Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sterner

Fråga om paravaner för djupare fiske! + göstips?

Rekommendera Poster

Hej!

Paravanen som jag bifogat. Är dessa ngt att ha?

Jag fiskar främst gös på Mälaren...

 

Och den stora frågan..

När det står 5-7 m på en sådan paravan.. Är det att den drar ner wobblern ytterligare 5-7 m eller är 5-7 m "arbetsdjupet"?

Om man använder sig av en sådan paravan, blir djupet isåfall densamma oavsett drag jag använder? Tex ytlig spinnare mot 2 m djupgående wobbler?

 

Har ni andra tips på trolling efter gös så är jag tacksam att höra dem oxå! :)

 

Mvh,

Chrustian

post-106813-0-75022600-1429728190_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stensson paravanen du bifogar bild på är en av de vi testat sedan vi började trolla efter lax och öring i Hanöbukten i Januari.

Det angivna djupet är nog något slags tänkt arbetsdjup.  Det är många faktorer som påverkar det faktiska djupet, vilken lina du använder, hur lång lina du släpper ut, vilken fart du kör med.

 

Vi har testat Stensson från ca 30 gram upp till 90 gram, och den tyngsta har gett ett djup på ungefär 7 meter när vi kör,,med ca 25 meternylonlina 0,46 ute. Normalt följer betet linan utan att styra  horisontellt bakom paravanen, men du kan med en styrande sked på en wobbler eller en blyad lina, tungt bete etc. få betet att gå något djupare, men med tanke på att tafsen bakom paravanen lämpligtvis inte blir längre än en spölängd så räkna inte med så stor skillnad....

 

 Vi har inte kommit längre ner än  7 ibland 8 meter med steenson paravanen. Nu behöver vi snart ner djupare för att hitta alla möjligheter med vandringslaxen, men vi är inte redo att skruva fast stora djupriggar på båten, så vi tänker göra ett försök med dipsy divers och liknande....

 

När det gäller gösfiske har jag i övrigt ingen att tillföra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...