Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
gulnar

Hur lång härdtid för polyester innan man lägger topcoat?

Rekommendera Poster

Hej alla erfarna plastare

 

Jag håller på att laga en genomgående spricka i skrovet på båten. Den har sin lägsta punkt någon dm över vattenlinjen.

 

Har beslutat mig för att glasfibermatta och polyester nog är de bästa alternativet för mig här.

 

När jag läser lite om processen verkar det som att polyestern härdar på några timmar men ångar ut lösningsmedel i månader i värsta fall. (15 veckor var den längsta tiden jag har läst) 

 

Det ska i sin tur göra att man inte kan lägga på topcoat förrän efter väldigt lång tid.

 

Det här snackas det om en del på olika forum, men jag kan inte hitta någon riktig sådan information från tillverkare av varken polyester eller topcoat.

 

Vad är det egentligen som gäller? Hur fel kan det bli om man lägger på topcoat efter någon vecka?

 

Jag vill lägga i båten i år och inte behöva vänta över sommaren med att få ett ytskikt.

 

 

 

Det är i första hand den här polyestern jag tänkt mig. Och sedan den här gelcoaten med vaxtillsats som topcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg på topcoaten så snabbt som möjligt, helst innan polyestern är genomhärdad, så att den binder ordentligt mot polyestern. Lösningsmedlet kommer att gå igenom topcoaten. Topcoat och polyester är väldigt lika innehållsmässigt.

 

Problemet är om du  skulle lägga på epoxy utanpå lagningen. Då kommer inte lösningsmedlet igenom epoxyn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter toppen i så fall. Och det finns väl inget rimligt skäl att lägga något epoxybaserat utanpå?

 

Båten, som den var innan jag slipade upp skadan, är av samma topcoat/gelcoat/glasfiber som den var dagen då den lossades ur gjorformen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du vill uppnå. Epoxy är helt vattentätt till skillnad mot polyester och gelcoat. Å andra sidan är hela båten byggd av polyester så..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara köra med Gelcoat (utan vax) rakt igenom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gelcoat måste ha något att härda mot, vaxen flyter upp till ytan och bildar ett lager.

Gelcoat läggs på formen innan laminering och härdar mot formen.

Toppcoat är gelcoat med inblandning av vax.

Gelcoat blir inte hårt om det inte har något att härda mot.

 

Kalle

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det var en ytterst värdefull upplysning. Kanske är det därför det står i min bok om plastbåtvård att man ska tejpa över lagningen med vanlig transparent packtejp? Kan det funka istället för vax?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lagar man över vattenlinjen är det polyester och glasfiber matta som gäller. Topecoten/gelcoatspacklet kan du lägga på direkt när du fått slipat till ev spacklat lite på skadan. Sen är det vattenslipning med allt finare papper som gäller för att få en fin yta på lagningen

 

Det där med 15 veckor är om man skall laga en skada med polyester i tex botten på båten och sen måla över med en epoxygrundfärg. Det är BILTEMA som skriver 15 veckor och det är nog helt rätt. Det tar lång tid innan polyestern genomhärdar.

 

Internationl skriver 4 eller 5 veckor, men jag hörde en kille som epoxybehandlat sin nya båt efter betydligt längre tid. Hela botten blåsade sig i epoxygrundfärgen

 

Men det gäller ju inte i ditt fall med en skada ovan vattenlinjen.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagar man över vattenlinjen är det polyester och glasfiber matta som gäller. Topecoten/gelcoatspacklet kan du lägga på direkt när du fått slipat till ev spacklat lite på skadan. Sen är det vattenslipning med allt finare papper som gäller för att få en fin yta på lagningen

 

Det där med 15 veckor är om man skall laga en skada med polyester i tex botten på båten och sen måla över med en epoxygrundfärg. Det är BILTEMA som skriver 15 veckor och det är nog helt rätt. Det tar lång tid innan polyestern genomhärdar.

 

Internationl skriver 4 eller 5 veckor, men jag hörde en kille som epoxybehandlat sin nya båt efter betydligt längre tid. Hela botten blåsade sig i epoxygrundfärgen

 

Men det gäller ju inte i ditt fall med en skada ovan vattenlinjen.

 

Kanske lite OT, men jag försöker lära mig om båtkonstruktioner.

Kan man utgå från att en polyesterbåt (I det här fallet en snipa från sent 70-tal) är tätad med ett lager epoxi under vattenlinjen eller gör man bara det i vissa fall?

 

Jag har förstått att polyester har en viss genomsläpplighet för vatten, men är den minimal är det kanske inga problem? Jag har trots allt länspumpat ur kölsvinet ett antal liter vid tillfällen då det inte kan ha kommit dit utav regn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lagar man över vattenlinjen är det polyester och glasfiber matta som gäller. Topecoten/gelcoatspacklet kan du lägga på direkt när du fått slipat till ev spacklat lite på skadan. Sen är det vattenslipning med allt finare papper som gäller för att få en fin yta på lagningen

 

Det där med 15 veckor är om man skall laga en skada med polyester i tex botten på båten och sen måla över med en epoxygrundfärg. Det är BILTEMA som skriver 15 veckor och det är nog helt rätt. Det tar lång tid innan polyestern genomhärdar.

