Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
gulnar

Fräscha upp sittbrunn av plywood

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Har en båt där locken i sittbrunnen är av plywood. De ser ut att vara lackade eller fernissade någon gång under vikingatiden och sedan renoverade når Gustaf III styrde landet. Idag är de kraftigt slitna och eftersatta.

 

Man kan på grund av att ett undre lager delvis flagnat kraftigt se att de är behandlade med åtminstone två olika produkter. Båda lagren ser ut som lack eller fernissa som ger en teakliknande ton. Dock tror jag inte att det är teakfaner på ytan utan något billigare träslag. De obehandlade undersidorna har mörknat snarare än grånat.

 

Funderar nu på hur jag ska göra för att renovera dem på bästa sätt. De är i akut behov av ny yta. Lutar åt att skrapa bort nuvarande behandling och börja om från början.

 

 

Några tips?

 

*edit: taggar

Redigerad av gulnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa med värme, använd värmepistol. Bort med allt. Slipa försiktigt, fanérlagret är tunnt. Olja inte. Betsa. Lacka, minst sju lager.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig när du skrapar! Lätt att skära igenom ett fanerlager om man slinter.

Jag hade nog valt att slipa plywood. Med maskin och lite grövre papper avverkar man fernissa ganska fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det lätt att slipa igenom fanér i hörnorna med ovan nämnda slipmaskin med grovt papper, så jag föredrar skrapa. Är man osäker ifall man skulle repa igenom, kör med ohärdad skrapa och runda av kanterna på bladet med en engradig fil.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det lätt att slipa igenom fanér i hörnorna med ovan nämnda slipmaskin med grovt papper, så jag föredrar skrapa. Är man osäker ifall man skulle repa igenom, kör med ohärdad skrapa och runda av kanterna på bladet med en engradig fil.

Värme och ett försiktigt skrapande låter som bra tips. 

 

I ett tidigare svar föreslår du lack i många lager. Är det något i stil med International fernissa original som du menar då eller ska jag sikta på något annat? Som jag förstått är fernissa tekniskt sett en blandning mellan lack och olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle varken våga skrapa eller slipa på tunna fanerskikt. 

Jag brukar köra med värmepistol och en japanspackel ( med rundade hörn) som jag "lyfter" av lacken med. Blir trärent utan att ta något av virket. Håll värmepistolen framför spackeln och kör igång. Gäller bara att hitta rätt fart så att lacken mjuknar framför i lagom takt.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fernissa är lack idag, men traditionellt är det egentligen att stryka en yta med många lager kokt linolja (kuriosa), så med fernissa menar jag att lacka. Jag skulle satsa på en bättre fernissa, International Original är en lågprisprodukt. Satsa på en av deras lite dyrare fernissor, eller en från Hempel eller Epifanes. Finns många, alla har sina favoriter. Några kommer säkert rekommendera Biltemas också. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det lätt att slipa igenom fanér i hörnorna med ovan nämnda slipmaskin med grovt papper, så jag föredrar skrapa. Är man osäker ifall man skulle repa igenom, kör med ohärdad skrapa och runda av kanterna på bladet med en engradig fil.

 

Det finns ett uttryck som säger "lövtunt"

 

Om det inte är "riktig" Teakplyfa som har ytter teakskiktet på ett par mm, så är det yttre teakskiktet betydligt tunnare än lövtunnt.

 

Jag har renoverat locken till sittbrunnsbänkar med väldigt taskig yta vid ett par tillfälle genom att klä dem med sådana teakribbor som man lägger teakdäck med. Nåtat och slipat. Det blir både hållbart och snyggt, men är naturligtvis en hel del arbete och inte helt gratis.

 

På nedanstående bild har jag klätt luckorna över ankarboxen på fördäck och den lilla luckan över motorn i framkanten på sittbrunnen på det sättet. Tyvärr har jag inga bilder på de sittbrunnsbänkar jag renoverat.

 

post-53310-0-12728900-1428177349_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag rekommenderar avmallning av originalträ.

 

Det vinner tid och arbete, allt blir som nytt, för det blir.....nytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, någon avmallning blev det inte. För dyrt för i år. Däremot värme, skrapa och sedan grovslip med 60-papper och finslip med 125-papper. Jag tog det försiktigt eftersom träet var illa åtgånget under och undvek att slipa för mycket, därav en hel del fåror längs ådringen.

 

Detta toppades med sju lager (Det var vad en burk räckte till) International original, plus grund med två lager av fernissan utspädd. Mellan lagren slipade jag först med 240-papper och innan sista lagren med 320-papper.

Det blev helt ok för att vara första fernissajobbet, resultatet ungefär så bra som jag förväntat mig.

 

Ursäkta potatiskvaliteten på bilderna, det är halvdåligt ljus i verkstaden.

Skicket innan någon behandling alls

post-106745-0-82457700-1430333153_thumb.jpg post-106745-0-35805700-1430333167_thumb.jpg

Efter skrap och slip. Jag fuktade ytan lite för att få känslan av hur det skulle se ut i ton när de var fernissade.

post-106745-0-77009600-1430333190_thumb.jpg post-106745-0-04482000-1430333205_thumb.jpg

Halvlek, fyra lager fernissa.

post-106745-0-98612200-1430333237_thumb.jpg

Och slutresultatet med sju lager. Jag lägger nog på två till utan att slipa så hårt till nästa vår.

post-106745-0-67308900-1430333267_thumb.jpg post-106745-0-70776800-1430333278_thumb.jpg

Redigerad av gulnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...