Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
wertix

MD5 - koppla in extra varningssummer

Rekommendera Poster

Har märkt att varningssummern inte ljuder när templampan tänds på min MD5. Själva summern verkar fungera då den låter när oljetrycket sjunker och alla kontakter ser ut att sitta fast ordentligt på baksidan av panelen. Det får mig att misstänka att larmseparatorn gett upp på en av ingångarna.

 

Eftersom jag inte lyckats hitta någon ny sådan funderade jag över möjligheten att helt enkelt köpa en separat summer och montera den parallelt med temperaturlampan.

 

Hade tänkt mig något sånthär:

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/summrar/summer-driv-7-15vdc-p50554

 

Tror ni en sådan lösning skulle fungera eller är det någon som har en bättre idé?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare för dig att kolla om tempgivaren fungerar som den skall+

 

7B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att koppla in en summer så men summern är inte speciell vädertålig så den bör sitta "inomhus".

PS du kan kolla givaren med ett unversalinstument, stoppad motor=ca 0 ohm till minus, oljetryck ok=många ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklare för dig att kolla om tempgivaren fungerar som den skall+

 

7B

 

Som jag skrev så lyser templampan som den ska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att koppla in en summer så men summern är inte speciell vädertålig så den bör sitta "inomhus".

PS du kan kolla givaren med ett unversalinstument, stoppad motor=ca 0 ohm till minus, oljetryck ok=många ohm

 

Ja, det får bli på insidan någonstans i så fall. Tänker att den borde låta tillräckligt högt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju de här annars, 30 spänn på eBay ;)

 

 

 

post-80529-0-96260400-1429614254.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju de här annars, 30 spänn på eBay ;)

 

 

 

attachicon.gifalarm_siren.jpg

 

:D Ja, det får bli alternativet om inte summern från Kjell låter tillräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om både summern och givaren fungerar som de skall måste ju felet finnas någonstans emellan, eller? Då låter det mer som kabelbrott, glapp eller något liknande.

Jag förstår att jag måste ha missat något, men vad?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om både summern och givaren fungerar som de skall måste ju felet finnas någonstans emellan, eller? Då låter det mer som kabelbrott, glapp eller något liknande.

Jag förstår att jag måste ha missat något, men vad?

 

/B

 

Ja, det är därför jag misstänker larmboxen. I princip har jag redan konstaterat att det är den det är fel på i och med att jag även uteslutit glapp och kablar som lossnat.

 

Min fråga rörde mer om det borde fungera att "gå runt" larmboxen genom att installera en extra summer paralellt med templampan.

 

Gissar att larmboxen egentligen bara innehåller ett par dioder som hindrar strömmen att släppas fram "bakvägen" och lysa upp alla larmlampor om ett av larmen går . Det som gör mig lite konfunderad och får mig att tveka på att löda ihop en egen larmbox är att jag inte begriper varför laddlampan har en ingång då summern ju ändå inte ska ljuda när denna lyser om jag förstått instruktionsboken till MD5 korrekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min summer låter (funktionskontroll) när jag vrider igång tändningen. Detta är troligen kopplat via laddlampan.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte oljetrycksgivaren som larmar i det läget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte oljetrycksgivaren som larmar i det läget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur larmboxen ser ut för MD5 men jag gissar den är ganska lik den jag har till min 2001:a. 

Min fungerar men jag hört några där den lagt av, inte helt ovanligt. Hittade även någon som ritat upp konstruktionen, ritningen i min verkstadshandbok är inte helt enkel att tyda.

Iden med summer direkt på givaren är bra, visserligen tjuter det när jag startar men då vet man att det fungerar!

Sätter man olika summrar på temp, oljetryck och laddning så hör man direkt vilken som larmar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddlampan larmar inte med summer på MD5, bara temp och olja....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddlampan larmar inte med summer på MD5, bara temp och olja....

 

Det är därför jag tycker det är så konstigt att laddlampan har en ingång till larmboxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...