 

Internationl skriver 4 eller 5 veckor, men jag hörde en kille som epoxybehandlat sin nya båt efter betydligt längre tid. Hela botten blåsade sig i epoxygrundfärgen

 

Men det gäller ju inte i ditt fall med en skada ovan vattenlinjen.

 

Kanske lite OT, men jag försöker lära mig om båtkonstruktioner.

Kan man utgå från att en polyesterbåt (I det här fallet en snipa från sent 70-tal) är tätad med ett lager epoxi under vattenlinjen eller gör man bara det i vissa fall?

 

Jag har förstått att polyester har en viss genomsläpplighet för vatten, men är den minimal är det kanske inga problem? Jag har trots allt länspumpat ur kölsvinet ett antal liter vid tillfällen då det inte kan ha kommit dit utav regn.

 

 

 

Nej!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Lagar man över vattenlinjen är det polyester och glasfiber matta som gäller. Topecoten/gelcoatspacklet kan du lägga på direkt när du fått slipat till ev spacklat lite på skadan. Sen är det vattenslipning med allt finare papper som gäller för att få en fin yta på lagningen

 

Det där med 15 veckor är om man skall laga en skada med polyester i tex botten på båten och sen måla över med en epoxygrundfärg. Det är BILTEMA som skriver 15 veckor och det är nog helt rätt. Det tar lång tid innan polyestern genomhärdar.

 

Internationl skriver 4 eller 5 veckor, men jag hörde en kille som epoxybehandlat sin nya båt efter betydligt längre tid. Hela botten blåsade sig i epoxygrundfärgen

 

Men det gäller ju inte i ditt fall med en skada ovan vattenlinjen.

 

Kanske lite OT, men jag försöker lära mig om båtkonstruktioner.

Kan man utgå från att en polyesterbåt (I det här fallet en snipa från sent 70-tal) är tätad med ett lager epoxi under vattenlinjen eller gör man bara det i vissa fall?

 

Jag har förstått att polyester har en viss genomsläpplighet för vatten, men är den minimal är det kanske inga problem? Jag har trots allt länspumpat ur kölsvinet ett antal liter vid tillfällen då det inte kan ha kommit dit utav regn.

 

 

 

Nej!

 

 

Kalle

 

 

Det var ju ett entydigt svar. Dock vet jag inte vilken av mina frågor som det var ett svar på.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet släpper inte igenom vatten om du inte har någon skada/hål i det. En del påstår att skrovet tar upp vatten av att ligga i sjön så att båtarna skulle väga många kilo (det har nämnts siffror på hundratals kg...) mer på hösten än vid sjösättningen på våren. Jag tror inte att påståendena om många kilo vatten som tagits upp i laminatet är korrekta. Att vatten skulle fortsätta genom laminatet och in i båten så att det står vatten i kölsvinet kan inte hända.

 

Det finns många ställen där det kan komma in vatten i en båt......

Otäta rutor

Otäta kapell

Otäta skylights

Otäta ventiler

Dåligt tätade beslag på däck, inklusive mantåg och pulpits.

Tätning mellan däck och skrov som åldrats och läcker

Dåligt åtskruvade slangklämmor.

Trasig pentrypump (fotpumparna av plast spricker rätt ofta i pumphuset)

Överfyllning av vattentank (även om det finns avluftning så kan manluckan läcka)

Läckande propelleraxeltätning

Övertryck i varmvattenberedare som pyser ut genom övertrycksventilen,

Läckande vattenpump på motorn

Läckor i avgasslang eller ljuddämpare (även rostfria ljuddämpare kan få rosthål som läcker)

Hjärtstock till rodret

Blöta regnkläder som runnit av sig ner i kölsvinet

Blöta tampar som runnit av sig i stuvfacket

Läckande kölbultar (segelbåtar)

Läckor vid bultar till drev (motorbåtar)

Läckande S-drevs-bälg (men det är väldigt ovanligt)

Genom masten på segelbåtar.

 

Det går nog att hitta fler presumtiva läckageställen men det finns lite ställen att leta på om det plötsligt står lite vatten i kölsvinet......

 

En god regel för båtar i saltsjön är att börja med att smaka på vattnet. Är det salt så kommer det från havet. Är det inte salt så kommer det från ovan eller från färskvattensystemet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tätade INTE med epoxi under vattenlinjen på 70-talet, det är ett mycket senare påfund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tätade INTE med epoxi under vattenlinjen på 70-talet, det är ett mycket senare påfund.

 

Tack för det klargörandet!

 

Då är det inte riktigt rimligt att vattnet i kölsvinet har kommit in genom skrovet eftersom det är en hel del trä under vattenlinjen och det är supertorrt.

 

Tipset att smaka på vattnet väntar jag lite med. Det är en snuskig blandning av glykol, diesel, smörjolja och allmänt smuts som är iblandat. Vill gärna slippa ha det i munnen, men det lär vara sött och gott med all glykol. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset att smaka på vattnet väntar jag lite med. Det är en snuskig blandning av glykol, diesel, smörjolja och allmänt smuts som är iblandat. Vill gärna slippa ha det i munnen, men det lär vara sött och gott med all glykol. 

 

 

Men så ska det helst inte se ut i ett kölsvin.

Dofterna från den coctailen sprider sig ju i hela båten.

 

Men självklart så gäller det att ha lite omdöme innan det görs ett smakprov. Det kan ju även vara toan eller dess tank som läcker..... :wacko:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...