Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Patrik67

Impeller byte på yamaha F150

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte byta impeller på min Yamaha F150EATX och har endast gjort detta på små snurror förrut. Hur delar man växelstaget på denna motor för att få bort under huset?

Och är det något mer man behöver tänka på?

 

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växel axeln är splinsad så du behöver inte göra något med den.Men tänk på att det sitter en bult under trimfenan till huset mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna video ger dig en ganska bra uppfattning hur det går till 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta ej motorn eller rör ej gasreglaget när växelhuset är bortmonterat. Inte så svårt direkt. Tips är att fetta in drivaxeln med fettet WR2 innan montering, detta för att smörja drivaxelbussningen som annars kan gnissla tråkigt,  Våran guru JARB har tipsat om detta och det fungerar bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack för alla tips. Skall testa imorgon. Är det bara att dra loss pitot slangen?

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På större Yammor inkl denna förspänns drivaxeln av vattenpumpen. Ovanför impellern sitter tre brickor, den mittersta vågformad, en hylsa o en krage. När kragen knackas ner över hylsan ska drivaxeln hållas i spänn uppåt. Gör man inte det rapplar växelhuset i friläge. Inget farligt men trist att lyssna på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte impeller idag helt utan problem. Stötte inte på några överraskningar. Tack för dom tips jag fick.

Med vänlig hälsning, Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...