Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
appelis

Lossa runddragen låsskruv på foldingpropeller?

Rekommendera Poster

Jag får inte loss ena låsskruven till min foldingpropeller och har ett gäng funderingar kring detta.

 

Det är en tvåbladig foldingpropeller i brons som sitter på ett VP 110S drev. Den var så gott som helt runddragen och jag fick inget grepp med mina bits eller inseksnycklar. Jag sågade ett spår som gav med sig när jag vred till.

 

Sprutar nu 6-66 från flera håll, direkt på låsskruvens gängor och på pinnen den låser från utsidan och vid propellerbladet i hopp om att lite ska komma in bakvägen och försökt lite till. Knackar sedan “försiktigt” lite då och då när jag kommer förbi båten. Vet inte hur hårt eller hur upprepat jag vågar slå på olika håll mot propellern, jag vill ju inte skada drevet.

 

- Funderar på att borra ur med låsskruvens pinnes storlek? Får jag loss resten av låsskruven då utan att skada gängorna? Känner jag när jag kommer in till axeln som håller propellerbladet?

- Använda sk grispitt, biltemas eller proffsverktyg? Hur tjock grispitt? Stommen på skruven ser ut att vara ca 4,5mm (med öga och skjutmått mot den andra låsskruven). Är rädd att dra av den så det blir ännu värre.

- Värme, varmluftpistol/brännare? Kyla, hur?

- Brukar man fästa låsskruven med något lim-aktigt? Har den bara ärgat fast? ev dragits för hårt tidigare? Den har nog suttit några år.

- Är det läge att anlita fackman? Skär de isf bara bort propellern och rekommenderar en ny?

 

Och som lösning för denna säsongen: vågar jag skruva tillbaka det andra bladet och köra vidare tills jag måste få bort propellern? Det saknas något gram skruv så obalansen är inte jättestor? Kan allt 6-66 på bulten innanför som fäster konan i axeln ha gjort att den riskerar att lossa så jag tappar propellern när jag vill ha den som mest?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvutdragare - grispitt skulle jag vara väldigt försiktig med, i alla fall de gamla koniska.

Om den går av och fastnar har du fått ett mycket större problem, de är hårda och går inte att borra bort.

 

Tag nån bild/er och lägg in här så kanske du får något bra förslag.

Var finns båten? Kanske nån händig person finns i närheten?

 

"Är det läge att anlita fackman? Skär de isf bara bort propellern och rekommenderar en ny?"

Risken är stor för det ja, men det finns ju riktiga fackmän också. Lotteri alltså.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ordentligt hårda borrar. Koboltborr har jag använt för att borra i rostfritt och den skar bra. Sen gängar du väl ett nytt lite större hål. Lätt att borra och gänga i mässing eller brons.

 

Det är dock lätt att av misstag borra på sidan av skruven och har den kommit in i det mjuka godset får man stå ut med det. Svårt att få fäste på skruven igen när borren halkat av. 

 

Modellen är väl att ta en liten borr och spåra med först för säkerhets skull och sen öka till större dimension. Sikta rätt på med den första borren. Hamnar du lite ocentrerat kan du kanske vinkla lite och komma mer rätt när du kommer djupare. Lite precisionsjobb med förstoringsglas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men berör i alla fall tråden, alla som har "svinpittar" släng dom!

Ytterst få som lyckats med dom, och dom som lyckats skulle det gått att pillat loss skruven med något annat.

 

Avbrutna svinpittar är ett ständigt problem, med dyra reparationer som följd.

Vänd er till någon verkstad med en gång, det finns betydligt bättre verktyg att ta till om någon skruv gått av.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken  dimension  är det på skruven? Många ggr går det att hacka med en körnare på ena kanten på skruven då så skruven lossnar.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dimensionen gissar jag är M8, med nedsänkt hål för insektsnyckel. Själva pinnen innanför gängorna är 4-4,5mm och tillsammans med gängorna visar mitt skjutmått nästan 8mm.

 

Det låter som att jag ska låta svinpitt-funderingen stanna vid en fundering? Går det förresten att backa ur en sådan om man känner att det inte kommer att gå?

