytvästen måste kunna vända rätt en medvetslös.

"Under 2013 omkom 36 personer i fritidbåtsolyckor. Sju av dem bar flytväst men omkom trots det. En av dem omkom av kroppskador vid kollision med en ö, en föll från fördäck och fick dödliga skador av båtens propeller och slutligen var det fem som låg så länge i kallt vatten att de inte överlevde."

Källa på uppgiften om lotsarna?

Sist jag åkte lotsbåt, i höstas, hade alla från Sjöfartsverket uppblåsbara västar...

 

Gällande om västen ska kunna vända en medvetslös eller inte så beror det ju på ens eget båtliv. De flesta som drunknar gör det ju nära land från små motor eller roddbåtar.

Så ser inte mitt båtliv ut.

Det jag är mest rädd för, men inte det jag tror är sannolikast, att hända mig är att jag trillar i och knockas innan eller när jag trillar i och inte har tillräckligt måga kompetenta människor kvar ombord för att fiska upp mig snabbt nog. Då hoppas jag att den uppblåsbara vänder på mig.

 

Det jag tror är mest sannolikt är att jag trillar av kappseglingsbåten mellan race eller när vi lägger till eller liknande. :-) Då funkar seglarvästen troligtvis fin-fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Om vi hamnar i en situation då vi måste gå i livflotten så skulle jag föredra en räddningsväst med fasta flytkroppar framför en självuppblåsande. Helst skulle jag ha överlevnadsdräkter.

 

Men jag har mer tilltro till själuppblåsande väst än en seglarväst.

 

Det finns viss utrustning som kräver periodiskt underhåll.

Som PLB, EPIRB, livflotte, nödraketer, flytvästar.

Jag har en egen flik i båtpärmen för dessa, jag har dock ingen EPIRB än.

Så det är inte så svårt att hålla efter utrustningen då.

 

http://www.dinsakerhet.se/Fritid--resor/Bad-och-vatten/Flytvastar/

Här står lite om västar generellt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Här pratas det om att västen funkar bara man "underhåller"

Ursäkta, kan någon precisiera vad som menas med underhåll för en väst?

 

Blåsa upp den manuellt för att se att den är tät?--Ja det skall man göra.

 

Men sen då? Lösa ut "bobinen"? Lösa ut patronen? Eller?

 

Den uppblåsbara jag har å använder, å har sele, går att blåsa upp för hand, ja med munnen....  :-)

Det räcker. Är jag ej i stånd att göra det så är det kört ändå. Å även om västen vänder mig så förlänger den bara pinan.  Jag hör till nog till gruppen de där 5 som frös ihjäl, enl statistiken ovan, skulle nog frysa ihjäl innan jag ens hamnade i vattnet....skämtar, men jag klarar inte de gränser som brukar anges i tabellerna om vattentemperatur å överlevnadstid. Vet av erfarenhet hur fort jag blir nedkyld å inte kan tänka klart längre å blir fumlig.

 

Så det finns bara ett råd:

Stanna kvar ombord!

Sele!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lotsarna ska inte använda uppblåsbara flytvästar, det berättade en båtjournalist, numera anställd på sjöfartsverket på ett föredrag. Oftast har de flytjackor numera. Sen kanske inte alla följer alla regler.

Den uppblåsbara flytvästen fungerar tex vid kappsegling mm när det finns folk som kan hjälpa den som trillat i. En stor nackdel är att man ofta måste tömma västen för att ta sig ombord i en livflotte eller klättra upp för en räddningsstege. En av fem gånger blåser inte västen upp av sig själv, den slutsatsen kom militären fram till när man utvärderade.

I vattnet fungerar västen som segel och fötterna som drivankare, flygvapnet får därför inte träna om det blåser mer än 10 m/s.

 

Går man igenom statistiken så är det svårt att hitta exempel där funktionen att vända rätt en medvetslös haft någon betydelse.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Kalman, det bästa är att hålla sig kvar ombord. Jag är ofta ute ensam, långt ut på öppet vatten även vintertid. Det finns ingen flytväst i världen som kan hålla mig levande där tills räddning kommer, oavsett typ. Enda möjligheten är någon typ av överlevnadsdräkt, men den ska ju fungera att vara aktiv i också......    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Säkerhetslina är toppen, en grenbandsförsedd väst är en smidig sele till säkerhetslinan.

