Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
subkontra

Följ med oss på äventyr i Bottenviken

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

 

Hösten 2013 uppfyllde vi en av mina livsdrömmar genom att köpa vår första segelbåt. Utan att någonsin seglat något annat än en jolle gav vi oss in i att renovera och sedan lära oss segla vår Maxi 77:a. Vi hade den bästa sommaren i vårt liv och beslutade oss snart för att vi ville dela med oss av våra erfarenheter. Följ med oss på våra äventyr i Bottenviken i sommar. 

 

Väl mött!

 

/P-A

 

post-104369-0-14171200-1428438318.png

 

http://sailingmonea.com

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kul! Och vilken fin film.

Allt du drömmer om kommer att inträffa. Till och med känslan av att båten tippar över. Men det gör den inte och det kommer du också lära dig. Är det busigt så sätt fast dig med en säkerhetslina ombord så känns det bättre.

Jag började också så här fast jag hade ingen partner att dela det med. Det var bra för jag var tvungen att lära mig sköta och segla en båt helt själv. Risken finns att den ena blir bättre på det så den andra överlåter ansvaret till den. Gå på navigationskurser båda två. Och lyssna på varandras förhoppningar och oro. Om en vill reva så gör det. Segling är ingen tävling i mod.

Följer er i sommar. Jag träffade efter 10 år en kille som ville segla med mig och ni kan följa oss på http://adastra21.blogspot.se/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig sida! Har själv gjort en liknande sida, www.thesea.se och tycker det är kanon kul att dels se vad som är gjorts på båten, men även att man får möjlighet att drömma sig tillbaka till sommrarna.

Kommer garanterat följa Er sida under sommaren. :)

 

Ta det lugnt ute på havet och njut! :)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kul! Och vilken fin film.

Allt du drömmer om kommer att inträffa. Till och med känslan av att båten tippar över. Men det gör den inte och det kommer du också lära dig. Är det busigt så sätt fast dig med en säkerhetslina ombord så känns det bättre.

Jag började också så här fast jag hade ingen partner att dela det med. Det var bra för jag var tvungen att lära mig sköta och segla en båt helt själv. Risken finns att den ena blir bättre på det så den andra överlåter ansvaret till den. Gå på navigationskurser båda två. Och lyssna på varandras förhoppningar och oro. Om en vill reva så gör det. Segling är ingen tävling i mod.

Följer er i sommar. Jag träffade efter 10 år en kille som ville segla med mig och ni kan följa oss på http://adastra21.blogspot.se/

Tack för dina fina och kloka ord!

Vi kommer följa er blog. Prenumerera gärna på vår youtube kanal. Där kommer det mesta ske vad gäller uppdateringar osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig sida! Har själv gjort en liknande sida, www.thesea.se och tycker det är kanon kul att dels se vad som är gjorts på båten, men även att man får möjlighet att drömma sig tillbaka till sommrarna.

Kommer garanterat följa Er sida under sommaren. :)

 

Ta det lugnt ute på havet och njut! :)

Tack tack!!

 

Visst är det härligt att det snart är sjösättning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Visst är det härligt att det snart är sjösättning!

 

 

 

Snart sjösättning - och en annan som inte ens bestämt sig för när eller om jag skall ta upp!?

 

Känns inte som om det har blivit nån större påväxt sen i fjol vår, men vi får vänta tills vattnet blir mera badvänligt och kolla.

 

Seglade i Bottenviken 2004. Kåge (norr om Skelefteå) - Haparanda - Stockholm. En fin seglats med mycket upplevelser under 8 sommarveckor. 

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/kage-haparanda-2004_23.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Visst är det härligt att det snart är sjösättning!

 

 

 

Snart sjösättning - och en annan som inte ens bestämt sig för när eller om jag skall ta upp!?

 

Känns inte som om det har blivit nån större påväxt sen i fjol vår, men vi får vänta tills vattnet blir mera badvänligt och kolla.

 

Seglade i Bottenviken 2004. Kåge (norr om Skelefteå) - Haparanda - Stockholm. En fin seglats med mycket upplevelser under 8 sommarveckor. 

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/kage-haparanda-2004_23.html

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/haparanda-stockholm-2004_5761.html

 

Ja vissa har det bra.   :D

Vi här uppe får ju vara ordentligt hängivna under den korta säsong vi har. Resten av tiden beställer vi grejer på internet.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja vissa har det bra.   :D

 

Vi här uppe får ju vara ordentligt hängivna under den korta säsong vi har. Resten av tiden beställer vi grejer på internet.  ;)

 

 

Åh katten - är det så illa. Det blir alltså dyrt att va båtägare längst upp i norr!?

 

Fast det var inte många båtar man mötte på sjön de första 14 dagarna. Jag tror det var 10 allt som allt.  I hamnarna under den tiden var det uteslutande utländska båtar - och så vi -som egentligen också var långväga gäster.

 

Den första svenska segelbåten mötte vi på midsommarafton. Vi på väg mot Töre. Han antagligen på väg från Töre till deras uthamn.Vi fick också erbjudande att segla dit och delta i midsommarfirandet där.

 

Vi har det ju isfritt för det mesta här hemma -längst ut i väster - på västkusten. De två senaste åren har det inte varit nån is att tala om över huvud taget. Har tidigare lånat en plats längst in i hamnen, där jag monterat ett uttag på utsidan båtplatsägarens sjöbod, för att ha tillgång till ström när jag jobbat med båten. 

