Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Patrik1981

Problem med Backslag Volvo Penta MD11c

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har fått problem med min Volvo Pentra MD11C som sitter i en Segelbåt (Marieholm 32)

 

Problemet som jag har är att neutralen inte går in när jag går från framåt drift till neutral. När jag går från bakåtdrift till neutral funkar backslaget fint. 

 

Några idéer hur jag kan fixa detta?

 

Notera att jag uteslutit att det är fel med växelvajrarna, utan problemet sitter i backslaget och jag misstänker starkt att konan för framåt drift är utsliten. 

 

Men som sagt ideer mottaget gärna, även på temporära lösningar tills denna säsong är slut. 

 

Mvh 
Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en manual HÄR för RB-backslag som kanske är relevant? (Zooma så här.)
På uppslagna sidan 7 finns under bilden tips om nån utökad mellanläggs-bricka vid sliten kona.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite tveksam att TS har RB backslag, dock Thomas-1, felbeskrivningen är typisk för RB, efter någon timma hårdkörning framåt är det nästan omöjligt att få i friläget, propellertrycket har pressat ihop konan så att det fodras mycket stor kraft att få isär den, därav den kraftiga manöverarmen, till skillnad mot MS backslagets lilla plåtbit som inte behöver öveföra några större krafter.

 

Sammanfattat, TS bör meddela vilket backslag som är aktuellt i frågan, och om han har en eller tvåspaks regelage .

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan MS och MSB är att MSB har friktionsbelägg i konorna, vilket inte MS har. Backslaget kan vara ett MSB, även om det står MS på skylten. Många backslag blev ombyggda till MSB. Problemet med dessa backslag är att beläggen lossnar. Det finns en firma i Bromma. Bil& Industribromsar, som kan limma i nya belägg till en rimlig kostnad. Men då måste man ta isär backslaget, och lämna in kugghjul och skjuthylsa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en MS/MSB-manual, beskriver isärtagning&hopsättning o specialverktyg. Även vilka delar som skiljer mellan versionerna.
Olja? Såg nånstans ett inlägg där nån volvo-verkstad rekommenderade transmissions- istället för motorolja vid detta problem. Byte hjälpte i.o.f.s inte, men allmänt sett är väl kraven på motoroljor ganska väsenskilda jämfört med transmissioner. Moderna motoroljor kanske innehåller saker som inte förutsågs då det begav sig? Bara en fundering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit isär delar av backslaget nu och såg att medbringaren var sliten ojämt. Efter att jag slipat till den fungerar växling till Neutral mycket bättre men inte 100% perfekt. 

 

Jag undrar om ni har någon tanke / åsikt om man kan byta till en helt ny medbringare utan att byta andra delar? Om inte, vilka andra delar borde bytas i samband med att medbringare byts?

 

Jag talar om del 51 enligt denna sprängskiss:

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-44-15157.aspx

 

Vänligen

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...