Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
NavigoSolum

Spendera en hel sommar i en Havsfidra

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ställer frågan till er som seglar/seglat Havsfidra...

 

Min plan är att tidigt nästa vår ge mig ut med min Havsfidra för att upptäcka Västkust Ostkust och eventuellt en trip över till Helsingfors. Startar någonstans på västkusten om allt går som det ska, troligen strax norr om Göteborg det hänger lite på transportkostnader från Säffle där båten står idag.

 

Min fundering är vad jag kan räkna med att klara för distanser på en dag-segling ?

Har läst trådar där det skrivs om 3-5knop med en Havsfidra, så det får ta den tid det tar.

 

Men är intresserad av fakta från er som har kunskap och erfarenhet av just Havsfidran. 

 

Klarar man en liknande resa på 3-4månader som jag ritat upp på bilden ? ca 1500nm ???

post-106762-0-24672000-1428943746_thumb.jpg

 

 

Redigerad av NavigoSolum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag säkert att du kan göra särskilt om du tar några längre skutt med segling dygnet runt. Hoppet från Gotland till Helsingfors klarar du tex inte av att göra på en dag.

Fyra månader är lång tid, vänd efter 7 veckor så har du gott om tid hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har själv seglat havsfidra i ca 10 år. 3-5 knop i medelfart är allt högt räknat.
 
Har visserligen seglat ca 8 knop i medelfart vid två tillfällen under ca 30 och 50 distansminuter.
 
Men det var saftig vind, slör, medsjö och medström. Hej vad det gick. Satt i sittbrunnen och "bälhöll" mig under delen av seglatsen. Att gå ner ruffen för att plocka fram lite mat var ett äventyr för en storväxt person som mig.
 
Jag skulle beräkna en mycket lägre medelfart. Glädjekalkyler har aldrig legat för mig.
 
Får du kryss blir ju vägen minst 50% längre.
 
Man säger visserligen att;"måste man kryssa, så är man på väg åt fel håll" Det som är intressant i sammanhanget är att jag upplever det som att jag i regel är på väg åt fel håll.  :P
 
När jag segalde min storfidra från Kåge (strax norr om Skellefteå) till Stockholm via Haparanda, fick jag det till ca 800 distansminuter vid grovplaneringen. Verklig seglad sträcka blev 1002 distansminuter enligt GPS-en.

 

Jag resonerade som så att 100 distansminuter i veckan var lagom takt (inklusive bil och busstransporter till och från båten) Begärde alltså 8 veckor semester och tjänstledigt plus 2 veckor lite tidigare för att ställa i ordning båten inför seglatsen.

 

Med tanke på allt som finns att se längst upp i Bottenviken skulle jag kunnat sträcka ut färden till det dubbla. Seglatsen tog på pricken 8 veckor.

 

Året därpå hade jag tre veckor till förfogande att segla storfidran ca 600 distansminuter från Stockholm till Kungshamn (på västkusten) Den turen tog exakt tre veckor. 

 

Jag bruka räkna baklänges när jag kommer i ett visst läge på färden. För att va framme på utsatt dag, måste jag va där den dagen osv. Det gäller ju att sträcka ut färden så långt det går. Man skall va hemma på absolut sista dan och inte flera dar tidigare.  ;)

 

Sen skall man räkna med tid för liggdagar. Många liggdagar. Dåligt väder och intressanta ställen mm

 

Brukar segla så där 30 till 50 distansminuter per dag. Sen kan det ju bli väldigt mycket kortare vissa dar. 

 

Du skriver om transport från Säffle till Göteborg.

 

Vi gick från "Duse udde" till Trollhättan på en dag, för två  somrar sen, ca 60 distansminuter. Då visserligen för maskin, och sen från Trollhättan till Göteborg nästa dag, med ett mycket långt stopp i Lilla Edet.

 

På och avmastning och att trimma riggen tar ju sin beskärda tid.

 

Du anger 1500 distansminuter och det är väl inte fel. La upp en rutt samma väg i mitt sjökort i datorn och räknade från Säffle till Helsingfors och åter och fick det till 1750 distansminuter. Då kan du nog lägga på ca 500 distansminuter på det. 

 

Nu har du ju ritat in flera långa överseglingar på över ett dygn och mer. Såna slukar ju distansminuter mer än om man hoppar från hamn till hamn.

 

Tror absolut att du klarar det om du är så flexibel så du kan lägga 3 till 4 månade på seglatsen. Kör hårt i början, ta det lungt på på de fina ställena där det finns nåt att se. Sen kan du köra hårt på slutet - från Falsterbokanalen och hem. Västkusten kan du segla så många gånger du vill senare.

 

 Du kanske kan få nån medseglande för första sträckan och någon delsträcka.

 

Du ritar seglatsen direkt från Helsingfors till Gotland. Du har ju Tallin och den Estniska kusten mitt mot Helsingfors.

 

På väg från Gotland har du ju Utklippan om du inte besöker den ön på utvägen och skall du till Bornholm så är ju Christiansö strax norr om Bornholm en absolut nödvändighet att besöka.

 

Gotska Sandön är en av mina absoluta favoriter, men jag åker hellre dit med turbåten från Nynäshamn än på egen köl. Man måste svajankra och det är mycket beroende av väder och vind.

