Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gulnar

Lägga ny topcoat på gammal topcoat?

Rekommendera Poster

Jag ska göra en lagning av en glasfiberskada på båten. I och med det kommer jag att behöva överlappa den gamla coaten med den nya topcoaten som ska täcka lagningen.

 

Som jag förstår det är topcoat gelcoat med iblandat vax. Tänker att det kan vara svårt att få ny coat att fästa på en vaxad yta.

 

Är det något speciellt man ska tänka på i den situationen eller är det bara att lägga på den och se glad ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där du lägger på topcoat har du väl inget vax?

 

Det gör du väl på en slipad och rengjord yta tvättad med aceton.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasa av kanterna runt det område du ska lägga på ny topcoat och tvätta noga med aceton. Sen tejpar du runt och sen på med ny topcoat. Så brukar jag göra om det inte är för stora ytor som ska lagas. Alltså, jag skippar tejpen ibland men det brukar inte bli så bra om man kommer uppepå den gamla topcoaten med ny topcoat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du kollar på youtube finns det mängder av bra instruktionsfilmer i ämnet.

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i din uppfattning om sammansättningen på Topcoat. Det är i grunden Gelcoat men Gelcoat måste ha en form att härda mot för att inte bli klibbig. Genom att färgleverantören tillsätter lite vaxlösning i Gelcoaten så blir det Topcoat som får en klibbfri yta när den härdar.

 

Om jag förstått rätt så flyter vaxet upp till ytan och "ersätter formen". Om du behöver lägga på fler lager med Topcoat så är det jätteviktigt att tvätta bort vaxet som då ligger utanpå det nyss pålagda lagret (och så slipa innan förståss...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...