Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
frujohansson

fyllnadsmaterial i kölsvin?

Rekommendera Poster

Hej, köpte båten i höstas och håller nu på och kollar den i kölsvinet. Det är en gammal dansk "bottengarnsjolle" som den benämns med nedbyggd köl och ekskrov. Någon gång längre tillbaks så har man fyllt upp med något material i kölsvinet som skulle kunna vara betong men ändå inte. Det är hårt men lite sprött och grått i ytan på flisor jag tar bort. Vad är det för material? Det är väl troligen för att skapa ett tätt kölsvin man gör så eller? Kanske för att minska mängden vatten i fickor? 

Båten har legat på västkusten lång tid. Har någon en susning om detta?Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara betong.

 

Längre tillbaka i tiden så barlastades båtar (även större skutor mm) med sten nere i kölsvinet för att bli styvare. Stenarna kunde förskjutas vid hårt väder och ersattes senare med gjutet material för att det skulle ligga stilla. Fördelen med stenbarlast var att den kunde lossas när skutan skulle fyllas med nyttolast. Persholmen utanför Gruvbryggan på Utö lär till stor del bestå av barlaststen från skutor som tömde barlasten när de skulle lasta järnmalm från öns gruvor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl höra med "Tore på Sluttet" Mannen som ägde båten i en väldigt många år.

 

Båten hade ju enligt uppgift en gång varit en "Kvase" dvs den hade under en period en inbyggt sump. Tore hade ju båten som fritidsbåt under många år och det är säkert betong som lagts dit som barlast.

 

Nu har jag inte sett Tore på nåt halvår, fast det kan ju bero på att jag inte rör mig i samma delar av samhället som han. Brukar ibland käka på samma lunchrestaurang som Tore och det är där jag brukar träffa honom, men jag har inte varit där på länge.

 

Fast nästa vecka är jag "gräsänkling" och då kan det nog bli ett och annat besök på "Fregatten".Träffar jag Tore får jag fråga honom närmare om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl höra med "Tore på Sluttet" Mannen som ägde båten i en väldigt många år.

 

Båten hade ju enligt uppgift en gång varit en "Kvase" dvs den hade under en period en inbyggt sump. Tore hade ju båten som fritidsbåt under många år och det är säkert betong som lagts dit som barlast.

 

Nu har jag inte sett Tore på nåt halvår, fast det kan ju bero på att jag inte rör mig i samma delar av samhället som han. Brukar ibland käka på samma lunchrestaurang som Tore och det är där jag brukar träffa honom, men jag har inte varit där på länge.

 

Fast nästa vecka är jag "gräsänkling" och då kan det nog bli ett och annat besök på "Fregatten".Träffar jag Tore får jag fråga honom närmare om båten.

Ok tack, visst så är det nog, barlast alltså. Får du möjlighet så är det schysst men inte topp-viktigt. Jag försöker bara få reda div om båten inför sjösättn. Vad jag förstår så hade Tore den i året runt och det kanske är det vanliga där nere på "baksidan" ^_^ ..mn det kan ju också vara att det är en väldigt stabil båt som tål en del. Nu troligen drygt 60år? Är det vanligt att man plastar äldre träskutor på v-kusten? Brukar det bli mycket problem med röta i träet då?

Vh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och skulle du träffa Tore så hälsa från sötvattnet i Mälaren och Dan som storgillar båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ok tack, visst så är det nog, barlast alltså. Får du möjlighet så är det schysst men inte topp-viktigt. Jag försöker bara få reda div om båten inför sjösättn. Vad jag förstår så hade Tore den i året runt och det kanske är det vanliga där nere på "baksidan" ^_^ ..mn det kan ju också vara att det är en väldigt stabil båt som tål en del. Nu troligen drygt 60år? Är det vanligt att man plastar äldre träskutor på v-kusten? Brukar det bli mycket problem med röta i träet då?

Vh

 

 

Jo nån form av barlast måste man ju ha. Betong med kanske ingjutna kullerstenar blir ju stabilare än om man bara har kullerstenar.  ;)

 

I min bohusjulle, som ju är en plastkopia av en seglande bohusjulle från 1800-talet har man staplat blytackor i den smala och grunda kölen.

 

Nu räknar jag väl inte din båt till det jag kallar skutor. Att man plastar skutor är vål inte så vanligt, även om det förekommer, men träbåtar i den storleken som din är det inte helt ovanligt att man plastar för att förlänga livet på.

 

Jag kommer inte ihåg vad man sa om vem som plastade "Tores båt" eller när. Skulle det ha varit när Tore var i sin krafts dagar är det nog tjockt plastlager. Plasten var billig på den tiden - till skillnad från idag.

 

Är jobbet ordentligt gjort så klarar sig båten länge, men visst kan träskrovet få rötskador. Är det bara skapligt med plast på skrovet kan man ju nästan plocka bort träskrovet på en mindre båt. :o  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ja det här med vad som båtar heter o kallas det kan jag 0 om men jag lär mig väl..Jag har ju haft lite kontakt med Tore på tfn och han sa att det va något varv där som gjort. Det ser ut o vara ett tjockt o stabit lager o det har några här påpekat att det ser väl gjort ut. Jag hoppas bara kunna hålla riktigt torrt i kölsvinet så att man får några år med "skutan" ;) . Hon är ju trevlig och välbyggd med en bra motor från 2002. Det verkar ju kunna läcka in i en båt från många håll bla proppaxeln. Kan man få den helt droppfri eller ska det vara ett litet dropp där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad har du för hylsa!? - propelleraxeltätning. Bild?

 

Misstänker att det är den gamla sorten. Vattensmord propelleraxel med packbox för en talgfläta och fett press for vattenfast hylsfett.

 

Varje gång man varit ute ock kört drar man lite på fettpressen. En kvarts varv kanske. 

 

Nån gång ibland - kanske varje år - drar man på packboxen. När man dragit den i botten, får man lägga i ny tallgfläta. På 50 år har jag kanske satt i ny talgfläta 4/5 gånger.

 

Det beror naturligtvis på hur mycket man använder motorn och hur långt man går.Jag har segelbåt.

 

På min nuvarande bår har jag en modernare typ - liknade "Black Jack". Det enda man skall behöva göra där är att klämma på gummibälgen så att luften pressas ut och det kommer in lite vatten - efter varje sjösättning.

 

En hylsa skall i princip va tät och  inte läcka in några större mängder.

 

Jag vet visserligen inte hur gammal du är, men din båt håller nog dig ut.  :)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja ok mkt bra info här.Det här är ju saker man måste behärska liksom mycket annat om båtar. Ja det är ju  en sån där fettpress som man skruvar åt i aktern, så den ska alltså dras efter varje tur bra o veta det kan ju iofs bero på hur lång tur?? Men det droppade ju en del där innan upptagningen så då ska jag förbättra rutinerna.. Packbox dras kanske med den där stora muttern som omsluter axeln och har spår/kuggar runtom?? Går det med rörtång eller spec. verktyg? Måste talgfätan bytas på land kanske innan sjösättn?

Verkligen bra med teknik expertis! tackar, ska se om ngn bild på axel går o lägga upp.

Har nått de 50 åren alldeles och började med båt sent om sider..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...