Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nivamasen

Måla skrov

Rekommendera Poster

Har köpt en styrpulpet plastbåt som jag tänkt måla om. Har börjat slipa rent den men kommer behöva fixa till den då gelcoaten inte täcker helt. Vissa ställen pga slipning. 


 


Har aldrig haft någon båt så det blir lite lyssna lära projekt.


 


Så det jag undrar först är när jag slipat klart allt så ska den rengöras, men ska jag grunda den fler ggr och måla eller måste jag använda ny gelcoat? Och om jag ska använda gelcoat, räcker det med att använda den på ställena som är skavda/slipade eller måste man ta hela skrovet?


 


Tycker det är lite olika svar när man googlar.


 


Båten är en 5,50 m styrpulpet som jag gav nästan ingenting för och inte tänkt plöja ner för mycket pengar på att renovera.


 


Mvh


 


/Jonas


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra det enkelt och om du inte är supernoga med ytfinishen hade jag bara tagit en 2 komponentsfärg och penselmålat hela skrovet med den.

 

 

Har köpt en styrpulpet plastbåt som jag tänkt måla om. Har börjat slipa rent den men kommer behöva fixa till den då gelcoaten inte täcker helt. Vissa ställen pga slipning. 

 

Har aldrig haft någon båt så det blir lite lyssna lära projekt.

 

Så det jag undrar först är när jag slipat klart allt så ska den rengöras, men ska jag grunda den fler ggr och måla eller måste jag använda ny gelcoat? Och om jag ska använda gelcoat, räcker det med att använda den på ställena som är skavda/slipade eller måste man ta hela skrovet?

 

Tycker det är lite olika svar när man googlar.

 

Båten är en 5,50 m styrpulpet som jag gav nästan ingenting för och inte tänkt plöja ner för mycket pengar på att renovera.

 

Mvh

 

/Jonas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... men där det saknas gelcoat, under köl och lite fläckar så täcker det menar du?

Men primer först antar jag och tvåkomponentsfärgen sen?

 

Hur många lager tycker du?

 

Finishen är av mindre betydelse, klart detär bra om detser skapligt t men kan ju alltid rolla ut den.

 

/Jonas

 

För att göra det enkelt och om du inte är supernoga med ytfinishen hade jag bara tagit en 2 komponentsfärg och penselmålat hela skrovet med den.

 

 

Har köpt en styrpulpet plastbåt som jag tänkt måla om. Har börjat slipa rent den men kommer behöva fixa till den då gelcoaten inte täcker helt. Vissa ställen pga slipning. 

 

Har aldrig haft någon båt så det blir lite lyssna lära projekt.

 

Så det jag undrar först är när jag slipat klart allt så ska den rengöras, men ska jag grunda den fler ggr och måla eller måste jag använda ny gelcoat? Och om jag ska använda gelcoat, räcker det med att använda den på ställena som är skavda/slipade eller måste man ta hela skrovet?

 

Tycker det är lite olika svar när man googlar.

 

Båten är en 5,50 m styrpulpet som jag gav nästan ingenting för och inte tänkt plöja ner för mycket pengar på att renovera.

 

Mvh

 

/Jonas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer få lika många svar här på forumet som när du googlar. Det är inte lätt att välja när man kan lösa det på många sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du kan använda toplac från international,enkomponent färg,när den färgen kom ut i handeln målade vi om en uttern510ht,överbyggnaden vit skrovet röd,blev kanonbra ,penselmålad,men var noga med rengöring och använd grundfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en bild från sidan där glasfibret är framme. Det är så den ser ut på andra sidan med.

Om vi tar de två alternativen, Topcoat eller två komponentsfärg:

 

Behöver jag köra primer före på bägge och hur många lager?

 

Hur många gånger lär jag måla för att det ska täcka och båten inte tar in vatten.

 

Kommer ha den på trailer men är det något av alternativen som håller för att ha den i vatten ett tag?

 

/Jonas

post-106878-0-70487900-1429776704_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag målade om min lilla julle med ungefär samma mått som din för några år sen. Den tidigare ägaren hade målat båten med toplack utan något som helst underarbete inför försäljningen. Den såg ju snygg ut. När jag spolade av båten med högtrycken försvann det mesta va toplacken.

 

Skall du måla behöver du inte laga upp gelcoaten. Eller du skall inte under några vilkorsvis lägga på ny gelcoat om du följer det råd jag ger nedan. Det bara sabbar ditt jobb.

 

Jag målade min julle med en halvbred pensel. En kopia på en gammal träbåt kan gärna se

penselmålad ut.

 

Slipa gör rent och spackla upp ev skavanker med epoxyspackel. Slipa skrovet så slät som du vill ha det.

 

Ju bättre underarbete, ju bättre resultat. 

 

Lägg på ett par lager epoxygrundfärg typ Gelshield.

 

Lägg på ett par lager tvåkomponents färg. Färgen målas med fördel vått i vått. 

