Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rockfarbrorn

Båt för liten familj?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag hoppas inte jag blir en i mängden utav ovetande amatörer som söker hjälp.

Jag hittade ert trevliga forum och tänkte, jag chansar.

 

Till saken, jag skulle bli saligt glad för lite information till en dröm jag har:

Att jag och sambon med vår lille son (5 månader) nästa sommar skall kunna spendera tid tillsammans ute på vattnet.

 

Vilken båt är det jag vill ha?

 

Vem är jag och vad skall jag ha båten till?

 

28 år nybliven far som bor i radhus ute i Kovland som ligger i närheten utav Sundsvall.

Jag har absolut 0 erfarenhet utav att köra båt förutom små utombordare använda till fiske..

När jag säger att jag kan ingenting om båtar - då menar jag ingenting!

 

Det jag vill ha är en familjebåt - fart,kraft, "macho" - detta bryr jag mig inte om för 5 öre.

Vi vill kunna tillsammans som en familj kunna göra en helgutflykt och sova ombord, samt laga mat och om möjligt utföra toalettbestyr.

 

Då vi bor där vi bor så kommer vi att hålla oss kring Alnö längs kusten samt runt ön, sök på Alnö på hitta.se så ser ni mycket bra.

 

  • Den skall vara säker
  • Den skall vara lätt att köra
  • Man skall kunna sova i den, ju fler platser ju bättre
  • Jag tänker mig en husvagn på vatten
  • Den skall vara billig att åka i

 

Detta är kriterierna, budget då? Så lite som möjligt, att köpa en båt för första gången för flera hundra tusen känns som den mest idiotiska affären jag kan göra, samt dom pengarna finns inte.

 

0-100.000kr är det rimligt och tänka sig att man får något för dessa pengar efter mina krav? eller har jag en för hög ambition?

 

Jag ser båten som ett fantastiskt sätt för oss att umgås som en familj (samt att komma bort ifrån alla andra).

 

Hur har jag tänkt själv då?

En snipa, plastad så jag slipper underhåll, en båt som kan köras väldigt grunt, diesel inombordare.

Tänker jag rätt?

 

Hur tänker DU????

 

All hjälp mottages tacksamt! :)

 

Heder.

Mvh

Christian

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Låter som du beskriver en Albin 25a, en Maxim, nimbus 26, Saga 27.

 

Jag tror ni skulle trivas med ovanstående.

 

Själv hade jag tidigare en Albin 25a som jag var väldigt nöjd med.

 

2l/h eller 0,3l/M dock Marchar den bara 6,5knop, men när man vant sig är det bara avkopplande.

 

Jag körde Västerås till Åbo på 60l diesel, så man kan åka så mycket man vill utan att det blir dyrt.

 

Lite bilder på en A25a http://www.nbmarine.se/870bygge/albin25/albin_bilder_er.html

Om A25:an faller dig på läppen så skulle jag satsa på Delux-modellen 1973 eller nyare den har bättre bärighet i akterskeppet, och rullar mindre än de tidigare

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ovanstående och vill komplettera med att det kan värt att titta efter lite äldre båtar från Windy, exempelvis Windy 22 DC. Windy är ett norskt kvalitetsmärke , fina båtar i hög kvalitet.

Lycka till och välkommen till båtlivet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar ödmjukast för era svar så långt!

 

Albin 25 såg onekligen ut som en mycket trevlig och robust båt, fantastisk matchning! en fråga bara.. den ser ut att vara väldigt stor, är den svår att köra som nybörjare? samt går den djupt??

 

Att det ej går fort ser jag som ett plus, det är resan som är målet i sig för oss :)

 

Windy 22 DC tänkte jag direkt, den där ser lättmanövrerad ut! - ger jag dock inte upp för mycket av den efterfrågade bekvämligheten här? Laga mat osv går väll inte här?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste mig fram till nu att Albin 25 har ett djupgående på 70cm(?!) jag som ej kan någonting , men, detta måste väll ändå vara imponerande och klassas som lite??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Djupgåendet hos A25 är nog som hos andra deplacementerande (ickeplanande) båtar, +/-någon decimeter.

