Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Boho999

Täta avgasböj Yanmar

Rekommendera Poster

Hej

Efter att ha lossat avgasböjen ser jag att muffen som kopplar ihop böjen och delen fr motorn behöver tätas för att sluta tätt i gängorna. Vad använder man bäst här ? Lin eller ngn slags avgaspasta ? Den delen som sitter i avgasböjen verkar redan ha ngn slags pasta i gängorna , så jag antar att det är bara att fortsätta på den inslagna vägen, eller kan det finnas ngn anleding att vilja ta isär delarna framöver ?

Är det kanske läge att göra rent böjen ? Vad är i så fall ett bra tivägagångsätt ?

Behöver man byta packnin för den del som sitter i blocket, eller funkar den gamla ? Visst finns det ngt slags packningsmaterial för att skära till egna packningar ? Antar att den måste hålla mot hög värm. Hur varmt blir blocket ?

Med vänlig hälsning,

Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Efter att ha lossat avgasböjen ser jag att muffen som kopplar ihop böjen och delen fr motorn behöver tätas för att sluta tätt i gängorna. Vad använder man bäst här ? Lin eller ngn slags avgaspasta ? Den delen som sitter i avgasböjen verkar redan ha ngn slags pasta i gängorna , så jag antar att det är bara att fortsätta på den inslagna vägen, eller kan det finnas ngn anleding att vilja ta isär delarna framöver ?

Är det kanske läge att göra rent böjen ? Vad är i så fall ett bra tivägagångsätt ?

Behöver man byta packnin för den del som sitter i blocket, eller funkar den gamla ? Visst finns det ngt slags packningsmaterial för att skära till egna packningar ? Antar att den måste hålla mot hög värm. Hur varmt blir blocket ?

Med vänlig hälsning,

Bo

 

Lin tätar man liknande anslutningar med men mig veteligt så ska man inte behöva detta, muffen ska vara konisk. Dock så kanske det behövs om den har några år på nacken.

Ser ingen anledning till att plocka isär dessa delar om inte någon av dom börjar rosta sönder.

Om du lossaravgassamlaren från topplocket så behöver du byta packningen.

Priset när jag kollade på Lidingö Marins webshop är 76:- så det är inget att bråka om.

Om du skulle behöva byta kröken så gå in där och titta igen. Såg att de hade kröken i mässing. Då måste man dock byta muffen som har en annan gänga men den hittar du om du klickar på kröken.

Såg att den var mycket billigare än muffen till gjutjärns kröken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick in och kollade igen, om du tar isär grjerna och märker att du måste byta.

Ska du absolut köpa mässingskröken.

Mässingskrök 1895:-

Gjutjärnskräk 2206:-

 

Muff till mässingskröken 149:-

Muff till gjutjärnskrök 608:

 

Då sparar du många hundralappar. Nästan 700:- spänn

 

Var försiktig om muffen sitter fast i någon av delarna.

Den kan ha en tendens till att "växa" fast med resultat att den andra delen.

När man då tar i för kung av fosterland så kan den andra delen spricka. Oftast de ända sättet att få loss den om de har bildat enhet.

 

Min gissning är att det har rostat "sönder" och därför läcker.

Om du tar isär de där så kommer du nog få en mindre rolig överraskning.

Finns inget att göra rent i avgaskröken.

 

Och använd någon form av pasta om du ska täta.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick in och kollade igen, om du tar isär grjerna och märker att du måste byta.

Ska du absolut köpa mässingskröken.

Mässingskrök 1895:-

Gjutjärnskräk 2206:-

 

Muff till mässingskröken 149:-

Muff till gjutjärnskrök 608:

 

Då sparar du många hundralappar. Nästan 700:- spänn

 

 

 

Var försiktig om muffen sitter fast i någon av delarna.

Den kan ha en tendens till att "växa" fast med resultat att den andra delen.

När man då tar i för kung av fosterland så kan den andra delen spricka. Oftast de ända sättet att få loss den om de har bildat enhet.

 

Min gissning är att det har rostat "sönder" och därför läcker.

Om du tar isär de där så kommer du nog få en mindre rolig överraskning.

Finns inget att göra rent i avgaskröken.

 

Och använd någon form av pasta om du ska täta.

 

Lycka till

Tackar så mycket för snabbt svar. Jag prövar med pasta, borde väl funka med Biltemas ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå är på Biltema, köp lite olika packningsmaterial. Jag köper aldrig färdiga packningar numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du ändå är på Biltema, köp lite olika packningsmaterial. Jag köper aldrig färdiga packningar numera.

Ok, jag ser att de har lite olika kvaliteter på packningsmateral. Vad är lämpligt till avgassamlaren? Det kan väl bli varmt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

När du ändå är på Biltema, köp lite olika packningsmaterial. Jag köper aldrig färdiga packningar numera.

Ok, jag ser att de har lite olika kvaliteter på packningsmateral. Vad är lämpligt till avgassamlaren? Det kan väl bli varmt ?

 

Nu har jag visserligen ingen Yanmar, men mellan topplocket och avgasröret har jag använt deras 60-2001, och när man ändå klipper till en är det lätt gjort att göra någon i reserv också. Har man sedan ett par olika tjocklekar av packningspapper hemma så behöver man inte ge sig ut och leta när man behöver en packning. När värmeväxlaren till färskvattenkylningen en gång började läcka gjorde jag en ny packning av ett tallriksunderlägg i kork. Man tar vad man råkar ha, det har nog hållit i femton år nu.

När vi är inne på det här ämnet gillar jag deras packningssilikon på tub, användbart till mycket.

Och när toapumpen inte ville suga ordentligt och en packningssats kostade 7-800 blev det tre o-ringar för sammanlagt 20 kr till kaffekassan på en maskinfirma.

Det måste inte vara dyrt!

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det snabbaste/enklaste sättet att göra nya packningar är att knacka ut dem med en kulhammare.

Kopparpasta brukar fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...