 

Vad tror ni om att borra ned en bit och slå in en bits? Jag tänker då mest på om drevet (inkl. axel och propellerkonan) tar skada av slagen. Hålet för insektsnyckel är ju lite koniskt innåt, så det borde ju träffa rätt så mitt i. Sen är det kanske svårare att hålla samma riktning som skruven om jag tänker mig att borra ur hela skruven (utan att förstöra gängorna i konan)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem då körde med en bits att dålig kvalité som gick av... Kapade helt enkelt av propelleraxeln (jag skulle ändå byta den i samband med ett motorbyte). En propellerverkstad borrade upp skruven och gängade ett nytt hål i en större dimension.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bättre förutsättningar med en torxbit som slås in än en grispitt. Inte samma risk att den går av och blir kvar i insexten. Risken är väl att den spräcker insex-hålet men borrning är då fortfarande möjligt. Tycker du bör ha rimliga chanser att skruva ut med en islagen torx som gjort ordentliga räfflor i skruvens insex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken  dimension  är det på skruven? Många ggr går det att hacka med en körnare på ena kanten på skruven då så skruven lossnar.

 

Om du kan värma och gör ovanstående på rätt sätt är säkert saken biff. Huruvida du kan elda på ordentligt utan att skada något vet jag ej.

 

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/lod/gasdrivna-lodverktyg/butangasbrannare-213051/

 

Finns säkert både billigare och definitivt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter ju en invulkad gummikropp inne i propellerkroppen, mellan propellerkroppen och splinsen på propelleraxeln, som galvanisk isolering mellan den rostfria axeln och propellerkroppens brons. Den delen ska du nog akta dig för att få för mycket värme på.

 

Försök punktvärma så mycket det går på själva skruven.

 

Torx-alternativet brukar vara framgångsrikt och gärna i kombination med värmen först. Sen bidrar ju inknackningen av torxbitsen till att det kan röra på sig i gänglåsningen vilket också är positivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar lägga upp bild: 

post-106493-0-06301000-1428479566_thumb.jpg

 

Planen är nu att hämta en brännare enl Crabmeats förslag, även några coboltborr och torx. Sedan värma och knacka med Lintotts varning i åtanke och fortsätta med att borra upp, slå in torx och mera värme om det inte går. Tänker att ha en slang med vatten bredvid om det skulle bli för varmt, eller borde jag ha något mer? Tänker mest på gummit, 6-66 och ev 5-56 som jag sprutat på. 

 

Grispittarna verkar snarare vara ett verktyg att ta till när skalle saknas av annan anledning än att man dragit sönder den för att skruven sitter fast.

post-106493-0-06301000-1428479566_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför alla har något emot grispittar, det skall mycket till innan en sådan går av, eller snarare man känner ganska väl när det inte är dags att ta i mera, det "svajar" i dem. 

har tagit ut många bultar med grispitt. 

 

Något som är bättre dock är borr som är "felgängade" vilket innebär att de skär åt samma håll som bulten skall ur. Då värme utvecklas när du borrar är det ganska ofta bulten "kommer med av sig själv"

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför alla har något emot grispittar, det skall mycket till innan en sådan går av, eller snarare man känner ganska väl när det inte är dags att ta i mera, det "svajar" i dem. 

har tagit ut många bultar med grispitt. 

 

Något som är bättre dock är borr som är "felgängade" vilket innebär att de skär åt samma håll som bulten skall ur. Då värme utvecklas när du borrar är det ganska ofta bulten "kommer med av sig själv"

 

Lycka till!

 

Hur är det med grispittarna om man känner att man inte vågar dra mer, kan man ångra sig och skruva ur dem innan man drar av dem? Jag tänker på nästa steg om trox-variaten inte funkar t ex om den inte tränger sig in i skruven av den kraft jag kan tänka mig att slå med mot mitt drev. Felvända borr låter ju också händigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet inte varför alla har något emot grispittar, det skall mycket till innan en sådan går av, eller snarare man känner ganska väl när det inte är dags att ta i mera, det "svajar" i dem. 

har tagit ut många bultar med grispitt. 

 

Något som är bättre dock är borr som är "felgängade" vilket innebär att de skär åt samma håll som bulten skall ur. Då värme utvecklas när du borrar är det ganska ofta bulten "kommer med av sig själv"

 

Lycka till!