 

Få sånna båtar sticker mer än en meter.

 

Djupgåendet i fören är nog bara 0,4m så det är lätt att komma fram till strand.

 

Angående manövrerbarheten så har en båt med rak axel sina egenheter, den går stadigt och stabilt. Men backa åt vänster är svårt (MD17 och MD3 har vänstergående propeller, vid bytt motor kan det vara andra rotationsriktningen, och då är backning åt andra hållet som styr sämre).

Man får backa så man har fart bakåt lägga ur växel så tar den roder.

 

En båt med drev är lättare att manövrera, men är inte lika kursstabil i låg fart.

 

En A25 är inget att vara rädd för. Tänker man igenom manövrerna och tar det lungt så går det bra.

 

Kommer man fel är det bara att avbryta och försöka igen.

 

Ta det lungt är A och O

 

Man kommer snart in i det hela.

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25:an är helt klart en bra båt med generösa utrymmen för ganska lite pengar. Billig i drift.

 

Dock så har den i mina ögon två nackdelar.

 

1. Den rullar ganska markant i sidsjö

 

2. Den är nästan omöjlig att backa med och samtidigt försöka styra bakåt, framför allt om det drar lite hårdare sidvind.

 

Djupgåendet på ca 70 cm är vid rodret, föröver blir det bara några decimeter.

 

Pratar vi Windy DC med flera tex Coronet 21 så är det ju en helt annan båt typ än snip varianterna. Dessa båtar är gjorda för högre hastigheter, men det har ju också sin tjusning. Båtar med drev är lite lättare att manövrera.

 

Om vi tex tittar på Coronet Explorer II så har du alla bekvämligheter, pentry toa etc etc.

Lite bilder på min Explorer II http://www.gelis8.se/ se under coronet renovering.

 

Dock ska man ha klart för sig att både Albin, Windy etc etc är gamla båtar och kräver i regel en hel del pyssel, men det är ju en del av tjusningen med båtägandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Vist kräver äldre båtar ofta lite pyssel (beroende på ingångsskick).

 

Men precis som Geli säger så är det en positiv del av båtägandet.

 

Man behöver inte ha tidigare båterfarenhet för att fixa med båten, intresse och en viss händighet räcker långt.

 

En sak som talar för A25an är reservdelstillgången som måste vara svårslagen.

 

Originalkapell från från företaget som levererade till fabriken finns kvar, bara snäppa på det nya kapellet utan anpassning.

http://www.henricssonsbatkapell.se/sprayhood-kapell/albin-25-kapell-standardkapell

 

Relingslist i nytillverkning och emblem finns hos Albinklubben.

http://www.albin25.se/

 

Roderbeslag och slitdelar och dyligt finns hos Albin motor.

http://mmd.nu/shop233/catalog/index.php?cPath=34&osCsid=l35r9j1cqesc9gm2u015a85k25

 

Dynor finns från Albinhallen.

http://albinhallen.com/tillbehor/

 

Det är svårt att ha bytt båt och se att reservdelshållningen inte är som på en 40 år gammal båt, å andra sidan är den 30 år nyare.

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag hoppas inte jag blir en i mängden utav ovetande amatörer som söker hjälp.

Jag hittade ert trevliga forum och tänkte, jag chansar.

 

Till saken, jag skulle bli saligt glad för lite information till en dröm jag har:

Att jag och sambon med vår lille son (5 månader) nästa sommar skall kunna spendera tid tillsammans ute på vattnet.

 

Vilken båt är det jag vill ha?

 

Vem är jag och vad skall jag ha båten till?

 

28 år nybliven far som bor i radhus ute i Kovland som ligger i närheten utav Sundsvall.

Jag har absolut 0 erfarenhet utav att köra båt förutom små utombordare använda till fiske..

När jag säger att jag kan ingenting om båtar - då menar jag ingenting!