 

Killen som äger den båtplatsen hade först sin båt på ett annat ställe och sen den på land för att renovera motorn. Sen ett par år har han sin båt - en julle utrustad för fiske - på sin plats hela året, så jag har fått ligga på min ordinarie plats de två senaste åren. Strömmen är avstängd i hamnen vintertid och jag gick in för att kolla om jag kunde ligga på en av grannplatserna, nån gång runt nyår. Fick bryta nån centimetertjock is.

 

post-53310-0-72578200-1428723547_thumb.jpg

 

På den ena kom jag inte in till bryggan och på den andra var det besvärligt att förtöja. När jag sedan behövde ström till ett verktyg - det mesta är ju batteridrivna idag - la jag mig på den platsen där det var svårt att förtöja. Jag låg ändå ganska skapligt, men min förtöjning såg mest ut som ett spindelnät. 

 

post-53310-0-07430100-1428722706_thumb.jpg

 

Annars har vi det väldigt bra här ute - fast det är nåt fruktansvärt med båtar under högsäsong. Däremot är det nästan helt myggfritt under sommaren. ;)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja vissa har det bra.   :D

 

Vi här uppe får ju vara ordentligt hängivna under den korta säsong vi har. Resten av tiden beställer vi grejer på internet.  ;)

 

 

Åh katten - är det så illa. Det blir alltså dyrt att va båtägare längst upp i norr!?

 

Fast det var inte många båtar man mötte på sjön de första 14 dagarna. Jag tror det var 10 allt som allt.  I hamnarna under den tiden var det uteslutande utländska båtar - och så vi -som egentligen också var långväga gäster.

 

Den första svenska segelbåten mötte vi på midsommarafton. Vi på väg mot Töre. Han antagligen på väg från Töre till deras uthamn.Vi fick också erbjudande att segla dit och delta i midsommarfirandet där.

 

Vi har det ju isfritt för det mesta här hemma -längst ut i väster - på västkusten. De två senaste åren har det inte varit nån is att tala om över huvud taget. Har tidigare lånat en plats längst in i hamnen, där jag monterat ett uttag på utsidan båtplatsägarens sjöbod, för att ha tillgång till ström när jag jobbat med båten. 

 

Killen som äger den båtplatsen hade först sin båt på ett annat ställe och sen den på land för att renovera motorn. Sen ett par år har han sin båt - en julle utrustad för fiske - på sin plats hela året, så jag har fått ligga på min ordinarie plats de två senaste åren. Strömmen är avstängd i hamnen vintertid och jag gick in för att kolla om jag kunde ligga på en av grannplatserna, nån gång runt nyår. Fick bryta nån centimetertjock is.

 

attachicon.gif000DSC_0256.jpg

 

På den ena kom jag inte in till bryggan och på den andra var det besvärligt att förtöja. När jag sedan behövde ström till ett verktyg - det mesta är ju batteridrivna idag - la jag mig på den platsen där det var svårt att förtöja. Jag låg ändå ganska skapligt, men min förtöjning såg mest ut som ett spindelnät. 

 

attachicon.gifDSC_0500.JPG

 

Annars har vi det väldigt bra här ute - fast det är nåt fruktansvärt med båtar under högsäsong. Däremot är det nästan helt myggfritt under sommaren. ;)

 

Ja jisses!

Sverige är verkligen ett avlångt land. Det händer ju att vi ifrågasätter vårt val av boplats, inte minst med tanke på den korta segelsäsongen här uppe. Tiden mellan jul och påsk är nog jobbigast. Då känns det bara som en lång transportsträcka. Men det är något med vintern också, särskilt en vinter som denna med snörekord. Men vem vet var vindarna för oss i framtiden. Bohuslän ser ju fantastiskt inbjudande ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverige är ett fantastiskt båtland.

 

I stort sett så har vi en fantastisk skärgård från Haparanda till Hanö (på gränsen mellan Blekinge och Skåne) Kusten varierar ju naturligtvis i mer eller mindre intressanta avsnitt och tätare skärgård eller öppnare sträckor

 

För en annan som gillar naturhamnar framför gästhamnar och städer,är sträckan mellan Hanö och Nidingen/Tistlarna (söder om Göteborgs södra skärgård - väst Kungsbacka) Bara en transportsträcka - en ganska tråkig sådan. Med ett eller kanske två undantag.

 

Hallands Väderö är den främsta som jag aldrig har tröttnat på.

 

Ven är väl ok att ha besökt nån gång.

 

Sen finns det ju många - flertalet - som gillar de danska hamnarna.

 

För en annan som är lite av en enstöring och dessutom nykterist det inte alls lockande.

 

Efter Tistlarna börjar ju en tät och fin skärgård och norr om Vinga den Bohuslänska, som sträcker sig upp till Norska gränsen. Den skärgården ligger ju i toppklass bland de Svenska skärgårdarna, speciellt den norra delen.

 

Ur egoistisk synpunkt är det tyvärr allt för mycket båt under högsäsong, men å andra sidan som pensionär med båten i drift hela året har jag ju möjlighet att njuta av den nästan tomma skärgården 10 månader om året. Att det kommer en massa båtturister och landburna dito är ju ändå en mycket stor fördel ekonomiskt sett för vår region.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...