Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cannehag

Byta hudraulslang till QL trimplan

Rekommendera Poster

Hej, jag måste byta hudraulslangarna till mina trimplan. Är det någon som har något tips på hur f*n man lyckad trä på en tämligen bångstyrig slang på en "nippel" med tre... hullingar eller vad man nu ska kalla dem? Kan man värma slangen för att få den att vidga sig lite mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppsök en hydraulfirma, dom fixar det på nolltid, och dessutom håller det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är lite det jag gjort, men att flytta en 8 metersbåt till deras verkstad känns som ett stort projekt. Och de kan inte fixa slangarna löst då jag har en skrovgenomföring att få skiten igenom :)

Eventuellt om jag kan ta lös nipplarna på pumpen, men jag tänkte försöka undvika att riva ner allt om det går att undvika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jag har sett bilar på stan med "mobil hydraulservice"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag måste byta hudraulslangarna till mina trimplan. Är det någon som har något tips på hur f*n man lyckad trä på en tämligen bångstyrig slang på en "nippel" med tre... hullingar eller vad man nu ska kalla dem? Kan man värma slangen för att få den att vidga sig lite mer?

Att ringa en hydraulfirma är ingen bra idé. Det är ju inga kopplingar som ska pressas. Har du köpt rätt slang ska den gå att få på med lite övertalning. Jag brukar liksom veva på slangen, men då måste man ha slangen lös, eller ganska slak i cylinderänden. Det är bra att ha lite extra slang vid cylindern, för det är alltid där som den börjar läcka. Om det händer kan man kapa en bit av slangen och sätta tillbaks den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att slangen till de där trimplanen har utgått ur sortimentet. Har fått tag på en med samma dimension men den är betydligt hårdare. Jag funderar på att montera ner cylindrarna för att komma åt lite mer, inte lätt att få kraft under badbryggan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag skulle byta slangen till mina trimplan letade jag förgäves efter hydraulslang 6,35mm (1/4 tum) som inte hade stålarmering i som kunde rosta, jag köpte istället 6mm bränsleslang som skulle tåla 30 bar, det blir inga höga tryck i dom ändå, min båt går måttligt fort och dessutom var allt som höll originalslangen på plats en plasthylsa trädd över kopplingen på cylindern som också var av plast, även om cylindern går i botten och pumpen pumpar på händer ingenting, jag har helt sluppit läckagen jag hade innan och bränsleslangen är mjuk och smidig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MartinX: det låter ju precis som min situation. Det kanske är fullt tillräckligt att göra så. Vart kan man hitta sådan bränsleslang då?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade just upp den slangen och där står det,Arbetstryck 10 bar, sprängtryck 30 bar. Men du menar att det är tillräckligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja det  har räckt för mig, inga problem sedan 2011, när jag granskade plastcylindern insåg jag att det inte är någon högtryckshydraulik. Det är ju beroende på hurdan båt du har, om den går i 50 knop kan man förvänta sig höga tryckstötar när man kör men min båt som går i max 25 knop kommer knappast att generera något våldsamt tryck.

 

Dessutom tror jag slangarna med mindre diameter tål högre tryck än angivet, slang tål ju tryck bättre ju mindre innerdiameter den har och 13mm slangen har samma godstjocklek och skall också tåla 30 bar.

Redigerad av MartinX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Maxim 26 kan jag skrämma upp i ca 11knop så det är nog lugnt då :)

Fick tips om en annan firma i stan som har brett sortiment så jag ska kolla med dem. Sen köra ett par rostfria slangklämmor istället så borde det förhoppningsvis funka. Annars är man ju beroende av ytterdiametern också om man ska använda den där hylsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...