 

Det jag vill ha är en familjebåt - fart,kraft, "macho" - detta bryr jag mig inte om för 5 öre.

Vi vill kunna tillsammans som en familj kunna göra en helgutflykt och sova ombord, samt laga mat och om möjligt utföra toalettbestyr.

 

Då vi bor där vi bor så kommer vi att hålla oss kring Alnö längs kusten samt runt ön, sök på Alnö på hitta.se så ser ni mycket bra.

 

  • Den skall vara säker
  • Den skall vara lätt att köra
  • Man skall kunna sova i den, ju fler platser ju bättre
  • Jag tänker mig en husvagn på vatten
  • Den skall vara billig att åka i

 

Detta är kriterierna, budget då? Så lite som möjligt, att köpa en båt för första gången för flera hundra tusen känns som den mest idiotiska affären jag kan göra, samt dom pengarna finns inte.

 

0-100.000kr är det rimligt och tänka sig att man får något för dessa pengar efter mina krav? eller har jag en för hög ambition?

 

Jag ser båten som ett fantastiskt sätt för oss att umgås som en familj (samt att komma bort ifrån alla andra).

 

Hur har jag tänkt själv då?

En snipa, plastad så jag slipper underhåll, en båt som kan köras väldigt grunt, diesel inombordare.

Tänker jag rätt?

 

Hur tänker DU????

 

All hjälp mottages tacksamt! :)

 

Heder.

Mvh

Christian

Hej Christian!

 

Vi har en Skilsö 23 (årsmodell -83 = Hardtop) med mycket fina egenskaper. Besök gärna vår klubb här för att ta del av ägarerfarenheter.

 

Det är en plastsnipa med originalmotor Volvo Penta (23/27 hk). De allra flesta har bytt motor sedan dessa årtionden och vi har en Lombardini på 42 hk sedan ett år tillbaka.

 

Båten rymmer 5 kojer om man trängs och borde ju vara fin för er lilla familj. Det finns ett pentry akter om motorn och förarplatsen, en toalett inne i ruffen och gott om plats i soffan i aktern (en kojplats). Vi har även kompletterat med en badplattform i aktern eftersom originalstegen korroderade sönder.

Vi har gjort många förbättringar under tio års ägande och gjort en tvåveckors resa upp i Dalslands kanal. Det fungerade perfekt att bo och leva så länge på så liten plats.

 

Motorn ger en fart på 7-8 knop vilket är bra för en sju meter lång snipa. HT-modellen har ett inbyggt trimplan i akterskeppet vilket skiljer sig en hel del från den ursprungliga modellen, som var spetsgattad i aktern (innebär att den sjunker vid belastning). Djupgåendet är cirka 50 cm och rodret ligger i linje med kölen.

 

För 100.000 kr får du troligen en fin Skilsö 23 med hyfsad utrustning (ekolod, nytt kapell, omklädda dynor, ev bytt toalett). Motorn är sannolikt original; en ny kostar cirka 80.000 kr till inklusive montage, men det är det värt, därför har du goda chanser att påverka priset om det är en originalkärra i.

 

Vore kul om du köpte en Skilsö 23 HT eller den vanligare modellen - sen kanske du går med i vår klubb.

 

Med vänlig hälsning

 