 

Vi målade en 27-fotssegelbåt på det sättet. Vi var två man. Den ene la på färgen med roller och den andre gick efter med planstrykare. När vi målat ett varv tog vi en kopp kaffe. Sen var det läge att måla ett varv till. För varje varv vi målade, ju bättre blev det. Har för mig att vi målade tre varv - sen tog färgen slut. 

 

Med en sån liten båt får du nog ta en mycket lång kaffepaus mellan varven. Hur lång beror ju lite på målningstemperaturen. Är det lite för kallt har jag för mig att man måste späda färgen för att den inte skall rinna. Annars är det målningsanvisningarna som gäller.

 

Montera en rostfri skena under kölen som slitköl.

 

Nästa gång jag skall måla en båt, kommer jag att använda den här färgen. 

http://www.de-ijssel-coatings.se/

 

Nu har jag inget större ekonomiskt sinnelag, bara det jag gör blir bra. Dessutom har generalagenten för Sverige sin försäljning i min hemmahamn, så det är bara att svänga förbi för min del. Dom lär också va duktiga att ge råd, vad jag hört.

 

Färgen läggs på med roller och får ett sprutmålat resultat.

 

Viktigt som vid allt målningsarbete. Underarbetet och temperaturen.

 

OBS

 

En båt som är målad i botten med tvkomponentsfärg bör inte stadigvarande ligga i vattnet - men du skulle ju ha din på trailer

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra tips toaen, tack!... kul att din lilla jolle är samma storlek som min båt... vi har lite olika begrepp på storlek då jag tycker min båt är rätt stor  :D

På ovansidan, vad ska man använda för färg där? 

 

Båten köpte jag med en 18hk och en 35hk för 3500:- tänkte det vore kul att fixa fart på den då den var nästan gratis. Sen får man väl se om man skaffar en annan framöver. 

Ska ha den på trailer så man kan vara på lite olika ställen men det blir mest på Dalälven och glida runt i och fiska.

 

Efter målningen måste den vändas och monteras någon typ av stolar eller bänkar. Var lite inne på typ plastsitsar såna som man brukar se på skolmatsalar. Tips motages gärna här också.

 

/Jonas

 

 

Jag målade om min lilla julle med ungefär samma mått som din för några år sen. Den tidigare ägaren hade målat båten med toplack utan något som helst underarbete inför försäljningen. Den såg ju snygg ut. När jag spolade av båten med högtrycken försvann det mesta va toplacken.

 

Skall du måla behöver du inte laga upp gelcoaten. Eller du skall inte under några vilkorsvis lägga på ny gelcoat om du följer det råd jag ger nedan. Det bara sabbar ditt jobb.

 

Jag målade min julle med en halvbred pensel. En kopia på en gammal träbåt kan gärna se

penselmålad ut.

 

Slipa gör rent och spackla upp ev skavanker med epoxyspackel. Slipa skrovet så slät som du vill ha det.

 

Ju bättre underarbete, ju bättre resultat. 

 

Lägg på ett par lager epoxygrundfärg typ Gelshield.

 

Lägg på ett par lager tvåkomponents färg. Färgen målas med fördel vått i vått. 

 

Vi målade en 27-fotssegelbåt på det sättet. Vi var två man. Den ene la på färgen med roller och den andre gick efter med planstrykare. När vi målat ett varv tog vi en kopp kaffe. Sen var det läge att måla ett varv till. För varje varv vi målade, ju bättre blev det. Har för mig att vi målade tre varv - sen tog färgen slut. 

 

Med en sån liten båt får du nog ta en mycket lång kaffepaus mellan varven. Hur lång beror ju lite på målningstemperaturen. Är det lite för kallt har jag för mig att man måste späda färgen för att den inte skall rinna. Annars är det målningsanvisningarna som gäller.

 

Montera en rostfri skena under kölen som slitköl.

 

Nästa gång jag skall måla en båt, kommer jag att använda den här färgen. 

http://www.de-ijssel-coatings.se/

 

Nu har jag inget större ekonomiskt sinnelag, bara det jag gör blir bra. Dessutom har generalagenten för Sverige sin försäljning i min hemmahamn, så det är bara att svänga förbi för min del. Dom lär också va duktiga att ge råd, vad jag hört.

 

Färgen läggs på med roller och får ett sprutmålat resultat.

 

Viktigt som vid allt målningsarbete. Underarbetet och temperaturen.

 

OBS

 

En båt som är målad i botten med tvkomponentsfärg bör inte stadigvarande ligga i vattnet - men du skulle ju ha din på trailer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kanonbra tips toaen, tack!... kul att din lilla jolle är samma storlek som min båt... vi har lite olika begrepp på storlek då jag tycker min båt är rätt stor  :D

På ovansidan, vad ska man använda för färg där? 

 

Båten köpte jag med en 18hk och en 35hk för 3500:- tänkte det vore kul att fixa fart på den då den var nästan gratis. Sen får man väl se om man skaffar en annan framöver. 

Ska ha den på trailer så man kan vara på lite olika ställen men det blir mest på Dalälven och glida runt i och fiska.

