Fagerstone 0 Posted April 13, 2015 Hej! Har fått många bra tips från detta forum men har nu fastnat (eller rättare sagt min drivaxel har fastnat) och behöver lite tips. Jag ska byta impeller på en Johnson 6hk 1978 som stått i ett garage i 20 år. Jag har lossat de fyra externa bultarna, fått en 15 mm springa och genom denna lossat de två bultar som håller växelpinnen. Dock rör sig inte riggen en milimeter. Har dragit, lirkat och slagit med en hammare mot en regel på riggen. Inget hjälper. Är rädd att drivaxeln rostat fast i vevaxeln. Ska ge mig på den imorgon och har 3 tänkbara ideer: att dra loss riggen med en spakvinsch, att slå av den med något tyngre än en hammare eller att vända motorn upp och ned och spruta massivt med 5-56 som får rinna ner längs drivaxeln och förhoppningsvis lösa upp något. Jag hoppas dock att ni har några bättre idéer, båten måste i sjön! Share this post Link to post Share on other sites
MickeJ 0 Posted April 13, 2015 Hejsan, jag har också haft lite problem när jag skulle skruva isär en gammal Johnson för några år sedan, vad jag minns så måste man lossa en eller båda skruvarna som förbinder växelpinnens övre och undre del, det är alltså inte bara en klämkoppling utan en halvmåneformad urfräsning som gör att sakerna sitter ihop så länge skruven är kvar. Med vänlig hälsning. Micke. Share this post Link to post Share on other sites
Fagerstone 0 Posted April 14, 2015 Hejsan, jag har också haft lite problem när jag skulle skruva isär en gammal Johnson för några år sedan, vad jag minns så måste man lossa en eller båda skruvarna som förbinder växelpinnens övre och undre del, det är alltså inte bara en klämkoppling utan en halvmåneformad urfräsning som gör att sakerna sitter ihop så länge skruven är kvar. Med vänlig hälsning. Micke. Stort tack! Helt riktigt hade båda ändarna av växelpinnen en fasning så att skruvarna var tvungna att vara helt urskruvade för att det skulle lossna. Nu är impellern bytt, och riggen ska på igen. Även nu tar det emot sista cm trots att vatten och växel kopplas ihop. Testade att rulla runt propellern, ska man även veva runt vevaxeln eller något annat för att drevet ska gå in sista biten? Det satt en liten kil några cm under toppen på drevaxeln, tänker att det är den som tar i någonstans. Hur som, stort tack för hjälpen hittills ! Share this post Link to post Share on other sites