Anders

post-90264-0-77425500-1428794617_thumb.jpg

post-90264-0-43230600-1428794639_thumb.jpg

post-90264-0-31402100-1428794697_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan tänka dig att köpa båt i Norge så är mindre snipor billiga där nu... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ställa frågan, har ni funderat på en segelbät..? Det är inte skitsvårt att segla, motor finns ju också, man får fina och rymlga familjebåtar i det prissegmentet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första båt, fyra säsonger sedan, var segelbåtarnas albin 25... typ. Albin vega. Hade aldrig seglat. Lärde mej hantara och seglan på egen hand. Att segla dit jag ville var aldrig nogot problem.... sen blir man ju såklart säkrare och bättre. Så oroa dej inte. Sen slog det mej verkligen, när jag drog upp seglet, att "målet" verkligen inte är just att komma fram... välj båt. Hyr båten ett par dagar och köp om d känns bra. Dra av hyra från köpesumma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Peter och Caribic har som vanligt en bra poäng. Man kan få väldigt mycket bobåt för pengarna om man väljer segelbåt. Du skriver i frågan att fart och fläkt och komma snabbt fram inte har så hög prioritet.  En snipa som var på förslag kan också ge mycket båt för pengarna. Men kan familjen tänka sig att hjälpas åt med båthantering, segel, snören hit och dit, navigering etc, så kan segling vara en fantastisk familjeaktivitet. Var bara inte rädd för att starta maskinen och ta dig dit ni vill när familjen börjar bli otålig......

 

Priset på segelbåtar påverkas också av vad för maskin och hur gammal den är...liksom segel och annan utrustning....

 

Lycka till oavsett vad ni väljer.... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inga konstigheter att hantera segel mm. på egen hand. Hos oss blev jag så biten att jag ville vara ute alltid, resten av familjen ibland. Då kände jag inga som hade intresset så det blev väldigt mycket ensamsegling. Bra skola!!

Gå navigeringskurs så du får pejl på sjökort och hur det funkar. Jag gick en interaktiv... kanon och ingen "kärnfysik" fiffigt system.

Har vegan kvar, ska sjösättas i morgon så det blir en liten tur med den nästa helg... härligt bärligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Vi är är här för att prata segelbåt ;-)

post-93673-0-27664200-1428831062.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en Monark 520 1971, liten hardtopbåt, "halvplanande" vilket var korkat i överkant. Gjorde 11 knop med 20 hk utombordare. 1 liter per distans.

Körde Sthlm-Västervik t.o.r. med två barn. Fyra personer i en båt på 5.20X2.10

Efter en eller två timmar var man slut i öronen och lade till. Då kom våra grannar och seglade förbi i sin Vega. Tyst och gratis tills seglen var utslitna! Nästa dag passerade vi dem och på kvällen seglade de förbi oss. Så höll det på.

Efter ett par år ledsnade vi på oljudet, bränslekostnaden och osäkerheten i att bara ha en motor och bytte till segelbåt 8.70X2.45

Hade inte seglat förr så vi tänkte att vi börjar väl med motor och stormfock. Det visade sig enklare än vi trott så när vi kom hem efter första dagen hade vi haft samtliga segel inkl. spinnaker uppe, måhända inte perfekt men vi tog oss i alla fall framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade åxå en liten HT båt, på treiler, som vi åkte och badade med. Soppakostnaden blev ju inte så hiskelig eftersom vi körde bil till olika sjöar osv... däremot, insåg jag när vi lite av en spontan slump hade köpt den första "riktiga" båten... =) den verkliga känslan av att resan är målet..... insåg att med motorbåten ville vi bara "komma fram" så man kunde njuta... familjen ville behålla mototbåten, vi krystade fram en tur en vardag eftermiddag med den annars blev den stående... året därpå sålde vi den.. VEt inte hur många gånger jag tackat dottern som googlade fram Vegan fredag den 18 februari 2011.... jag hade, när jag skull sopa snö från motorbåten, kämmt ur mej "jag kanske e seggelbåtsgubbe egentligen"... när jag kom in hade dotter googlat in på blocket, hittat ett par annonser varav en var den modifierade vegan... dagen därpå, efter en till in i båten vid solnedgång i 25grader kyla, var båten vår... överenskommelsen var att dom förra ägarna skulle vara med vid påmastning och hänga med och visa hur seglingen går till... Påmastning, ja... men inte fasen hade vi tid att vänta på lämpligt tillfälle utan seglade själva..... och precis som trewq säger... det kändes förvånansvärt enkelt att lära sig få båten dit man ville... efter att antal turer på egen hand följde den förra ägaren med och då... fick jag massor med fina tips. Dom tipsen hade jag nog inte kunnat tillgodogöra mej om han hade följt med första gången... 

