Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nattrollet

Johnson 60hk VRO Bränslepump

Rekommendera Poster

hejsan!

 

Undrar hur man kopplar fast en bränslepump av modell 438556 på en Johnson 60 VRO årsmodell 86. Finns bara två uttag på pumpen. Har läst att det ska finnas en skruv på sidan av motorn som man ska skruva ut och få vakuum från, men har ingen aning om vilken skruv det skulle kunna vara.

 

Tacksam för svar!

 

post-106743-0-22566300-1428169953_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli knivigt i ditt fall att koppla in denna pump. Det finns olika mekaniska pumpar, de med två slanganslutningar (den som du har) de med tre (en sån du borde haft). Den med två anslutningar har en slang till tankanslutningen och en till förgasarna. Denna pump skruvas fast i vevhuset (vilket förutsätter att gjutning för detta finns på vevhuset) och jag tror inte det finns på de 3-cylindriga modellerna. Oftast finns detta på de 2-cylindriga modellerna oavsett om motorn haft VRO-pump från fabrik (åtminstone vad jag sett på de motorerna jag skruvat på).

 

Du skulle haft en pump med tre anslutningar, där den tredje anslutningen ansluts till botten av vevhuset. Där brukar sitta en förberedd anslutning riktad framåt typ...är du med på hur jag menar? 

 

Du kan antingen skaffa en pump med tre anslutningar, eller om din VRO-pump fortfarande fungerar, plugga olje-delen och blanda bensin+olja direkt i tanken.

 

MVH

 

Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet. Skrev att jag ville ha en pump till en 60 hk Johnson 86 och att jag vet att modell 438559 med puls anslutningen passar, men så skickar de den här likt förbaskat. VRO pumpen läcker så den slänger jag bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror inte du löser det med den pumpen du fått, utan måste ha den med 3 anslutningar. Returnera och få den utbytt mot den du ska ha, alternativt köp en på Ebay..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu monterat fast den nya pumpen, men det ser tyvärr ut som om den inte får något bränsle alls. Är det skillnad om jag har bränslefiltret lägre ner än pumpen? kan det bero på bränslefiltret? Ingen aning om hur gammal den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är det filtret man ser på din bild, ser det ut att sitta upp och ner.. Det ska gå att skruva isär. Ska inte spela någon ingen roll om det är gammalt så länge det är helt (och rent). Fast vänd på det så slipper du risk att det lägger genom skruvanslutningen.

På min motor vill jag minnas att filtret monterats lägre än pumpen, men jag har OMC-pump, och där fungerar det utmärkt. Kan du inte testa och se?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu får den bränsle, men den startar fortfarande inte. Anledningen till att den inte fick bränsle var att jag hade kopplat bränsleslangen till pulsintaget. Hade trott att det var som på de vanliga OMC pumparna, att bränslet kommer in där uppe och så är det ett filter som man lätt kan skruva lös och rengöra. Men det var tydligen pulsintaget.

Kan det vara skadligt för pumpen om man kopplar fel mellan puls och bränsle tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...