Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andre-BK

krackelerat plastlaminat på däck

Rekommendera Poster

Hej. Nytillkommen här på MG.

 

Lite bakgrund: Vi har en ca 40 år ung Fjord Ancas Queen24 med teakdäck. Detta däck är i skrivande stund bortrivet pga vatteninträngning under teaken och in i ruffen bla.

 

Nu till problemet, efter demonteringen av teaken så visade sig gelcoaten vara i mycket dåligt skick. Det släppte från plastlaminatet (glasfibern) i stora bitar och är mycket krackelerat.

Plastlaminatet är även det mycket krackelerat och smutsigt ner i sprickorna. Sprickorna uppskattar jag vara en till två millimeter djupa ner i laminatet.

 

Nu har jag sträckläst "Vårda din plastbåt" av Björn Peter Behrens och kunde inte hitta en lämplig metod att åtgärda liknande skador. Har sökt på nätet och i detta forum men inte kommit nära nog och startar därför denna tråd. 

 

På bild 1 ser vi den krackelerade plasten. Bild 2 jämfört med nedslipat ca 2mm. Bild 3 friskt laminat mellan tummen och pekfingret.

 

Någon som har sett detta tidigare och bör jag slipa ner till frisk plast innan jag lägger upp ny fiber med epoxi?

/André

 

post-106864-0-70859800-1429555999_thumb.jpgpost-106864-0-84416200-1429556002_thumb.jpgpost-106864-0-32022400-1429556004_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, det där ser inte kul ut. Jag har inget bra svar med anledning av dina bilder på hur du bör åtgärda.

Men jag har lite funderingar på vad som mer kan ha hänt i ditt däck....

Teakdäck brukar ju betraktas som en tickande bomb men jag ska inte strö salt i de såren, det är redan tillräckligt tråkigt för dig. Det jag funderar på att du kanske bör göra innan du börjar lägga tid på att slipa är att göra en grundligare koll av däcket. Det finns en massa skruvhål efter teakdäcket. Har det gått fukt genom de skruvhålen? Det kan ha skapat även djupare skador och då är det ogjort arbete att börja slipa ner gelcoaten på ytan. Då behöver du troligen gräva dig djupare ner i däcket. Jag skulle nog försöka såga ur en bit av laminatet (eller kanske ännu hellre några provbitar på olika ställen) och se hur det ser ut i distansmaterialet. Om du sågar med hålsåg så får du fina provbitar och kommer direkt att se om du får upp "locket", då har det yttre plastlaminatet släppt från distansmaterialet. Om locket sitter kvar så fungerar däckets sandwichkonstruktion fortfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för idén. Jag kan hålsåga ut några bitar och jämföra mellan ställen som "ser" bra ut och något från de riktigt dåliga. Kanske kan man se i snittet hur djupt skadorna går. I det här däcket är det som tur är enkellaminat och inget sandwich med någon form av kärna eller distansmateriel, men helt klart har skruvhålen varit transportörer för vatten ner i ruffen och ner under skarndäck då efter regn och kraftig sjö blev små bäckar på insidan.

Jag bifogar några bilder på "hålen" i morgon.

 

/André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det enkellaminat  så behöver du ej ta upp mer hål

blir bara jobbigare att laga.

 

jag hade slipat  gelkote   å lagt ny matta å epoxi och måla med 2-k färg

 

biltemas produkter funkar 

 

ps    rita snyga avgränsningar  där du kapar / sågar / slipar  mot ruff å sarger maskera väl å gör lika på bägge sidor.   så det blir lika ( lägger du ett lager epoxi med rulle så ser mattan ut som halksydd.

har gjor så med mina  luckor i sittbrunn  
 

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Vegabjörn

 

Tror du att jag behöver slipa ner det krackelerade laminatet innan jag börja lägga ny fiber och epoxi eller kommer epoxin fylla ut i sprickorna?Jag har inga problem med att lägga ner en massa timmar på att slipa ner laminatet men frågan är nyttan med det. Det rör sig om ca 1-2 mm djupa sprickor och sedan ser det friskt ut för ögat i alla fall.

Gelcoaten slipar jag bort ner till laminatet hur som helst innan återuppbyggnad med epoxi och fiber.

 

Du föreslog att lägga ett lager epoxi med rulle, fungerade det bra som halkskydd på luckorna i sittbrunn. Bra fäste både med och utan skor?

Har du möjlighet att bifoga en närbild?

 

Som ytskikt funderar jag på halvblank Double Coat som är en typ sträcklack vad jag förstått och kanske halkskyddspulver under.

 

Tack igen för input!

 

/André

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sprickor behöver du inte göra något med Om dom är små. dom finns nog bara i gelcoaten du skriver krackelare  det är väl bara gelcoaten som gör det ?
men allt gelcoat ska  slipas bort  om du ska lägga epoxi  
allt  löst Som släpper från underlaget  måste bort.

