Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Fagerstone

Johnson 6hk 1978 dör efter några sekunder

Rekommendera Poster

Hej! Fick en Johnson Seahorse 6hk 1978 på köpet när jag köpte båt. Säljaren sa att den gick dåligt på tomgång och hade stått oanvänd i garage i 20 år. Jag har bytt växelolja och impeller och skulle igår provstarta.

 

Motorn startade upp och gick några sekunder men dog sedan. Startade upp igen och hann få i växel och då gick den fint i kanske 15 sek men hostade sedan till några gånger och dog.  Lät som att den inte fick bränsle (luftskruven på tanken var öppen). Sen startade den några gånger till men dog hela tiden efter någon sekund. När jag körde körde jag på det läget på rorkulten som heter "fast", tror att jag testade "slow" ochså med samma resultat.Mellan startarna fick jag pumpa på blåsan från tanken och det kändes som att det hela tiden trycktes bensin in i motorn (har en modernare Mercury som istället blir helt stum efter några pump). 

 

Några ideer om vad som kan vara fel? Har läst att förgasaren kan vara igensatt, är den lätt att montera av på denna modell? Själva pumpen på den solblekta gamla biltematanken jag fick med har massor av torrsprickor, kan det orsaka problemet? Ska testa med nya tändstift, de har nog suttit på ett tag, men motorn tände ju i alla fall upp. Sen undrar jag om det kan vara bränslepumpen, kan den orsaka sådana här symtom? Slutligen, motorn har ett vred till förgasaren som det står Rich/Lean på. Har läst att den ska skruvas in helt och sedan ut ca 1,5 varv. Men vridhatten är ju spärrad och kan bara röra sig ett knappt varv, har jag missat något? 

 

OK, sorry för flera frågor och stort tack för hjälp. Ej värt att lämna in den men vore kul att få igång den, framför allt efter att ha brottat ihop den efter impellerbyte:-) 

post-106812-0-53489200-1429689346_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt klart som bränsletrubbel:

 

Enkelt test - går den på startgas? Är stiften torra? Troligen.

 

Sedan:

1. Byt din tankblåsa!
2. Kolla din koppling från tankslang till motor - bubblar det kanske till lite när du pumpar? Byt.

3. Ryck utgående bränslepumpsslang när du kör på gas och se om det flödar (kör kortast möjligt på startgas om du inte hittar någon blandning med olja)

3.1. Flödar det kan du börja riva förgasaren vilket inte alls är komplicerat och dessutom troligen väl värt för att slippa framtida trubbel när du väl är ute. Ta det lugnt och metodiskt, lämna gärna in på ultraljudstvätt om du vill ta det bekvämt annars jobba med bränslebad och små tunna ståltrådar i kanaler/spridare/munstycken. Smörj gärna upp flottörhuspackningen om du använder samma vid återmontering.

3.2. Flödar det inte är membranet i pumpen troligen paj.

3.3. Dessvärre kan det flöda lite men motorn fungerar ändå inte som den ska, då läcker det i vakuumet mellan pump och membran och då får man byta detta i alla fall - men jag skulle kolla förgasaren innan. 20 år i boden kommer medföra avlagringar och solk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...