Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
coredev

Hitta rätt segelväder enklare?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har skapat en webbplats (kostar inget att använda) som kanske kan vara användbar för seglare: http://www.bevakaväder.se/

Med hjälp av bevaka väder så kan man få epost när vädret väntas bli rätt under morgondagen. T.ex. så kan man ställa in önskad vindriktning, mer än 10 grader celcius och mer än 10 m/sec. Detta ställer man in i filtret och skriver in sin epost-adress. Sedan får man mejl dagen innan som prognosen lovar sådant väder. På så sätt missar du aldrig en chans till din favoritsegling.

Verkar bra? Kan göras bättre? Berätta gärna hur :-)

PS. Jag hoppas att det är OK att jag gör reklam för min egen webbplats här. Den är helt gratis att använda + jag tjänar inga pengar på den. Om det inte är OK så ber jag admin att ta bort denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för vädertjänster. Det känns svårt att lite på bara en så vi har flera som vi jämför innan vi tar beslut

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en suverän tjänst! Speciellt om du kan få ner den i en lättanvänd app! Då har du också möjlighet att casha in! Kitesurfare mm skulle nog älska den! 

Men som påpekats brukar många hålla koll från flera olika källor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag visserligen en gammal stofil, och appar i all ära!

 

Vädret brukar va just som det är vid varje tillfälle och man måste anpassa sig där efter.

 

De olika väderlekstjänsterna ger ju en liten fingervisning om varåt det lutar, men till syven och sist är det ju ändå de aktuella förhållandena är avgörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Många tack för er positiva respons! :-) Det är prognoser från YR.no som ligger bakom. Jag förstår att det är viktigt att ha flera olika källor. Det skall jag ta och fundera på, borde inte vara omöjligt att få in - väderdata är ju idag gratis och lätt tillgängligt.

 

Vore mycket tacksam för fler tips om förbättringar!

 

Vore intressant att samla in data från flera olika institut och göra en annan tjänst som visar hur mycket det skiljer sig, vilka säsonger det skiljer sig, etc. Och sedan jämföra prognoserna mot utfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok. Så iden är att istället för att gå in på yr.no själv så får jag ett mejl när det är enligt mina filter?

Mao. Har jag inget "pling" som talar om att jag har mejl så är det ingen nytta eftetsom jag då måste kolla mejlen, å då kan jag lika gärna kolla vädret.?

Eller finns det något annat "bra att ha" i den?

kul initiativ!

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

Intressant å trevligt. Personligen har jag dock ingen nytta av den, så jag skall inte komma med synpunkter heller som att då måste jag ha en tel med internet ombord osv. För den stänger jag mer än gärna av. Annars kan jag stanna hemma.

 

Men......jag är inte helt mossig å har laptop ombord å då, när den är igång, dvs jag har internet kontakt, så använder jag US GRIB. Den har aldrig svikit mig å är det mest precisa jag har hittat när det gäller vindstryka o vindriktning. En ev vindvridning har missat så där på en ½ timma som max. Däremot hur mycket regn det blir är den inte lika bra på, men klart bättre än både norska, danska å SMHI.

 

Så tack för din insats, många har säkert glädje av den. Kul med idéer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Många tack för er positiva respons! :-) Det är prognoser från YR.no som ligger bakom. Jag förstår att det är viktigt att ha flera olika källor. Det skall jag ta och fundera på, borde inte vara omöjligt att få in - väderdata är ju idag gratis och lätt tillgängligt.

 

Vore mycket tacksam för fler tips om förbättringar!

 

Vore intressant att samla in data från flera olika institut och göra en annan tjänst som visar hur mycket det skiljer sig, vilka säsonger det skiljer sig, etc. Och sedan jämföra prognoserna mot utfall.

 

Hej där.

Det finns en vädertjänst som jämför. 

 

www.climendo.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har skapat en webbplats (kostar inget att använda) som kanske kan vara användbar för seglare: http://www.bevakaväder.se/

 

Med hjälp av bevaka väder så kan man få epost när vädret väntas bli rätt under morgondagen. T.ex. så kan man ställa in önskad vindriktning, mer än 10 grader celcius och mer än 10 m/sec. Detta ställer man in i filtret och skriver in sin epost-adress. Sedan får man mejl dagen innan som prognosen lovar sådant väder. På så sätt missar du aldrig en chans till din favoritsegling.

 

Verkar bra? Kan göras bättre? Berätta gärna hur :-)

 

PS. Jag hoppas att det är OK att jag gör reklam för min egen webbplats här. Den är helt gratis att använda + jag tjänar inga pengar på den. Om det inte är OK så ber jag admin att ta bort denna tråd.

 

 

Hej, Trevlig applikation. Snygg design. Enkel!

