Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
  • 0
brstfanp

Hur mycket reklam är okej?

Fråga

Hej!

 

Hur ska jag tolka forumets regler? Jag vill posta ett inlägg om att det finns lediga platser på en seglarkurs som leder till Seglarintyg 1.

 

Användarvillkoren säger: "Forumet får inte användas för kommersiella mål."

 

I det här fallet är det en ideell förening som arrangerar kursen. Men samma kurs skulle ju kunna arrangeras av en kommersiell aktör och det gör mig lite osäker.

 

Vågar jag posta ett reklamliknande inlägg om att en segelklubb arrangerar kursen i SeglarSnack?

 

mvh

./stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

I det här fallet handlar det om en ombordsseglingskurs som Svenska Kryssarklubben anordnar i Stockholm. Man är ute i båt under en förlängd helg och lär sig segling och båtmanövrering. Helgen avslutas med prov enligt Nämnden för Båtlivsutbildning regler och ger Seglarintyg 1.

 

Kursen arrangeras ideellt men är inte gratis. En del skulle nog säga att den är dyr, andra att man lär sig mycket under en kort tid på en fin båt. 

 

Jag jobbar ideellt för Kryssarklubben och tjänar inte något på att marknadsföra den. Inte heller någon närstående. Tvärtom, jag lägger obetald tid ;-) men det är ju så att jobba ideellt. Jag är inte involverad i själva kursen utan hjälper till med informationsarbetet, för att jag tycker att nautisk utbildning är en bra idé.

 

Låter det okej?

 

./stefan

 

 

Hej. Nej tyvärr. Du har redan "tänjt" en hel del på gränserna med inlägget ovan. Forumet är inte till för att promota kurser och dylikt. Vi har valt att dra gränsen enligt våra forumregler. Kryssarklubben är välkommen att annonsera om aktuell kurs. Kontakta Suzanne Berhr på suzz@behr.se. Eller 031-555555.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej,

 

Bra att du frågar. Gränsen går när du själv eller någon närstående tjänar pengar på det du postar. Ex. Är det en gratiskurs eller liknande som är öppen för alla så är det ok annars inte. Vi har en tjänst som heter branschregistret alternativt bannerannonser för detta.  Är du kunnig inom segling eller övrigt båtliv så är du mer än välkommen att bidraga med din kunskap.

 

//Siteadmin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

I det här fallet handlar det om en ombordsseglingskurs som Svenska Kryssarklubben anordnar i Stockholm. Man är ute i båt under en förlängd helg och lär sig segling och båtmanövrering. Helgen avslutas med prov enligt Nämnden för Båtlivsutbildning regler och ger Seglarintyg 1.

 

Kursen arrangeras ideellt men är inte gratis. En del skulle nog säga att den är dyr, andra att man lär sig mycket under en kort tid på en fin båt. 

 

Jag jobbar ideellt för Kryssarklubben och tjänar inte något på att marknadsföra den. Inte heller någon närstående. Tvärtom, jag lägger obetald tid ;-) men det är ju så att jobba ideellt. Jag är inte involverad i själva kursen utan hjälper till med informationsarbetet, för att jag tycker att nautisk utbildning är en bra idé.

 

Låter det okej?

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Hej!

 

Okej. Jag förmedlar kontakten vidare och kollar om vi ska annonsera.

 

Jo, jag tänkte redan när jag skrev första inlägget att en fråga i sig ger en synlighet så jag uteslöt länkar, datum och sådana saker och skrev frågan här och inte i "Seglarsnack".

 

Av första svaret tyckte jag inte att det var klockrent "ja" eller "nej" därav fortsättningen.

 

Kan jag redigera inlägget så att det inte funkar som dold reklam? Jag tänker att frågeställningen kan ha ett värde för andra.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Bara så jag förstår ... 

 

Det är den här sortens annonsering som siteadmin föreslår?

 

http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=1212

Du kan ju inte komma här och informera om en massa ideellt trams! :-) Ska du göra reklam måste det vara för en kommersiell produkt, det funkar bättre. Så här ska det se ut, den funkar varje år:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/76731-biltema-bottenf%C3%A4rg/?hl=biltema

 

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

När jag läste tråden kom jag att tänka på en företagare på min hemort. Vid den norra infarten hade han satt upp en stor skyllt som var fullt läslig från vägverkets väg.

 

En annan företagare hade frågat om han också kunde få sätta upp en reklamskyllt men fått nej. Företagaren som fått nej frågade företagaren som hade skylten hur han hade burit sig åt för att få lov att sätta upp skylten.

 

"Vi har aldrig frågat - vi satte bara upp skylten" 

 

I var och var annan fråga som man svarar på gör man ju reklam för nåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Vid produkttips mm. Om man inte vet mer än namn, varumärke mm. Så kanskr skriva typ..

det fungerar med xxxxx. Jag avänder den snabba xxxxxx typen. Finns att köpa på xxxxxx och xxxxx... pip!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Vid produkttips mm. Om man inte vet mer än namn, varumärke mm. Så kanskr skriva typ..

det fungerar med xxxxx. Jag avänder den snabba xxxxxx typen. Finns att köpa på xxxxxx och xxxxx... pip!

 

Det är ju så vi gör hela tiden.

 

I förgår tankade jag RME-diesel i dunkar, på den lokala PREEM-tappen. Tankmätar stod så nära noll den kan och det hade ju varit taskigt att få dieselstopp. Mina arbetskompisar som följde med mig till Hållö i går,hade nog blivit måttligt glada om jag blivit tvungen att segla pga dieselstopp.

 

post-53310-0-99714100-1429762718_thumb.jpg

 

En av killarna (69 år), som jobbat som Lastbils- och busschauför hela sitt yrkesliv la naturligtvis märke till att tankmätaren stod nästan på 0. :huh:  30 liter gör i det närmsta ingen skillnad. Fast ibland klara man sig en hel sommar på just 30 liter  :)

 

Med tanke på alla transporterna jag har under Maj, så får jag nog snart gå till Nordens skeppshandel och fylla tanken, med RME-fri diesel snart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Vilken kul tråd det blev. ;-)

 

Jo, jag kunde ha struntat i att fråga och bara publicerat inlägget. Men jag vill själv inte att det här forumet ska urarta till bara reklam.

 

Hade det varit ett företag som kör kursen kommersiellt så hade jag kunnat dra den slutsatsen själv. Men jag tyckte att en ideell förening som kör kursen utan vinstintresse skulle klara användaravtalets text "Forumet får inte användas för kommersiella mål."

 

Case closed.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...