Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
seglarfreaken

segla med en chihuahua-hund

Rekommendera Poster

Jag har en kompis som har en sjumeters segelbåt. Har ni några tips vad han kan göra för att få sin lilla chihuahua att trivas ombord? Han kommer att segla i Mälaren där det inte går så höga vågor. Bara göra korta seglingar på några timnar och kanske övernatta på någon klubbholme/gästhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mina 2 ören

  • Se till att hunden är ordentligt trött när man startar, trött hund är bra hund.
  • Ta med hundens filt/korg/bur så att den redan från början har en egen plats.
  • Kortare turer - så att en kan stanna och rasta hunden lika ofta som den är van vid
  • Inte segla för nära land. Jag har seglat skuta med hund några gånger. Så länge vi var ute på öppna fjärdar gick det bra. När vi var närmare land stod hon med tassarna på relingen och gnydde framåt eftermiddagen.
Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara dela med mig av en anekdot som utspelade sig i Lidö Österhamn för många år sedan.

 

En större segelbåt låg bredvid oss och på däck trampade en hund modell större. Av konversationen mellan besättning och hund förstod vi att hunden behövde uppsöka en lyktstolpe*.

 

Problemet var att där de låg var det lite för brant för att hunden skulle våga hoppa i land.

 

Inför våra imponerade blickar spände man på hunden en sele. Drog fram ett fall och fäste i selen. Man hissade upp vovven sisådär en meter över däck och fäste en lina i selen till en person uppe på klippan. Sedan gungade man vovven lite och drog den sedan i land.

Hunden hängde helt lugn och dinglade med benen under färden.

 

Det var uppenbart att det inte var första gången varken för hunden eller besättningen. Men vi var väldigt imponerade.

 

Jag inser när jag skriver detta att jag skrivit detta förr men det är en kär gammal historia. Träffar jag någon av er i en bastu i sommar lär ni få höra den igen :-)

 

*) Tror inte det finns många på ön, men ni fattar  .... :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte hundens flytväst!

Även om hunden kan simma så är västen ett bra hjälpmedel om den skulle råka trilla i sjön, den hjälper hunden och den hjälper hundens ägare att lyfta upp den då det blir lättare att få ta i västen än i hunden.

Öva med västen hemma i trygg miljö massor och åter massor innan det blir skarpt läge.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller med föregående talare. Vår hund tog till båten direkt, ligger gärna på däck och sticker ut nosen genom mantågsnätet under segling (solskenssegling, vid starkare vind får han hålla sig i sittbrunn/ruff). 

Det beror på psyke och personlighet men ge trygghet, ha med saker som hunden känner igen och ett glatt humör, det sistnämnda är viktigast. Det får aldrig vara stress i början. Känner hunden trygghet så kommer den säkert älska segling som vår hund.

 

Vår hund har stick-kojen som sin egen grotta där han går in ibland, men helst sover han på däck om det är lugnt, eller i suttbrunnen om det blåser lite mer.

 

Lösningen med sele och fall var ju häftig! Har funderat på det, vår väger bara 15kg så jag kan ta honom under armen men hur skulle man göra med en tyngre modell, nu fick jag svaret :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju en chihuahua som jag som icke hundkunnig ser framför mig som en darrig, frusen och kanske även rätt orolig hundras. Stämmer det?

Vad gör man då så att den ska trivas så bra som möjligt? En flytvöst ryckte jag lätt väldigt bra samt att få vänja sig med den mycket på landbacken. Samt skafa sig en egen plats/låda/korg som man både kan ha i sittbrunnen och i ruffen tycker jag lät bra.

Jonas P:s tips om att komma till båten med en trött hund tycker jag också lät smart. Men flera tips för en chihuahua tages tacksamt emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att en stor del av hur chihuahuan uppfattar det beror på människorna som är med, är de lugna och glada så hjälper det. Har träffat chihuahuor som är som du beskriver men även de som är kaxigare än min hund. 

 

Flytväst är en självklarhet (den som Benns säljer är oceaner bättre än den som t.ex. biltema säljer och priset är det ingen större skillnad på). Vi har mantågsnät, har man inte det måste man ju alltid hålla i hunden. Jag sätter även upp ett stop vid pushpitten då vår rackare gärna hoppar iland innan oss. Man ska väl undvika att hunden ramlar i så långt det går men det beror väl på hur känslig hunden är, tycker att vår hund är rätt feg men han lyckades ramla i från den andra båten han var på men han är ändå lika glad i att komma på båtar :)

 

Börja med bryggsegling med mycket godis så blir det säkert en seglarhund :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

Glöm inte hundens flytväst!

Även om hunden kan simma så är västen ett bra hjälpmedel om den skulle råka trilla i sjön, den hjälper hunden och den hjälper hundens ägare att lyfta upp den då det blir lättare att få ta i västen än i hunden.

Öva med västen hemma i trygg miljö massor och åter massor innan det blir skarpt läge.

 

/B

Kanske viktigare för hundar än för människor till och med, min erfarenhet är att hundar som hamnar på utsidan tenderar att försöka simma till land snarare än att söka sig tillbaka ombord i båten, och det kan ställa till bekymmer även med en i vanliga fall lydnadstränad hund.   Är det långt till land och hunden undviker båten så kan ni ju tänka ut resten själva....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yupp, så är det, de siktar mot land, inte båten. Har man dessutom segelbåt så kan det ju ta ett tag innan man hinner vända om för att fånga upp hunden. Flytvästarna har även ett "handtag" på ryggen som man kan använda för att lyfta dem ombord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min dotter har en chihuahua som varit med i vår lilla motorbåt (5m) och den har inte varit det minsta orolig även när det gått 25-30knop med bullrande utombordare. Om hunden känner de som är med så tror jag den känner sig trygg i de flesta situationer. Men som sagt, kom ihåg flytväst, bra som flythjälp men inte minst för att få ett handtag på hunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yupp, så är det, de siktar mot land, inte båten. Har man dessutom segelbåt så kan det ju ta ett tag innan man hinner vända om för att fånga upp hunden. Flytvästarna har även ett "handtag" på ryggen som man kan använda för att lyfta dem ombord. 

 

Vår hund måste ha varit ett undantag. Hon trillade i vid Djurö bron där det ofta är mycket trafik.

Som tidigare sagts så började hon simma mot land men när hon såg att vi vände båten så simmande hon mot båten och vi kunde ta upp henne.

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skönt, hoppas att vår gör samma sak den dagen det händer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en självklarhet, men jag nämner det ändå. Ha aldrig koppel på hunden i båten, framförallt inte vid motorgång. Åker hunden i sjön är risken stor att kopplet dras fast i propellern, resten förstår du själv  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...