Skulle uppskatta om du lade till "max" filter på det du har kring vindstyrka för oss som seglar.

Medans du ändå håller på så lägg till max temp för oss som golfar..

 

//Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Intressant å trevligt. Personligen har jag dock ingen nytta av den, så jag skall inte komma med synpunkter heller som att då måste jag ha en tel med internet ombord osv. För den stänger jag mer än gärna av. Annars kan jag stanna hemma.

 

Men......jag är inte helt mossig å har laptop ombord å då, när den är igång, dvs jag har internet kontakt, så använder jag US GRIB. Den har aldrig svikit mig å är det mest precisa jag har hittat när det gäller vindstryka o vindriktning. En ev vindvridning har missat så där på en ½ timma som max. Däremot hur mycket regn det blir är den inte lika bra på, men klart bättre än både norska, danska å SMHI.

 

Så tack för din insats, många har säkert glädje av den. Kul med idéer.

 

Tack för tipset om US Grib! 

Du vet möjligen inte om det går att lägga på dessa gribfiler på en vettigare karta? 

 

post-94490-0-51539400-1436346690_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom bara ihåg att GRIP-filer, yr.no mm är datorbaserade prognoser, det finns ingen meteorolog som tittar och bedömt. Oftast tar inte datormodellen riktig hänsyn till tex land. Titta på bilden ovan, södra udden på ön. Kommer det verkligen att blåsa så? Ja möjligen om udden är väldigt låg men mer troligt vinden böja av runt udden osv.

Har man möjlighet att lyssna på en kille som Lage Larsson så inser man snabbt att skillnaden mellan datormodell och verklighet är ganska stor. Det är där som han mfl kan sälja prognoser till kappseglare.

Allt väder är lokalt säger alltid metrologerna.

 

Man kan få GRIB-filer sända via email dagligen. Man bestämmer själv vilket område och vilken info man vill ha. Instruktioner får man genom att skicka ett tomt mail till gribinfo@saildocs.com

Data kan sen visas i något navpgm som stödjer GRIB. Typ Fugawi, GPSNavX (Mac). Dubbelklicka på filen och den kommer upp i programmet.

[Filerna är små, avsedda att kunna skickas via SSB eller satellittelefon]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är naturligtvis en gammal stofil - men.

 

Om jag skall ut med båten (segelbåt), så får jag acceptera det väder som gäller vid tillfället. 

 

Blåser det för lite, får jag gå för motor eller stanna i hamn.

Blåser det för mycket för att jag skall känna mig bekväm att sticka ut får jag stanna i hamn.

 

En koll på nån form av väderleksprognos kan ge en vink om vilket väder so man eventuellt kan förvänta sig, men prognoser är långt ifrån säkra. Skulle man gå strikt efter dem skulle man nog aldrig komma ut på sjön.

 

Dom förhållandena kan inge app i världen ändra på.

 

Appar är nog mest intressanta för dem som älskar att skapa dem.

 

För oss som seglar är ju det vädret som råder på platsen just vid tillfället när vi skall ut, det som är intressant.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ!

 

Jag har några synpunkter och förslag.

 

  1. Vi båtfolk är ju sällan nära någon större stad och vädret är helt olika utanför kusten jämfört med på fastlandet, så för att det ska funka måste man kunna välja platser ute i ex.vis Stockholms skärgård.
    Om du vill jobba vidare så kan du fråga oss här på forumet vilka platser vi skulle vilja ha med.
  2. Det verkar saknas en hel del städer, får inte fram något på Gustavsberg, Norrtälje eller Åkersberga tex. Stockholm är ju stort och nära, men vädret där är inte det samma där. Lägg med alla Sveriges kommuner till att börja med samt naturligtvis städer.
  3. Man kan använda applikationen som varning också. Om man ställer in den på dåligt väder så får man ett mail när det är dags att kolla förtöjningen eller skotta taket på sommarstugan.
  4. Vindstyrkorna som är valbara är lite väl glesa; 1, 2, 5 m/s är nästan samma sak medan 10 m/s plötsligt börjar bli lite hårt för många. Nästa steg efter 10 m/s är 19 m/s och då vill nästan ingen vara ute och segla medan 15 m/s är ok för många.
    Ett tips, använd SMHI:s skala som finns här, http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/skalor-for-vindhastighet-1.252
  5. Tyvärr kan jag inte lägga in någon bevakning, jag väljer Stockholm från listan men får meddelandet Du måste ange en plats samt välja den i listan
    Jönköping verkar funka... men det är ju inte så nära Stockholm.
  6. Nu har jag en bevakning som tydligen inte går att ändra...
    Det måste gå att ändra bevakningen och det måste gå att lägga in flera bevakningar.

Jag tror på idén, men det verkar vara rätt mycket arbete kvar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...