Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ctrbest

Spöparavaner

Rekommendera Poster

Hallo.

Är det någon som har något bra förslag på spöparavaner som drar bra ut från båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är din definition på "drar bra ut från båten" ?

Vi började trolla i januari, har bara testat en variant, kan inte namnet på den, en målad träskiva, blyad och med styrande plåtroder......har funkat här i Pukaviksbukten i vindar över 10 m/s med grov sjö.....

De klarar att dra enkla beten såväl som steensonparavaner......

 

Ska se om jag kan fixa bild eller länk till modellen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är din definition på "drar bra ut från båten" ?

Vi började trolla i januari, har bara testat en variant, kan inte namnet på den, en målad träskiva, blyad och med styrande plåtroder......har funkat här i Pukaviksbukten i vindar över 10 m/s med grov sjö.....

De klarar att dra enkla beten såväl som steensonparavaner......

 

Ska se om jag kan fixa bild eller länk till modellen....

Med drar bra ut menar jag att dom inte ska hänga så långt bakom båten.

Jag tänkte prova med 3 st per sida

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi började med 2 på varje sida men kör nu oftast 3, och det hade nog funnits utrymme för en fjärde också om man skulle vilja ha det.

Hur långt fram på sidan de kommer eller hur långt efter de släpar är ofta en fråga om vind och sjöförhållanden. Nu har vi som sagt bara testat en variant men grabben har kört med runt 200 fot lina ut till yttersta paravanen, och då är det ofta på gränsen att den yttersta släpar mer än de inre....

På min sida kör jag ofta kortare avstånd, och det har funkat klockrent..... och blir plats kvar för dipsys, djupparavener eller ytterligare sidoparavaner,,,,,

Ska på idrottsaktivitet nu, och kanske fiska i eftermiddag, men ska ta lite bilder på våra.... inte hittat den modellen vi använder på nätet, köpt på fiskeshopen i Karlshamn, ca 350 kr paret......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandat väder idag, men under någon timmer var det lugnt väder, lätt vind och ingen sjögång. Då kunde jag konstatera att paravanerna låg mellan 25 och 45 grader akter om tvärs.

 

När vinden ökade och sjön växte sig krabb låg paravanerna på flera kurser fortfarande inte mer än 45 grader akter om tvärs.

Men på vissa kurser, exempelvis med hård vind och sjö in på bogen får vi en avdrift på uppemot 30 grader och ibland mer. Då hamnar ju paravanerna på ena sidan på 25-30 grader akter om tvärs, och på andra sidan upp mot 60-70 grader akter om tvärs. Men kurs över grund är ju fortfarande lika, så det blir inga problem så länge båten går att styra utan alltför tvära svängar. Vi har trollat med dessa paravaner i stadig vind på 12 m/s och upp till 16 m/s i byarna och den grova sjö som det innebar.  Det kan bli problem att vända i sådana vind och sjöförhållanden utan att trassla ihop släpen, men så länge man ligger på kurs funkar det fint....

 

Vet inte om bilden går att zooma in men tittar du noga så kan du se i alla fall två av paravanerna bryta vattenytan under dagens fiske....

 

post-104865-0-26172500-1429388302_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Jag ska försöka få tag i såna.

Återkommer när jag har provat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar säkert med massor av andra också, så köp ett par av det du hittar och ut o testa.. hur långt ut du kan släppa dem innan de börjar sacka för långt efter....blir det plats till 2- 3 till innanför??

Skitfiske...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vari ute och provat dom nya paravanerna.

Det blev ett par liknande jag hade, kopior på grate light, det gick bra med 2 på var sida, går sägert bra med minst en till.

Jag tänkte bifoga en bild men jag hittade inte hur jag skulle göra, jag återkommer med det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...