Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sjoingenjoren

Dela upp batteribank för bogpropeller

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, Jag håller på att montera en Sidepower SE40 bogpropeller i min Bayliner 2855 Ciera.

Planen är att sätta ett AGM-batteri i direkt anslutning till bogpropellern för att ge rejält med ström och att dra kraftiga kablar akterifrån. Så långt är allt under kontroll.

 

Problemet är att båten är en jenkarbåt med deras tänk som följd.

 

Dagens batteribank är alltså uppdelad så som följer: 4 batterier - 2 i varje bank.

Huvudbrytare med val OFF, A, B, A+B.

Förbrukning och motor är hopkopplade.

 

Min plan är att dela upp, eller snarare komplettera med ett startbatteri som kopplas ihop med bogbatteriet och ha 4 batterier till ren förbrukning, men hur kopplas detta på enklast sätt?

 

Som det är nu är ju instrument och motor samt förbrukare på gemensam minus. Det känns som ett ganska gediget arbete att dela upp kretsarna, även om motor och instrument kanske ligger på en egen krets redan idag.

 

Tar hjärtligt emot tips från er med lite mer erfarenhet av batteriknåpande!

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus behöver du inte fundera över, det är i 99% av alla båtar gemensamt i alla fall.

 

Personligen skulle jag istället sätta ett startbatteri ( som lämpligen laddas av en liten solcell ) och alla andra batterier som förbrukarbank, inklusive det för bogpropellern. Skälet är att batterier mår bättre av att inte urladdas för långt ner och du uppnår det genom att ha så stor förbrukarbank som möjligt? 

Annars har du två batterier som nästan aldrig används, start och bog. Det räcker med ett i reserv ( start - och det används så lite så du kan ladda upp igen med bara en solcell )

 

Det innebär att du kan skippa alla varianter på dioder/reläer/laddare som först ska ladda upp motorbatterier och sedan slå över till att även ladda förbrukarna. Och i land kan du ha den minsta möjliga 230V-laddare för startbatteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en se 40 med dedikerat 90ha batteri direkt i anslutning till bogproppen. Från fabrik satt det en tre vägs laddningsfördelare som var uppdelad på startbatteri, förbr batterier och bogpropp. Den fördelaren krånglade dock och varvet som bytte valde att sätta dit en VP två vägs ist. Nu sitter bogproppen på förbrukningsdelen och det har funkat utmärkt i två säsonger nu. Kommer ihåg att vi pratade om fördelningen och de ville helt klart sätta bogbatteriet på förbrgrenen ist för startbatteriets gren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att allt är blandat i en salig röra med förbrukare som slås på från manöverplatsen och är kopplade ihop med instrument med mera.

 

Har ritningen från manualen, så får väl studera den noga men annars blir nog den enkla lösningen blir att flytta över ett förbrukningsbatteri från B till A och att lägga till ett AGM till bogen kopplat till dessa. Då har jag B som reserv för motorn om resten skulle tömmas... 

Tänker lägga ett relä så förbrukarna inte suger ur AGM utan att det endast tar laddning akterifrån..

 

Solcell känns inte aktuellt då det inte finns någon bra plats att ha den snyggt någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag håller på att montera en Sidepower SE40 bogpropeller i min Bayliner 2855 Ciera.

Planen är att sätta ett AGM-batteri i direkt anslutning till bogpropellern för att ge rejält med ström och att dra kraftiga kablar akterifrån. Så långt är allt under kontroll.

 

Problemet är att båten är en jenkarbåt med deras tänk som följd.

 

Dagens batteribank är alltså uppdelad så som följer: 4 batterier - 2 i varje bank.

Huvudbrytare med val OFF, A, B, A+B.

Förbrukning och motor är hopkopplade.

 

Min plan är att dela upp, eller snarare komplettera med ett startbatteri som kopplas ihop med bogbatteriet och ha 4 batterier till ren förbrukning, men hur kopplas detta på enklast sätt?

 

Som det är nu är ju instrument och motor samt förbrukare på gemensam minus. Det känns som ett ganska gediget arbete att dela upp kretsarna, även om motor och instrument kanske ligger på en egen krets redan idag.

 

Tar hjärtligt emot tips från er med lite mer erfarenhet av batteriknåpande!

 

Hej!

 

Vet att jag skriver i en gammal "tråd", men om du fortfarande ser detta, Så undrar hur det gick? Funderar på att sätta in en bogpropeller i en 2855, men undrar om det är "super" komplicerat så det är bättre att låta bli?

Tacksam för svar / Jens

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick fint.

Jag löste det (om jag minns rätt nu när jag till och med bytte båt förra våren) genom att jag köpte 4 st 95Ah AGM-batterier från Exide och lät ett ligga på ena polen på huvudbrytaren och de tre andra (två på babord sida i aktern och ett i fören vid bogprop förbundet med rejäla kablar för minimalt motstånd) agera förbrukare/bog-bank. Hade en extra brytare mellan prop och det förliga batteriet / stora banken, som isolerade pluspolen på bogpropen utan att bryta mellan förliga och aktra batterierna.

 

Körde ändå med brytaren i "both" det året jag hade kvar båten förutom då jag skulle ligga länge i naturhamn utan laddning då jag ville vara säker på att ha kvar startbatteri plus reservkraft till inredningen tills man hunnit skaffa laddning.

 

Köpte även brytare och laddrelä för att byta men fick inte tummen ur utan bytte båt istället :)

 

Båten blev riktigt bra att manövrera med bogprop så jag kan absolut rekommendera en installation!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu försvann av någon anledning det jag skrev som tillägg men iaf:

 

Drog kablarna till bogen på babordsidan bakom pentryt och genom sittbänken på babordsidan för om detta.

Ut i motorrummet bakom ryggstödet i midcabinen.

 

Signalkabeln är enkel att plocka ner från förarplatsen genom luckan i taket på styrbordsidan i midcabonen, fippla ner under durken och vidare upp på babordsidan vid pentryt och framåt. 

 

Har lite bilder liggandes på en del av installationen som jag kan posta om jag hittar dom.

 

Plats har man ju mängder av i fören på 2855 så det var det minsta problemet. 

Det var vid närmare eftertanke inga problem alls. Någon gång. Med något.

 

Kör på bobprop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna är väck tyvärr, men placeringen av bogproppen blev akter om mellanskottet i förpiken. 

Det längsgående skottet fick sågas ur för att bereda plats.

Blev en plastad batterihylla längs skrovet på styrbordsidan där även nödbrytaren placerades. 

Manöverpanelen satte jag över varningstexten på styrplatsen, vänster om ratten =) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...