Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
IngemarE

Bredbandsradar 3G - skarvkablage eller chassiekontakt

Rekommendera Poster

Har just införskaffat en bredbandsradar. Men precis lika idiotiskt som min gamla så är det EN lång kabel (10m) från radardomen och ner.

 

Jag måste, liksom säkert många andra, plocka av radarplattform/båge när båten lyfts. Har därför en box på taket med kontaktdon för att enkelt kunna koppla isär och lyfta ner alltihop. För med standardlösningen måste jag istället skruva bort hela radardomen för att kunna koppla ur, eftersom dess kontaktdon (14-poligt) är dolt på undersidan.

 

På min gamla radar kapade jag kabeln och monterade en plugg på kabeln och en chassiekontakt IP68 (militärt don) på boxen. Men jag borde inte vara ensam om detta "behov", så finns det verkligen inte något färdigt att köpa såsom korta kablar samt skarvkontakter/kabel från t ex Navico (som ju gör domen åt Simrad, Lowrance, B&G o.s.v.) så jag kan koppla ur uppe på taket utan att behöva demontera radardomen för att lossa kontakten i den ?

 

Någon som har tips ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klipp kabeln och sätt dit en kontakt tex Bulgin Buccaneer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det var ju just det jag gjort innan och tänkte slippa denna gång. I alla fall klippa originalkabeln....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du att det inte finns till denna radarfamilj eller är det bara ett antagande ?

(Jo, det lär bli klippa och löda - som vanligt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kvalificerat antagande, en bekant letade men det blev till att klippa/löda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, men det är inte exakt rätt. Bara "liknande" :o . Passar därför inte så bra....

 

F.ö. var inte min länk helt rätt den heller. Det skall vara bajonettfattning, inte skruv. Fast med den justeringen så är denna 14-poliga exakt den som passar i radarn: http://se.farnell.com/amphenol-ltw/cd-14bffa-ll7001/circular-connector-receptacle/dp/2254112?ost=CD-14BFFA-LL7001

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...