karlalfred85 0 Postad 20 April , 2015 Hej. Jag har en yamaha 8hk 2-takt från 86 som jag skulle byta impeller på... Jag har checkat massa videor på hur man skall bära sig åt på internet. Men när jag skulle dela på nederdelen och överdelen så satt det jävligt hårt.. inte konstigt tänkte jag, men efter en massa slit gick delarna isär och då stannade drivaxeln i motorn och impellerhuset gick sönder. Jag har försökt att få ut drivaxeln ur motorn men den är helt stum... min fråga är då, har jag glömt lossa på något eller är motorn trasig? Motorn går dock runt utan problem. Har någon nåt tips hur jag ska bära mig åt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 471 Postad 21 April , 2015 Drivaxels har antagligen rostat fast i splineskoppling till vevaxeln. Vanligt på äldre Mercury där drivaxel inte är rostfri. Man kan testa att vända motorn upp och ned och hälla lite rostlösningsmedel utmed axeln. Annars blir det till att ta bort power headen för att komma åt, vilken nog är så lätt på en så gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser