Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gulnar

Annat namn på kabelgenomföringen"lösnäsa"

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett ekolod från Garmin med deras runda 18mm kontakt. Föra säsongen satt den provisoriskt monterad så kabeln gick in över relingen. Nu vill jag göra det lite snyggare med en ordentlig genomföring.

 

Har hittat den här typen av genomföring som försäljaren kallar "lösnäsa" som ska duga för mina syften. Men en googling på "lösnäsa" ger inte andra träffar på den sortens produkten. Det jag vill är mest att hitta en återförsäljare av den sortens skydd av syrafast stål i Göteborg.

 

Någon som har några tips?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Dräneringsbleck" heter det i min värld. Brukar användas för ankarboxens dräneringshål.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, precis det jag letade efter.

 

Jag ska ha det väldigt högt över vattenlinjen i aktern på en snipa, precis under akterlanternan. Sen tänkte jag fylla utrymmet under med sika så det blir tätt. 

 

Borde väl funka som en kabelgenomföring utan några problem va? Vill ju inte klippa av kontakten för att få den genom ett riktigt litet hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar men jag skulle använda något som är mera väderbeständigt tex MS Polymer eller Silikon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den alltid mycket kunnige bhemac har alltid sin syn på tätningsmedel.

 

I min värld är silikon absolut förbjuden i båten. Den kan pestsmitta ett stort område runt där den används.

 

 

För tätning runt de tre små skruvarna och hålet för kabeln duger sikaflex gott. Så katastrofalt dåligt är det inte. Skall det dessutom öppnas och tas bort varje år, så .............

 

Nu är väl ett dränerigsbleck (som det heter även i min värld) väl inte den optimala lösningen

http://www.hjertmans.se/search?q=dräneringsbleck

 

Hade på nån båt en kabelgenomföring som hette SureThru Den hade nog varit mer lämplig här - även om den är betydligt dyrare.

 

 

http://www.mitron.se/SURE-S/thru.html

http://www.mitron.se/

 

Det finns säkert andar varianter.

 

Den jag använder idag är betydligt klumpigare

 

http://www.hjertmans.se/search?q=kabelgenomföring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, optimalt inser jag att det inte är. Det är en kompromiss mellan ekonomi och funktion. Samtidigt är hela monteringen av givaren en kompromiss.

 

En akterspegelgivare under ett trimplan på en snipa är mest i väntan på att jag ska få ekonomi och mod till att borra hål i skrovet för en genomskrovsgivare. Tricket med att sätta den i en påse med vatten inne i skrovet funkade inte. Den var tvärdöd, gav inget utslag alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och många med mig använder silikon med gott resultat. Men man måste vara medveten om att man inte kan måla de närmaste dagarna. Fördelen med ålderbeständighet tycker jag väger tyngre. 

Men har man dålig erfarenhet av silikon så ska man naturligtvis inte använda det.

MS Polymer är ett gott alternativ, oftast bättre än silikon. Jämfört sika så är det avsevärt bättre, både för tätningen och miljön. Utvecklingen har gått om sika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl inget miljö alternativ som är bättre än något riktigt giftigt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, optimalt inser jag att det inte är. Det är en kompromiss mellan ekonomi och funktion. Samtidigt är hela monteringen av givaren en kompromiss.

 

En akterspegelgivare under ett trimplan på en snipa är mest i väntan på att jag ska få ekonomi och mod till att borra hål i skrovet för en genomskrovsgivare. Tricket med att sätta den i en påse med vatten inne i skrovet funkade inte. Den var tvärdöd, gav inget utslag alls. 

 

Jag har också monterat akterpegelsgivare i en klick sika innombords efter att jag testat med givaren i en påse med vatten. Det fungerade klockrent i ett par båtar.

 

När jag gjorde det i min nuvarande båt, fungerade lodet när jag testade med givaren i en påse med vatten, När jag limmat fast givaren så fungerade inte lodet. Provade på flera ställen med lika resultat.

 

Jag skulle ut och semestersegla, så jag fixade till en klamma som jag satte fast givaren i där den satt i en påse med vatten. Efter 4 dygn hade vattnet läckt ut ur påsen - då gav jag upp.

 

Nästa år köpte jag ett lod med genomskrovsgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...