 

Hallands Väderö vill jag varna dig för.

 

Besök inte ön vare sig på vägen ut eller hem. Ett besök där kan spräcka hela din tidplanering. Först gången jag var på Hallands  Väderön blev jag kvar en hel vecka. Har den skiss i PDF-format på leder och ankringsplatser som jag gärna delar med mig av om jag bara får en riktig mailadress. Mitt mail är thallatha (alfakrull)hotmail.com

 

Fast nu har Hydrografica gjort ett riktigt sjökort i specialformat över Hallands Väderö  http://www.hydrographica.se/

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din fina input ! 

 

Mitt första och största mål med seglingen är att just träna på segling, dag natt långt kort.

Därav som jag har dem lite längre passagerna inritade, och självklart får man räkna med en del kryss och allt som hör där till  :D

 

Båten står i Säffle p g a att jag köpt den där men kommer inte segla henne förrens nästa år, då kommer hon även få en ny hemma hamn någonstans i närheten av Helsingborg dit jag är på väg att flytta så tips på båtplatser är önskvärt också!. Detta år går till att skaffa nödvändig utrustning bygga om lite och spara ihop en sommar kassa. Kommer även skaffa en AIS och göra någon liten blogg om mitt äventyr så att dem som vill kan följa mig under min första solosegling som nybliven båtägare. ( bra sajt för blogg önskas ) 

 

Jag har funderat på den Estniska kusten också men vill väldigt gärna ta ett stop på Gotska Sandön om det blir möjlighet.

 

Öland och Gotland har jag varit till på tidigare seglingar med vänner så dit vill jag bara för att segla längs med kustlinjen, inte speciellt intresserad av att gå in i någon storhamn annat än för att fylla på med eventuella förnödenheter.

 

Nä naturhamnar och hitta ställen som faller mig i smaken för stunden är min plan och att segla så mycket jag bara orkar. 

 

Tar gärna del av allt material som kan vara till hjälp under min planerade resa! 

 

Min mailadress är: navigo.solum@gmail.com 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inflika att jag seglat en del Amigo 23, som  säkert är en jämförbar båt fartmässigt. Jag räknade med 3 knop när jag planerade seglingar.

 

Jag håller med Toaen angående Gotska Sandön. Verkligen en fantastisk plats, men jag skulle nog känna mig nervös för att lämna båten utan uppsyn för att upptäcka ön. Det är helt öppet och vinden kan snabbt vrida. Men jag kanske är överförsiktig?

 

Hur som helst, go tur du har framför dig. Sätt inte upp så bestämda geografiska mål utan låt upptäckarlusten, känslan och vinden styra dig rätt.

 

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst ska jag låta upptäckarlusten visa mig vägen för dagen helt klart ! 

 

Ang Gotska Sandön då är jag mest intresserad av att få lite fina bilder på säl eventuellt ankra upp och hålla mig i gummijollen för att ta mig lite närmare , hade inte tänkt gå iland och lämna segelbåten obevakad. 

 

Blir en segling från Västervik till Helsingfors nu i början av maj då jag ska hjälpa min morbror att få hem sin Havsfidra som han just köpt här i Sverige så då kommer jag få lite perspektiv på hur dem är att segla :D   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen reagerar jag lite för att TS ställer en sån fruktansvärt konkret fråga, att segla väldigt långt med en lite båt, som finns på ett ställe och och nästan förespeglar att båten skall tillbaka dit - Säffle.

 

Sen visar det sig att han inte alls skall segla från Säffle till Helsingborg och tillbaka till Säffle, utan bara skall flytta båten till Helsingborg i år, för att nån gång i framtiden - nästa år - segla Helsingborg - Helsingförs - Helsingborg - Eller!?

 

Det ger ju helt andra förutsättningar.

 

Fast jag är väl kanske alltid lite för exakt och konkret i min tankegång.  :o

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare jag som varit lite otydlig...

 

Jag kommer ta båten på transport till Västkusten ( troligtvis ) för att slippa gå för motor i kanalerna samt slussar.

 

Sedan kommer jag segla till Helsingborg för att göra i ordning det sista innan avfärd, fylla på provianter montera det sista i utrustningsväg om jag inte redan hunnit göra de. 

 

Sen bär det av, från Helsingborg till Helsingfors och tillbaka till Helsingborg. Vilken väg jag tar dit är nog omöjligt att bestämma, det viktiga är att jag får segla mycket och upptäcka nya platser. Men det blir väl ungefär så som jag ritat upp på kartan, eventuellt ger jag mig på en längre sträcka på öppet hav för att lära mig mer och få mer träning på den typ av segling. Inomskärs har jag redan seglat en del, nu vill ja hitta nya utmaningar!  :D

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips på båtplats i Helsingborgs närområde, tror inte jag behöver bryggplats i första hand utan en plats för vinterförvaring på vagn. Men bryggplats är ju såklart trevligt ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker efter någon som sitter på en ritning på Havsfidran, gärna väl detaljerad. Har sökt på internet utan resultat.. :wacko:​ 

 

Har minst en månad kvar tills jag får kliva ner i min nyinköpta Havsfidra, sitter och granskar alla bilder jag kommer över för att se olika ägares lösningar och byggen.

 

Är mycket intresserad av måtten på vissa utrymmen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...