Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Berg1

Bottenmålning i Mälaren

Rekommendera Poster

Hej,

Är ny i båtvärlden och ber er mer rutinerade om råd.

Har köpt en båt, 520 ht som tidigare är målad med självpolerande bottenfärg. Efter upptagning i höstas spolades den av och nu är den flammig med färg kvar men kritar inte nämnvärt.

Nu funderar jag på vad jag sak göra innan sjösättning, måla igen med självpolerande? Byta till hård färg? Inte göra något alls?

Båten kommer ligga i Mälaren hela säsongen.

Tacksam för era åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför bottenmåla alls?

Kommer båten att ligga i vattnet hela tiden eller kommer du att ta upp den.

Varför inte bara strunta i bottenfärg och sen spola av den med högtrycket någon gång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, helt överflödigt i Mälaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med övriga, :)  ligger i Mälaren med en båt som aldrig bottenmålats får ta skurborsten i vattenlinjen några gånger under säsongen annars är det bara högtrycket som behövs när jag tar upp båten (Ryds 530 DC)

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, verkar som jag kan spara både tid och pengar innan sjösättning då

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har grön epoxi under, inte så snyggt i vattenlinjen. Vad målar man på den om man inte vill ha "bottenfärg".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till exempel en epoxi i annan färg som du trivs bättre med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Min kompis har grå Gelshield som bottenfärg, han epoxybehandlade samtidigt som jag.

Det funkar ganska bra, men det går åt oxalsyra för att få bort mälarslemmet vid upptagning.

 

Enbart högtryckstvätt räcker inte.

 

Åandra sidan så så är den arbetsåtgången mindre än att måla bottenfärg varje vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hempel har väll tagit fram en ny färg utan gifter någon silicon variant som stöter bort påväxt. Då bör väll slemmet inte få fäste heller.
Torgny

Redigerad av Torgny-3055

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikon har jag hört dåligt om på båtar. Kan sätta käppar i hjulet när man ska måla nästa gång. Många säger aldrig silikon i en båt.

Själv håller jag på ta bort färgen för att köra polerad botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt satt kopparfärg när jag köpte den. Vc17 tror jag. Jag målade första året en hård bottenfärg godkänd för Mälaren. Därefter har jag bara bättrat på om färgen släppt någonstans, vilket betyder att botten nu ser ut att vara kamouflagefärgad.

I år får man inte längre spola med högtryck om man inte har spolramp med giftfärg på botten. Eftersom min färg suttit i 6 år så borde giftet vara borta. Är det ok då att spola? Finns det primer/färg som binder min gamla färg och som jag sen kan spola? Eller är det enda alternativet att blästra bort all gammal färg och epoximåla? Vad rekommenderas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...