Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst joakim

bayliner 2655 el 2755

Rekommendera Poster

Gäst joakim

har starka funderingar på att köpa en bayliner 2655 eller 2755 eftersom det är väldigt mkt båt för överkomliga pengar.. vore tacksam för tips, synpunkter osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Perra

2755 är klart snyggast. 2655 bredare,och rymligare. 2755 har stabilare rutor. 2755 har integrerad badbrygga. 2755 går fint i sjön. 2755 drar ca 45 l i timmen i 24 knop,inte 80-90 l i timmen som båtnytt skrev i testen. Bägge har alutank,vilket inte är lika bra som rosfritt. Scandinaviskt helkapell är ett plus. Har själv en 2755 -89 i toppskick,med mkt utr. Och vi använder den flitigt. En toppenbåt för ca 200-250000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

 

Kolla min sjöbod (akvavit), jag har sammanställt ett par grundläggande fakta om 2755án.

 

Det finns naturligtvis mycket mer att säga och tillägga och dra ifrån än det jag skrivit där.

Satsa inte på den billigaste, skicket på båtar varierar fruktansvärt. Har en båt legat i Spanien / Florida från 1990-2005 så har den förmodligen legat i sjön/havet nästan året om, i hårt saltvatten med mycket korossion både på aluminium och på kablar / elutrustning samt solnedbrytning av gelcoat, medan en nordeuropeisk/nordamerikansk båt tagits upp årligen och skötts på ett annat sätt. (New york har ungefär samma klimat som Stockholm, där tar man också upp båtarna varje höst).

Jag vet att det finns en bayliner 2755á med en ägare som varit till salu en längre tid (jag vet inte om han annonserar just nu men annars kommer den nog tillbaks till våren såvida den ej sålts) han begär mer än genomsnittet för sin båt, men det är den säkert värd.

Tips:

Undvik båtar med OMC drev, pruta i så fall 30´ 000:- och montera SX drev vid minsta problem, annars kan du gräva ner mycket pengar i ett gammalt krånglande drev utan att bli nöjd.

Kolla bränsletanken. Sniffa i luckan i durken (vid insteget till fördäck finns en lucka med länspump under) och lyft madrassen i midkabinen och sniffa, den har en fantastisk förmåga att suga till sig bensinlukt. Läckande bränsletankar är ett problem i synnerhet om båten inte hålls riktigt länsad, galvanisk korrosion uppstår på tankens undersida.

Sedan är det ju allmänna skicket som avgör. Kolla glansen i gelcoaten, blekning på solutsatta ytor, och korrossion på pulpitinfästningar.

 

Sedan när det gäller modellerna.

 

Jag har inte förstått det riktigt.

Det finns en modell som heter 2651, den är precis likadan som 2755 fast kortare.

2655án är bredare än 2755án och har ett dinett och design som påminner om 2855án. Sedan talas det om att det fanns två olika 2655ór, den smala och den breda, men den 2655 jag sett var bred och hade ett dinett och separat förkoj samt midkabin....

Kolla i Tyskland / Nederländerna. Jag upplever att båtarna är billigare där och ofta bara kanal/insjökörda. Se 'boatshop24.com', där hittade jag min båt. 2 ägare, en ägare 1990-2005, andra ägaren 2005-200801 då jag köpte den, aldrig sett havsvatten, en äkta insjöfisk. Det jag kan säga är att 2á ägaren har slitit, skadat båten mer på 2 år än 1á ägaren gjorde på 15 år....

 

 

HaDet

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Håller med att 2755:an är kanske lite snyggare men jag skulle alla gånger välja 2655:an pga det extra utrymme som denna ger. Har själv ägt en 2455:a och ville på en gång uppgradera till en 2655:a med dinett. Detta har inte 2755:an som i mitt tycke inte skiljer nämnvärt utrymmesmässigt från 2455:an.

Har faktiskt en kompis som tänker sälja sin 2655:a nu om du http://www.blocket.se/vi/14873240.htm?ca=6_s

Den är så fin så nytt känns gammalt. Fullutrustad till max och pedantiskt skött i alla år.

Klart värd pengarna, mitt tips bara...

Hälsa ifrån mig ;)

 

Mvh

 

/Persk 

post-6674-1394235336,7597_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...