Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Kronvik

Vart går reglagewire på Vp 280T/270T?

Rekommendera Poster

Jag håller på att montera ett 280T (powertrim) drev, och undrar om någon kan tala om för mig vart wiren som kallas "reglagewire", nr 9 på skissen nedan går. Den reglerar ju backspärren som gör att drevet inte går upp då man backar båten. Växelwiren går ju ut till drevet som på alla andra 280 drev, så det är ju inte den wiren det är frågan om... På min sköld ser man att det har suttit en wire åt vart håll på "kranen" på tiltcylindern (fig 23).

Alltså: Vart går "control cables"?

270t.jpg270ta.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan förstå sitter det två reglagekablar på ventilen. Nr 9 på bilden går till reglaget, och den andra ut till växelmekanismen på drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur det funkar enligt ovan?

Det verkar ologiskt att växelwiren skulle vara annorlunda är till normala 280-drev, och att den andra wiren går åt "fel" håll... Ingen som har haft eller sett ett 270t/280t drev installerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ju svara själv nu då jag har tagit reda på, dumt med oavslutade trådar i forumet.

Hur ologiskt det än är, så skall wiren från reglaget gå till "kranen" bak på tiltcylindern ( 9 på bilden överst).

Åt andra håller går sedan en wire till som skall vara 180 cm lång, som uppenbarligen skall kröka runt ovanför motorn, och gå ut till drevet för att sköta om växlingen där.

 

En sak som jag upptäckte med faslig tydlighet är att VP 270T/280T-drevet behöver ha en annan strut (svänghjulskåpa) är ett vanligt 280-drev. Trimdrevens strut är ca 30 mm längre, beroende på att trimcylindern måste ha utrymme utanpå akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...