 

Efter målningen måste den vändas och monteras någon typ av stolar eller bänkar. Var lite inne på typ plastsitsar såna som man brukar se på skolmatsalar. Tips motages gärna här också.

 

/Jonas

 

 

 

Jag läste väl lite slarvigt. Min julle är nog bara 4,5 meter, men skit samma. En öppen båt är ju ganska liten oavsett. Dom är ju ytterst begränsade när det gäller väder och vind, seglingsområde mm.

 

Min minsta havsgående koster var 6 meter. Egentligen inga problem att segla jorden runt med. Min nuvarande båt 28 fot är en skaplig båt, men den skulle jag nog inte vilja segla att för långa havsseglingar med. En saftig överbrytande sjö, så ryker det klena överbygget.  Med den båten går jag nog inte gärna ut om det blåser mer än 20 m/sek om jag inte absolut måste.

 

Där kan du ju köra 2-kfärg också. Tänk på att alla ytor som du går på skall va halkskyddade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När min Albin25 fått en rejäl skada på sidan efter en bom insåg jag att det var dags att fixa hela skrovet på en gång. Båten var rejält sliten i plasten och hade gott om skador samt gamla skuvhål.

 

Först strippade jag båten från allt som inte skulle målas. Sen spacklade jag alla skador och efter det slipade jag hela båten. En rejäl tvätt efter det följt av torkning med aceton.

 

När jag var nöjd med grunden köpte jag biltemas 2 komp fär och skumgummirollers.

 

På skrovet rollade jag och min mor hjälpte mig att efterstryka med en finhårig pensel av god kvalite. Bytte roller ofta eftersom dom löser upp sig av färgen.

Däcket rollade jag bara utan att efterstrycka då det var så trångt i mitt båthus och svårt att komma åt utan att kladda i färgen.

 

La 2 lager om jag inte minns fel med lätt slipning mellan målningarna och resultatet blev över förväntan. Många som tror att den är sprutlackad och en stor fördel är att jag kan laga en skada nu när jag har tillgång till rätt färg.

 

Självklart går det att få ännu bättre resultat med andra färger men båten är gammal har inget större penningvärde idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul att se lite bilder av resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul att se lite bilder av resultatet.

Lite dåligt med uppdateringar från min sida... men sent omsider, bild vitt skrov målat tre vändor med Biltema epoxiprimer. Svart båt bild1 är målad 2 ggr med Biltema  bottenfärg, Bild nr två på farsan som medhjälpare vid två sista lagren svart målat vått i vått för ytglansens skull.

 

I morgon vänder jag båten och kapar upp insidan för att byta boarden i akterspegeln då den var slut.

 

Kommer då även måla översidan vit.

 

Rutan var fläckig och har legat någon vecka i poolen så det var lätt att få bort färgflager mm förra ägaren lyckats få dit.

 

Fixade en trailer byggd på ett gammalt husvagnschassi.

post-106878-0-09997600-1435013501_thumb.jpg

post-106878-0-90534400-1435013536_thumb.jpg

post-106878-0-42727400-1435013527_thumb.jpg

post-106878-0-92097900-1435013559_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!!

 

Det pratades om att man inte skulle köra 2-komp om båten skulle ligga stadigvarande i vatten. Kan man inte bottenmåla båten och på det sättet slippa problem?

 

Tänkte fräscha upp en roddbåt och då slipa av och lägga färg ur Biltemas sortiment för prisets skull...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

återstår att se om biltemas färg håller?internationals färg toplac vet jag klarar saltvatten mm,men givetsvis dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Biltemas färg räknar jag inte med några problem då fler jag känner kör den. Färgen är ju inte gjord för saltvatten utan insjö så det vet jag inte, den kommer gå på Dalälven så det är lugnt.

Mange249, ett underskattat redskap är multislipen som finns på bla Clas Ohlsson, typ denna http://www.clasohlson.com/se/Multiverktyg-Cotech/40-8765. Kommer köra med den och kapa upp insidan på aktern så jag kan byta boarden innanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken färg är det ni kör från Biltema? Angående slip är det verkligen ett måste att ha vettig slip när man skall rå på lite större ytor:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör denna: http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Bottenfarg-biocidfri-2000035636/

 

De andra är ju mer för västkusten mm.

 

Slipar gör jag med både excenterslip och planslip. Den lilla är perfekt för vinklar och svår åtkomliga partier.

 

Vände båten idag och drog upp den på trailern, kapade upp aktern från insidan då träet var murket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bilder från dagens aktiviteter...

Dramatiska bilder på delarna från aktern... :D

post-106878-0-05679200-1435090565_thumb.jpg

post-106878-0-20920500-1435090575_thumb.jpg

post-106878-0-26189400-1435090598_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln bortplockad och ska ersättas med någon typ av vattentålig board för att sen plastas.

Måste först göra en mall att såga efter. Blir nog att limma ihop tre st för att få rätt tjocklek.

All inredning bortplockad och ska målas med vit färg. Nya stolar ska monteras dit med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...