Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Bobba

Vilken 6-hk-snurra?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har fått tag på en bättre beggad gummibåt att ha på släp och har hållt koll på begmarknaden på snurror men tycker att priserna på begagnade utombordare är helt uppåt väggarna så det lutar åt att jag skaffar en ny. Då infinner sig frågan - vad ska man satsa på? 

 

Mercury / Tohatsu verkar vara samma snurra med olika dekaler? Har växelreglaget i framkant vilket verkar smidigt.

Yamaha och Suzuki ligger lite högre i pris. Bättre på något sätt?

Kinamärken som Selva, Maritim Power etc. etc. är det något att ha? Jag är skeptisk men har noll egen erfarenhet.

 

Maxvikt runt 25kg sätter gränsen till ca. 6hk så större är inte att tänka på.

 

Vad har ni för erfarenheter och tips? Någon som läst något test där någon modell är bättre än en annan? Ös på med tips och idéer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är Tohatsu som tillverkar de små utombordarna åt Mercury, Tohatsu är billigare, brukar vara det billigaste fabrikatet bland de bra småsnurrorna-Mercury, Suzuki,Tohatsu och Yamaha.Glöm de alla andra märkena:tveksam driftsäkerhet och backupp om det blir problem. Jag skulle välja mellan Suzuki 6 Hk eller den billigare Tohatsun. Köp av en riktig marinhandlare som har verkstad, många av Tohatsus återförsäljare är "kartong försäljare" dvs säljer en motor direkt ur kartong utan att ha startat upp den och har ingen eller en väldigt låg standard på verkstaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Vil man stuva motorn liggande så är Yamaha "bäst" då den kan läggas på tre sidor.

Den fjärde sidan är omöjlig att lägga s0motorn på, då bärhantaget hindrar detta, så man kan inte glömma.

 

Dock är den byggd i Frankrike.....

 

Men har funkat väldigt bra under det första (förra) året

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...