 

Hur är det med grispittarna om man känner att man inte vågar dra mer, kan man ångra sig och skruva ur dem innan man drar av dem? Jag tänker på nästa steg om trox-variaten inte funkar t ex om den inte tränger sig in i skruven av den kraft jag kan tänka mig att slå med mot mitt drev. Felvända borr låter ju också händigt.

 

 

Grispitten är bara att snurra medurs så går den ur igen. Det är ingen idè att dra utan bara h.vete om det sitter ordentligt, då lossar det ju inte utan värme eller lösare i vilket fall. 

Vänstergängade borr ser du exempel på här:

http://akuma-tools.se/?grid_products=akuma-skruvutdragare-och-vanstergaende-borr-10-delars-sett

 

Kanske ett vanligt borr och helicoil insatsgänga kan vara ett alt. annars. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ett långt svar och la in en bild, svaret försvann ogiltigt bildformat? En bild jag lagt in tidigare.

 

För den intresserade kolla i BTs katalog på 20379, där har ni typen av verktyg vi använder. 

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev ett långt svar och la in en bild, svaret försvann ogiltigt bildformat? En bild jag lagt in tidigare.

 

För den intresserade kolla i BTs katalog på 20379, där har ni typen av verktyg vi använder. 

 

 

 

Kalle

Sneglade på den men mest 191345. Denna är lite samma som torx och banka? bättre? kostnaden för denna är jag beredd att lägga extra om det är minsta lilla chans att lyckas bättre. En fördärvad propeller blir ju långt dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig använt den modellen, även den är konisk likt svinpitten, vilket jag tycker är negativt.

 

Fördelen med "min" modell är att med styrhylsan kan man borra rakt genom hela skruven, slå i dragpinnen som har kontakt på hela sin längd i den avdragna skruven, plus att muttern som du drar pinnen med går att placera länst ner på pinnen, nära där det sitter fast.

Ja sedan ska man välja så grov pinne som möjligt.

 

Värmen från borrningen och slagen när man bankar in pinnen brukar vara tillräkligt för att de mest besvärliga skruvar ska ge med sig.

 

Var lite frustrerad innan på grund av bildstrul, såg jag inte att du lagt in bilder.

Efter koll på dina bilder kommer här ett tips till, det som syns vara kvar av skallen kan man svetsa på en lite större mutter på, blåsa in lite svets i mutterns hål så det blir en ny sexkant skalle på din skruv, kanske en M10 eller M12 vilken som passar bäst, även här är värmen från svetsen positiv, kanske någon tidigare ägare varit rädd att tappa delar av proppen. och saftat år för kung och fosterland och varit frikostig med den starkaste gäng låsningen.

 

Det finns bärbara svetsar av god kvalitet, så det behöver inte vara något större problem att hitta någon som kan hjälpa till vid din båt.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte brännaren Crabmeat föreslog, coboltborr och några torx. Borrade ner en bit i insektshålet och hamrade i en torx. Behövde inte slå hårt alls, den gled in lätt. Efter att ha värmt på en stund på godset runt skruven från alla håll kunde jag skruva ut skruven som om den aldrig suttit fast.

 

Tack för alla tips!

post-106493-0-98597600-1428694821_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fått ohyra i propellern oxå?  ;)  ("insektshålet")

 

Grattis till att ha fått bort skruven!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du fått ohyra i propellern oxå?  ;)  ("insektshålet")

 

Grattis till att ha fått bort skruven!

Ja, havstulpaner! och så har jag slutligen lärt mig stava till insexsnyckel ;)

 

Trodde jag, insexnyckel :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

det är ju bra allting... bra att du kan stava till det rätt ovanliga verktyget... oftast används ju vanliga hylsor, ringnycklar mm. I det fallet du använder en.. oftast böjd, 90 grader, sexkentig stång... som verktyg så heter just det verktyget sexkantnyckel insexnyckel skulle det heta om var tvärt om... ;)

Men 100% vet att du menar sexkantnyckel när du säger insex... eller insekt... eller IKEA.... eller nåt.. ;)

 

 

 

Har du fått ohyra i propellern oxå? ;) ("insektshålet")

 

Grattis till att ha fått bort skruven!

Ja, havstulpaner! och så har jag slutligen lärt mig stava till insexsnyckel ;)

Trodde jag, insexnyckel :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...