 

Och skulle man ensam drulla överbord ensam i 15gradigt vatten så kan man lösa PLBn och antagligen hinna få hjälp.

Under den medvetslösa periode innan man fryser ihjäl så är det bra om ansiktet är ovan vattenytan, jag tror att ha en ficka för PLBn gör att man har den med sig, om man går överbord när man ska koppla om säkerhetslinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar byta patron och "bobin" vart tredje år och väst ungefär var tionde. Innan jag byter brukar jag hoppa i för att vänja mig vid hur västen fungerar och för att ha lite glädje av den gamla tekniken innan den åker på återvinningen. Första gången blev man lite nervös för jag trodde ju att västen blåses upp med en smäll omedelbart man hamnar i vattnet. Fördelen med att göra så här är att man vet vad som väntar i en nödsituation. Har också simulerat medvetslöshet och västen har vänt mig rätt varje gång. Med dessa erfarenheter och rutiner tycker jag att en uppblåsbar väst slår en segelväst i de flesta lägen.
 

PS.

När vi nu är inne på det här med säkerhet:
Brandsläckare blir också föråldrade. I Finland måste de granskas varje år om de används i båt (obligatoriskt i motorbåtar över en viss motoreffekt) och provtryckas vart tionde år, en procedur som bara är lite billigare än en ny släckare. Innan man returnerar eller för den gamla till återvinningen kan man ha "brandövning" med familjen. Vid en brand är det guld värt att vem som än tvingas använda släckaren kan handgreppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhetslina är toppen, en grenbandsförsedd väst är en smidig sele till säkerhetslinan.

 

Och skulle man ensam drulla överbord ensam i 15gradigt vatten så kan man lösa PLBn och antagligen hinna få hjälp.

Under den medvetslösa periode innan man fryser ihjäl så är det bra om ansiktet är ovan vattenytan, jag tror att ha en ficka för PLBn gör att man har den med sig, om man går överbord när man ska koppla om säkerhetslinan.

15 gradigt vatten klarar man sig länge i, men det är väldigt kort tid av året det är så varmt.....vi har några hundra timmars båtkörning och fiske med vattentemperaturer mellan 3-7 grader.

 

Jag tror inte på det där med västar som skulle hålla någon medvetslös över vattenytan, statistiken talar mot det. Det som gäller är att du behöver flythjälp under den tid du är medveten, men för påverkad av kylan för att kunna simma/hålla dig flytande. Blir du medvetslös är det kört....

Jag nöjer mig med en seglarväst, för den ger tillräckligt hjälp att hålla mig uppe även med tunga kläder, och med den tar jag mig enkelt upp i båten igen om den finns i närheten. En uppblåst  slingväst är fan så krånglig att ta sig upp på räddningsstegen med.....

O slår jag mig medvetslös räknar jag kallt med att det är kört.... det finns ingen egentlig statistisk som visar att en medvetslös person i vattnet kan överleva beroende på flytvästval.

Jag anser också att man många gånger överdriver risken att ramla överbord under gång. Hur många här har ramlat på utsidan under segling eller motorgång?  Det är inte svårt att tänka sig att man kan ramla om man är på däck och jobbar med segel i grov sjö, och då använder väl de flesta både väst och säkerhetslina. Men från sittbrunn, eller för den delen en motorbåt med hög reling och inget däck att klättra runt på. Tror man att förarstolen är försedd med nån katapult som slumpmässigt skickar en på utsidan eller?

 

Jag är för användande av flythjälpmedel, tro inget annat, men ibland känns det lite hysteriskt med överlevnadsdräkter, PBL  och så vidare, det finns tusen andra aspekter på säkerhet, och personligen är jag mer bekymrad över mitt liv när jag åker bil än när jag är i båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt överbord två gånger från sittbrunnen under segling på två olika segelbåtar. Senaste gången hängde jag i och för sig kvar i ett skot så jag åkte inte i helt.

 

Första gången var jag cirka 10 år och gled överbord från sittbrunnen en Stortriss MK1. Lekte väl med händerna i vattnet och kom för långt ut. Blev uppfiskad igen av föräldrarna.