Så om du verkligen tror du gillar stilla färd.... satsa på segelbåt.

Segelbåtandet har åxå fått mej att förstå varför jag åkte MC hellre än bil förr i tiden... lite samma känsla.... resan år målet.

Good luck med vad du än väljer.... skärgården är heeeeeel galet fantastisk. EN miljon öar där du kan vara helt själv och massor med både natur och organiserade platser där det finns trevligt folk... bara att välja och vraka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inga konstigheter att hantera segel mm. på egen hand. Hos oss blev jag så biten att jag ville vara ute alltid, resten av familjen ibland. Då kände jag inga som hade intresset så det blev väldigt mycket ensamsegling. Bra skola!!

Gå navigeringskurs så du får pejl på sjökort och hur det funkar. Jag gick en interaktiv... kanon och ingen "kärnfysik" fiffigt system.

Har vegan kvar, ska sjösättas i morgon så det blir en liten tur med den nästa helg... härligt bärligt..

 

Helt klart funkar det utmärk att segla på egen hand, har gjort massor av längre och kortare turer där jag seglat ensam, med eller utan passagerare ombord.

Jag tänkte närmast på att det inte är alla familjemedlemmar i alla familjer som uppskattar att sitta i en lutande sittbrunn full med snören och vänta i "evigheter" på att få komma fram till målet. Då kanske valet istället borde vara att gå för motor, eller köpa en motorbåt.... smaken är som baken....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här kravställningen kommer upp med jämna mellanrum och jag svarar då alltid Flipper 700 och det gör jag denna gång också. 

 

- Bobar för två vuxna och ett barn

- Separat toalettutrymme, om än minimalt

- Planande, men ändå bränslesnål (ca 1,3 l/nm med AQ145) så du kan köra 20-21 knop och därmed komma lite längre på t ex en dagstur, dvs du får tillgång till fler besöksmål

- Vanlig och välkänd modell vilket gör den relativt lättsåld den dag ni vill byta upp er

- Ganska plastigt utförande vilket är ett plus på en äldre båt; mindre jobb med underhåll

- Lättåtkomlig motor för service och underhåll

 

Dubbelruff tycker jag är fel om ni är en så liten familj vilket gör att båten blir trängre än nödvändigt.

 

 

Soppakostnaden blir högre på en Flipper 700 jämfört med en snipa, men det är värt det eftersom ni får så mycket längre räckvidd på dags- och helgturer.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massor av lämpliga båtar, ni får försöka tittar runt, prata med båtägare, fundera på hur långt ni vill kunna ta er... Flipperskepparen har en poäng i att med lite högra fart når man fler utflyktsmål. Med en långsam snipa eller segelbåt blir man kanske inte lika känslig för grövre sjögång, men det går å andra sidan långsamt hela tiden....   Kollade runt lit på blocket.... lägger några länkar du kan titta på och fundera vidare runt...

 

Finns kanske bättre exemplar och bättre pris, men lite olika modeller att titta på och udvärdera..

 

 

 

http://www.blocket.se/jonkoping/Krabat_740___fint_skick_59833191.htm?ca=22&w=3

 

 

http://www.blocket.se/stockholm/Monark_670_Salong__79_inklusive_trailer_59320346.htm?ca=22&w=3

 

 

 

http://www.blocket.se/stockholm/Monark_690_med_rigg__59820969.htm?ca=22&w=3

 

 

 

http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_700__78_59798421.htm?ca=22&w=3

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också på Bayliner 2355-2655 searay 222-270 du får mycket båt för dina pengar och bra med utrymme. Dom är ca 30-25 år gamla lite små grejer får man räkna med dom är ju inte nya.

