Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bobjo

Vilken bottenfärg och vilket underarbete?

Rekommendera Poster

Hej

Jsg har en Winga 25 plastsnipa med en obestämd botten färg som sett sina bästa dagar. Vet ej om det är en giftig färg eller inte. Jag har blåst rent botten med högtryck och undrar nu om jag kan måla en godkänd/ej giftig färg direkt på utan att slipa/skrapa. Vilken färg rekomenderar ni? Bifogar en bild på hur det ser ut.

 

https://carousel.dropbox.com/photos/cc/GTxioO9sOvPTnXW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte skrivit var båten ligger, så att rekommendera en färg är svårt. Men det finns polerande färger som fäster på det mesta. Men. Med en botten som ser ut sådär skulle jag nog välja att slipa av det värsta i allafall med ett grovt papper, för det där är bland det värsta jag sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt svar. Båten ligger i Stocholm.

Det ser alltså så illa ut? Jag tycker själv att det mesta som satt löst försvann med högtrycken, men jag har ingen erfarenhet av hur fint det måste vara innan man målar. Vad är man ute efter? En perfekt slät yta eller bara att få bort allt löst? Räcker det att lite snabbt gå över det med ett grovt papper för att rugga upp ytan?

Jag antar att en mask med filter är att rekommendera när man slipar? Klubben där båten ligger kräver giftfri färg, måste då all gammal bottenfärg bort eller räcker det med att måla över den?

Många frågor dyker nu upp känner jag så jag hejdar mig där tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det riktiga sättet är att skrapa med till gelcoaten.  Har gjort det själv. Med vanlig metallskrapa med hårdmetallskär. Klockade cirka 2 arbetstimmar per kvadratmeter.  Inget kul jobb och kan vara lite sent att starta nu beroende på när det är dags för iläggning. Heltäckande engångsoverall, munskydd och ev plastvisir.

Allt som hör till bottenfärg, mjuk eller hård måste bort. Sitter grundfärgen bra så behöver inte alla millimetrar bort.

 

Alternativet är att få hjälp med att blästra botten. Kräver ordentlig täckning för att inte dränka omgivningen i damm.

 

Sedan körde jag Lefants epoxi. Fyra lager. (Köp två olika färnyanser och byt nyans varje lager så du ser att du täcker ordentligt.)

 

Jag ligger i Mälaren så jag har helt enkelt struntat i bottenfärg över epoxin. Har gjort så två säsonger. Går över botten med borste under sommaren.  Högtryck (ingen giftfärg ju) och ett par timmars efter upptagning att få bort gröna slemmet. Klart. Ingen målning till våren.

 

Om du ligger i Saltsjön så behövs nog tyvärr bottenfärg. Jag skulle satsat på en hård bottenfärg med tillåten kopparhalt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ovan; tror jag var lite snabbare iofs men det kan ha varit ren inbillning. :-)

Att göra ett ordentligt arbete med många lager epoxy osv är tidskrävande och något man börjar med tidigare på säsongen.

 

Men, jag hade kört över ytan med 40-pappers våtslippapper för att få ytan jämnare åtminstone. Våtslip för att inte damma ner grannens båt (och även den egna). Ytjämnheten påverkar prestandan och bränsleförbrukningen, men är man bara ute efter ett beväxningsskydd kan botten vara hur ojämn du vill. Eftersom den ser ut som den gör, och att göra ett ordentligt jobb med epoxy osv inte är aktuellt (?) hade jag fortsatt med en självpolerande färg, kanske Biltemas som är billig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja just det - jag hade satt vätslippappret på en sådan där förlängare som man har när man slipar väggar och tak hemma efter man spacklat. Så slipper man smetigt vatten i ögon, ansikte, längs armarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt!

 

Glömde den detaljen om sliopning. Som avslutning körde jag över med 60-papper på en excenterslip kopplad till en industridammsugare.  För att få bort de sista resterna av färg och rugga upp ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jsg har en Winga 25 plastsnipa med en obestämd botten färg som sett sina bästa dagar. Vet ej om det är en giftig färg eller inte. Jag har blåst rent botten med högtryck och undrar nu om jag kan måla en godkänd/ej giftig färg direkt på utan att slipa/skrapa. Vilken färg rekomenderar ni? Bifogar en bild på hur det ser ut.

 

https://carousel.dropbox.com/photos/cc/GTxioO9sOvPTnXW

 

Skall du  kvar båten i många år, kan du välja de jättearbetsamma och kostnadskrävande förslag du fått nedan. Om inte och du bara vill förhindra påväxtning, väljer du att ta bort alla lös färg och då med exempelvis en högtryckstvätt. Sedan väljer du en bottenfärg som passar dina behov, klubbens krav och din budget. Din båt är ingen fartbåt och du förlorar bara marginellt i fart och bränsleförbrukning med en skrovlig båtbotten. Det viktigaste ur dessa aspekter är att förhindra påväxt  på båtbottnen. Jag gillar inte onödigt arbete och skulle välja denna enkla och snabba metod, men var och en måste få bli salig i sin egen fason.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns färgborttagningsmedel som är klassat som biologiskt nedbrytbart som tar även bottenfärg avsett för salt, medelhavsvatten,... en gelé som du lägger på. Srn skrapar du bort färgen efter ett antal timmar. Dessvärre kan det även lösa epoxi så man får hålla lite koll..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Tror Jag är på robert99's linje. Båten är inget fartmonster precis och kanske inte heller den finaste så det blir nog den enkla vägen. Åtminstone i år. Det viktigaste för mig just nu är att det inte växer så mycket och att det går att få på en miljövänlig färg.

Kanske finner motivationen att göra ett grundligt jobb nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar klubben med godkänd/ej giftig färg? Giftfri färg torde per automatik vara godkänd, eller kanske de menar godkänt och inte för giftig färg?

Det bör finnas någon miljöansvarig på din klubb du kan fråga om vad som gäller hos er, trist att göra fel och riskera bannor och att få göra om/göra rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...