 

Andra gången, kanske 20-25 år senare, satt jag på sittbrunnskanten på en SM55 och lutade mig lite för långt bakåt och gled ner i spat. Jag höll mig som sagt var fast i genuaskotet och höll nog armar och huvud torrt och blev uppdragen av den övriga besättningen.

 

I bägge fallen saknade båten mantåg vid sittbrunnen. Stortrissen hade inget alls och på SM55 slutade mantåget där sittbrunnen började. Jag hade flytväst på mig bägge gångerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett underskattat hjälpmedel är flytjacka+byxor, även kallat delad flytoverall. Skönt att när det blir lite kyligt. På hösten seglar jag ofta i flytbyxor och en konventionell sk offshoreflytväst. När det blir lite kallare åker jackan på. Jag har även en vanlig flytoverall men den använder jag bara om det är extremt kallt, man blir svettig bara av att tänka i den.

Flytjackan är smidig att använda, man flyter helt ok i den. Flytkläder förlänger tiden man klarar sig i vattnet men det är ändå en begränsad tid!

 

PLB är ett fantastiskt hjälpmedel men man ska vara medveten att det ofta tar minst 20 min innan hjälpen kommer fram. Jag valde en bärbar VHF med DSC, tror den ger större säkerhet för min del. Dessutom kan man instruera ev kvarvarande besättning när båten seglar vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[Yrkeshatten på - nördig observation]

Det är intressant hur fort såna här diskussioner övergår från att diskutera det ursprungliga ämnet till att var och en redovisar vilken risknivå en är beredd att acceptera.

Antagligen för att vi har mycket lite fakta vi kan backa upp med källor och egentligen mest vill övertyga andra om att just "jag" har rätt så en får bekräftelse på att ens egna åsikter är rätt/relevanta. 

 

Vi råkar också, som grupp, ganska snart ut för ett ganska intressant fenomen där vi anser oss vara rätt duktiga på ett område och därför har svårt att förstå riskerna inom det området korrekt.

Om ni vill läsa mer om riskförståelse (inte att föväxla med riskuppfattning) så finns det en bra avhandling från Mittuniversitet i ämnet.  :)

[/Yrkeshatten.. - nördig observation]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lotsarna ska inte använda uppblåsbara flytvästar, det berättade en båtjournalist, numera anställd på sjöfartsverket på ett föredrag. Oftast har de flytjackor numera. Sen kanske inte alla följer alla regler.

Den uppblåsbara flytvästen fungerar tex vid kappsegling mm när det finns folk som kan hjälpa den som trillat i. En stor nackdel är att man ofta måste tömma västen för att ta sig ombord i en livflotte eller klättra upp för en räddningsstege. En av fem gånger blåser inte västen upp av sig själv, den slutsatsen kom militären fram till när man utvärderade.

I vattnet fungerar västen som segel och fötterna som drivankare, flygvapnet får därför inte träna om det blåser mer än 10 m/s.

 

Går man igenom statistiken så är det svårt att hitta exempel där funktionen att vända rätt en medvetslös haft någon betydelse.

Hm, intressant. Är det Jonas E du refererar till eller?

Får ta och fråga nästa gång jag träffar Sjöfartsverket, förhoppningsvis om två veckor.

 

Jag har också hört att en del upplevt att en behöver tömma västen för att komma upp i flotten själv Många "sanningar" får man höra... :rolleyes:  :) (obs, inte menat som kritik mot dig, mer dom som med bestämdhet hävdar något som sanning efter en egen upplevelse)

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var Jonas som höll ett föredrag om att "slakta heliga kor".

--

Jag har varit med och testat livflotte "live". Typ 10 mans flotte. Det var svårt att komma upp med vanlig fartygsflytväst. Då var det ändå hyggligt väder och ganska varmt i vattnet. Min tilltro till livflotte är sedan dess ganska dåligt. 

Såg något youtube klipp där de hade uppblåsbara västar. Förste man fick punktera sin för att komma upp, de efterföljande kunde sen dras upp på rygg.

--

Det finns många myter/sanningar bland båtfolk som är som huggna i sten. Jag har en favorit som jag inte ska dra här för då kommer det att spåra ut helt. Men det är alltid lika underhållande att visa att det bara är en skröna. Ändå poppar den upp om och om igen.

 

En gång per år bör man prova sin flytväst, prova att komma upp på badstegen osv. 