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en maxi 84, eller 87, eller någon annan maxibåt, du får bra boutrymmen och det är fina båtar att segla (inga racers möjligen).. Vi hade en maxi 77 att börja med, då utan barn. Fin båt som funkar klockrent att bo i! Men eftersom din budget tillåter mer så skulle jag föreslå en större maxi-modell. Trygga båtar som man får för ingenting! Jag hade aldrig seglat innan vi köpte maxin, men jag lärde mig på en halvtimme, så svårt är det inte! Skulle jag köpa en motorbåt så skulle jag nog köpa en monark 690 eller en monark 670. Lite olika båttyper visserligen, 690 för att jag gillar snipans utseende. 670 för att det är bra att kunna stänga om sig (någon fördel måste den ju ha mot segelbåten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 700............ :) funkar både i 6 knop o om man vill hem fort (18) med griniga ungar!! Bra andrahandsvärde oxå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du tidigare i tråden fick var varningar för att snipor rullar vid sjö bakifrån ska du i rättvisans namn också få varningar för Flipper 700. Oavsett vilken fart du kör denna båt i och möter relativt höga vågor, både rakt och snett framifrån så dunkar och slår det.

Flipper 700 trivs bäst på platt vatten där den går relativt snålt.

 

Fast jag skulle aldrig stå ut med den toan. Dra ner brallerna, sätt dig på huk och backa in mot toa-sitsen och håll samtidigt ner huvudet så du inte slår i taket.

 

Om du köper en båt med toa tänk på att det från i sommar inte är tillåtet att tömma direkt eller från tank i sjön utan du måste ha tank med däckstömning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

  • Den skall vara säker

Den skall vara lätt att köra

Man skall kunna sova i den, ju fler platser ju bättre

Jag tänker mig en husvagn på vatten

Den skall vara billig att åka i

Kanske en Husvagns båt skulle passa  :) finns större en större modell från Kabe med liknade skrov som min. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Med det du beskriver låter nog Albin 25 som ett klockrent alternativ:
Vi är många som börjat vårt båtliv med sådana. Det är få som ångrar det tror jag av de som funderat på vad de vill ha sin båt till, och det verkar du gjort.
 
Plus
- Rätt i pris
- Väldigt vanlig, går att hitta pärlor
- Går alltid att sälja
- Mycket bra stuvutrymmen
- Mycket smart inredning, känns större än den är. Bästa bobåt i pris & storleksklassen? Kan ju fundera på varför det finns så många!
- Mycket enkel, och faktiskt bra byggkvalitet
- Finns delar och råd (Albin25 klubben) att lära sig sköta den.
- Finns det något som går att köra snålare?
- Toan är helt ok med tanke på båtens storlek
 
Minus
- Gamla motorer, tänk på att motorn motsvarar det mesta av båtens värde. Satsa på nyaste,
bäst renoverade motorn ni kan hitta. Undvik orginalmotorer och sådan där en kvitton på renovering inte finns.
-  A25 rullar på blött gräs brukar man skämta om. Den rullar friskt men är helt säker, den tål mycket mer rullning än besättningen. För att få en rullstabilare båt måste den helt enkelt vara rejält större eller gå mycket fortare.
- Farten ? Det är nog väldigt personligt, själv har jag aldrig förstått varför man skulle ha bråttom på sjön - det är ju där man vill vara..... (skulle kanske vara på plus :) )

 

- Utseende , den påminner om en Amazon på sjön men skrovet är faktiskt snyggt!
- Åtkomlighet motor för enkel tillsyn, på de senare modellerna med MD17 är motorhuven fruktansvärt tung och bänglig. Men när man väl fått bort den är det riktigt bra.
- Kök inne i ruffen, inte kul att steka inne.. Fast själva pentryt är helt ok.
- Tar lätt vind vid manövrering, men det lär man sig hantera på en sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag önskar att norrmännen kunde plasta som Albin gjorde, de hade ingen fulsida. Insidan är utan ludd och deffekter.

 

Jag är nöjd med min nuvarande båt, träarbetet är överlägset. Albins plastjobb å andra sidan var i en klass för sig.

 

Har någon sett en Albin med böldpest?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Har ni sett undersidan på ett Bavariaskarndäck?

 

Eller samma område på en Amerikanare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Läggas till att Westfjord och Tresfjord är blad de finaste (part i målet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...