 

så hade jag gjort 

 

jag la på epoxilaminat med skumgummiroller sen matta sedan mer epoxi med rullen.

så att all luft försvinner   då får du en struktur som ser ut som halkskydd.   det är mattan som gör strukturen.    men kanske inte räcker som det  !! som halksydd.( blötväder å dåliga skor )

det går ju att blanda färg å sand å lägga på ett lager till om det behövs året efter.

jag har inte upplev att det behövs 
 

jag har det på luckor där jag sitter   och kommer att göra så i hela sittbrunn
sitter i dag teak som är dålig. 

 

double coat är säkert bra  frågan är hur det gå i hop med epoxi
du fär säkert bra tips från färg leverantör

 

 

 

Redigerad av Vegabjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprickor behöver du inte göra något med Om dom är små. dom finns nog bara i gelcoaten du skriver krackelare  det är väl bara gelcoaten som gör det ?

 

 

Nej, det är inte bara gelcoaten som är krackelerad. Det man ser på bilderna är under gelcoaten, alltså i den glasfiberarmerade plasten man ser sprickorna i. Gelcoaten följde med fästmassan från den gamla teaken när jag rev bort den och det som var kvar av gelcoaten gick att skrapa bort med spackelspade!

Jag har aldrig sett något liknande. Har iofs ingen större erfarenhet men..

 

Jag slipade med grovt sandpapper med vinkelslipen så att sprickorna "försvann".

Funderar på att göra som Lintott föreslog och borra ur en kärna och försöka bedöma skicket på laminatet/glasfibern.

 

Mest troligt kommer jag slipa bort så mycket att man upplever plasten vara homogen och därefter bygga upp med epoxi och väv.

 

Enligt leverantören av Double coat så förordar dom just epoxi metoden innan spackling, grundning och lackning. Jag vet inte om det är ok att lägga ut namn på leverantörer här?

 

Tack igen.

 

/André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag förutsatte att du hade distansmaterial i däcket. Det är främst för att kolla dess vidhäftning som mitt tips om att såga provhål var avsett. Om det är enkellaminat så är jag inte säker att det ger så mycket information.

 

Vet du hur tjockt ditt laminat är i däcket? Om däcket är enkellaminat och det inte sviktar så verkar det vara ett rejält tjockt laminat. Eller kan det vara så att det har sviktat och det är därför som gelcoaten spruckit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite iakttagelser medans slipning pågår: 

 

Dom sprickor som finns går ca 2mm ner i laminatet som jag beskrivit tidigare.

Laminatet är sprucket trots att gelcoaten verkar ok, alltså har laminatet spruckit under gelcoatlagret..!!??

Det allra yttersta lagret polyester (under gelcoaten) är ganska tjockt och hårt som glas. Därav sprickorna??

När jag slipar bort detta glashårda lager så framträder ett vad det verkar friskt laminat/glasfiber skikt. (laminatet blir transparent).

 

 

Så här får tillvägagångsättet bli:

 

1, slipa ner all gelcoat (där det finns) och ca 2mm av laminatet över hela däcket och skarndäck tills laminatet blir just transparent.

2, lägga x antal lager rovingmatta i Epoxi.

3, bredspackla däcket till önskad finish.

4, grundmåla-slipa-grundmåla slipa-......

5, lacka med Double Coat i x antal lager.

6, sjösätta framåt oktober....

 

En bild så ni ser själva

post-106864-0-18352900-1430056906_thumb.jpgpost-106864-0-40314800-1430057031_thumb.jpg

 

Har någon några invändningar/förslag på mitt tänkta tillvägagångsätt eller ska jag bara köra på?

 

/André

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag kan först och främst säga att jag missade årets båtsommar, men det var kanske inte så mycket att missa heller om man säger så...

Efter att ha slipat ner glasfibern så mycket tills materialet verkade friskt så la jag på fyra lager med laminat i epoxy.  Där det var tunt och gamla genomföringar blev det nog närmare tjugo lager väv. Det blev en ganska "ruff" yta. 

Därefter började jag mixtra med olika lösningar på spackel.

Först blandade jag lamineringsepoxy med microballonger som sedan smetades ut för att fylla igen ytan. Den var ganska självutjämnande så det rann ganska mycket och det blev mycket slipning.

Gick sedan över till epoxyspackel från B-tema. Ganska trög att jobba med men det blir riktigt slätt och jämnt efter slipning. 

Ungefär där är jag nu, dom stora ytorna klara men lite spackling kvar på dom jobbigaste ställena runt ruffen. Det är ju inte samma vinkel runt om inte..

Hoppas på några dagar till med hygglig temperatur för slutspackling och slipning. Själva lackningen får vänta till våren.

Lägger ut lite bilder senare som tagits under arbetet.

/André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...