En kompis och jag ägnade en varm sommar åt försöka plocka upp varandra ur sjön med alla finurliga metoder som beskrivs här och där. Slutsatsen var att det mesta var skrivbordsprodukter, tanken var nog god, precis som hos Nalle Puh. Men verkligheten är inte alltid som vid skrivbordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just problemet att ta sig upp i båten för egen maskin så att säga tycker jag är ett allvarligt problem med de upplåsbara västarna. Ska man ligga i spat och vänta på räddning är de flesta säkert bättre än vanliga seglarvästar. Jag har för vana att "bada" med mina flytvästar årligen. Till det kommer ibland lite kantringsträng med ungarna i kanoten för att de ska kunna hantera det.

 

Självklart seglar man hårt, eller sitter på relingen, jobbar på fördäck så måste man ha utrustning anpassad för det.

 

Någon nämnde flytoveraller och delade ställ. Viktigt att tänka på då är ju att aldrig använda byxorna utan någon flythjälp på överkroppen, risken är ju annars att benen flyter, och ansiktet tippas ner under vatten.

 

Under min utbildning tränade vi på att ta oss upp i flotte för att sedan vinschas vidare upp i helikopter 4 några timmar senare. Vi använde de hårda räddningsvästar som finns på de flesta yrkesfartyg. Vi hade precis samma bekymmer som beskrivs ovan om de upplåsbara.  

Fullt friska och vältränade 18 åringar så var vi två som fick hjälpa en tredje att komma först upp i flotten. Det gick lite sjögång inne i skärgården, men ute i havs sjö hade jag aldrig klarat det på egen hand utan att få av mig räddningsvästen först.

 

 

Av statistiken över dödsfall i samband med användande av fritidsbåt kan man läsa ut en hel del information. Det som saknas är ju de fall där man faktiskt lyckats rädda människor som råkat illa ut på det ena eller andra sättet.

 

Att testa hur prylarna fungerar är ju en viktig förberedelse. Och självklart vill man ha rätt datum på sina prylar, så bra att TS gick tillbaka och klagade!! 

 

Jag vet hur mina prylar fungerar, att jag kan ta mig upp i båten igen även om jag är ensam, jag är också väl medveten om de risker jag tar.  Men mitt säkerhetsarbete går i första hand ut på att stanna kvar i båten till den sjunker under mina fötter......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just problemet att ta sig upp i båten för egen maskin så att säga tycker jag är ett allvarligt problem med de upplåsbara västarna. Ska man ligga i spat och vänta på räddning är de flesta säkert bättre än vanliga seglarvästar. Jag har för vana att "bada" med mina flytvästar årligen. Till det kommer ibland lite kantringsträng med ungarna i kanoten för att de ska kunna hantera det.

 

Självklart seglar man hårt, eller sitter på relingen, jobbar på fördäck så måste man ha utrustning anpassad för det.

 

Någon nämnde flytoveraller och delade ställ. Viktigt att tänka på då är ju att aldrig använda byxorna utan någon flythjälp på överkroppen, risken är ju annars att benen flyter, och ansiktet tippas ner under vatten.

 

Under min utbildning tränade vi på att ta oss upp i flotte för att sedan vinschas vidare upp i helikopter 4 några timmar senare. Vi använde de hårda räddningsvästar som finns på de flesta yrkesfartyg. Vi hade precis samma bekymmer som beskrivs ovan om de upplåsbara.  

Fullt friska och vältränade 18 åringar så var vi två som fick hjälpa en tredje att komma först upp i flotten. Det gick lite sjögång inne i skärgården, men ute i havs sjö hade jag aldrig klarat det på egen hand utan att få av mig räddningsvästen först.

 

 

Av statistiken över dödsfall i samband med användande av fritidsbåt kan man läsa ut en hel del information. Det som saknas är ju de fall där man faktiskt lyckats rädda människor som råkat illa ut på det ena eller andra sättet.

 

Att testa hur prylarna fungerar är ju en viktig förberedelse. Och självklart vill man ha rätt datum på sina prylar, så bra att TS gick tillbaka och klagade!! 

 

Jag vet hur mina prylar fungerar, att jag kan ta mig upp i båten igen även om jag är ensam, jag är också väl medveten om de risker jag tar.  Men mitt säkerhetsarbete går i första hand ut på att stanna kvar i båten till den sjunker under mina fötter......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...