Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
gulnar

Funkar lackfärg istället för topcoat vid glasfiberlagning

Rekommendera Poster

Jag har frågat en massa om en glasfiberlagning över vattenlinjen jag håller på med. Här är nästa steg.

 

När jag var på Hjertmans i Göteborg för att köpa polyester och glasfiber föreslog försäljaren att jag skulle måla lagningen med en lackfärg istället för att lägga på topcoat.

 

Har alltid trott att topcoaten var näst intill obligatorisk för att få ytan slitstark och bland. 

 

Har någon erfarenhet av att måla direkt på slipad och spacklad glasfiber utan topcoat? Vad jag kan läsa mig till verkar det vara mycket lättare att få en snygg yta av lackfärgen, men jag vill ju att det ska hålla och se bra ut i några år också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du det.

 

 

Kalle

 

Men varför vill någon jobba med topcoat vid lagningar då? Det verkar vara ett rätt svårhanterat material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några lager grundfärg (primer) skall nog läggas på före lackfärgen. Lackfärgen blir verkligt blank och snygg. Jag brukar rolla på den med en skumgummiroller och omedelbart efter stryka ut med en pensel av god kvalitet. Om man bara rollar på utan att efterstryka tenderar det att lämna bubblor från rollern i ytan. Små ytor kan penslas utan att rolla, men jag tycker det är svårt att få färgen riktigt jämnt pålagd och blir det lätt rinningar.

Lägger man topcoat få man nog räkna med att få till den fina ytan genom att slipa med allt finare papper och avsluta med rubbing.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En följdfråga:
Om jag lackar, finns det risk för blåsbildning i färgen på grund av lösningsmedelsavgång från polyestern, som jag har hört att man kan råka ut för med tät epoxi över ny polyester?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat är mer slitstarkt än lackfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan har målat så fick jag samma svar hos Hjertmans i Råå.
De hävdade dessutom att om ytan var kliniskt ren så behövdes inte primern heller.

När jag undrade om innebörden i "kliniskt ren" så fick jag en flaska Epifanes Polyestertvätt.

Jag har testat lite på olika material och ytor hemma och det tycks greppa bra. Hur det håller i längden får vi väl se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mindre skador kan man med fördel täcka med akryllack på sprayburk. Finns att köpa på tex biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...