Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tobbo166

Bult eller träskruv i enkellaminat

Rekommendera Poster

Hej!

 

Försöker utarbeta bra metoder och principer då jag snart ska långfärdsrusta en båt. Övar på nuvarande båt. Har alltid använt genomgående bult med bricka och mutter och ev avlastningplatta om jag gör genomföringar genom sandwichlaminatet. Tex däcket. Jag gör också epoxyplugg, fräser ur laimnatet med Dremel och fyller upp osv. Samt använder butylgummi på ovansidan av däcket, metoder enligt denne guru:

http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware

 

Antar obligatoriskt för sandwichlaminat. 

 

Andra ställen på båten, och på vissa båtar överallt, är det enkellaminat. Fattar det som att inte mycket till fuktinträngning kan ske i ett enkellaminat om man borrar ett hål? Men att man ändå bör använda butylgummi under bultskallen och det man monterar, tex en halkip. Om det är stor belastning på det man monterar, bör man ha en avlastningplatta även här. Men om det inte är någon belastning att tala om - får man använda träskruv? Ofta när man köper utrustning man ska montera, följer det med träskruvar. Kan man ta för givet att de är rostfria av högsta klassen, och att man bör använda dem? 

 

Monterade en ventilöppning sidledes i enkellaminat. Jag använde då tunna bultar och små brickor och små muttrar på baksidan. + butylgummi. Overkill?

 

Frågar då jag ska montera en tillerlock box, fräsa ur enkellaminatet under vinschen på styrbords eller babords sida (vilken sida rekommenderas?) och montera. Följde med träskruvar. Doppa i sikaflex och dra åt, använda butylgummi också? Tror inte jag gör så, utan kommer antagligen ta genomgående bult här, kom just på att det blir lite belastning ju, teleskoppinnen kommer dra lite i konstruktionen beroende på vindriktning, sjögång, roderverkan osv. Duger med rejäla brickor eller behövs avlastarplattor?

 

Börjar, efter att ha läst guruns artiklar bli skeptisk mot sikaflex, han verkar hata produkten. Håller med honom att silikon är skit på båtar men sikaflex kanske kan ha begränsade användningsområden. Är det bra att limma fast saker på däcket med, om man tänker permanent lösning?

 

Avlastningsplattor, många långfärdsgurus (Beth Leonard et al) anser det krävs under mantågsstöttor och dylikt, om en vuxen person kastas mot en sådan kan den annars ge vika. Köper det, läste att aluminium är att föredra framför rostfritt stål, då aluminium är styvare?

 

Vore intressant att få igång en diskussion. Som jag ser det finns det väl endast en ultimat metod för resp handgrepp, beroende på vad man monterar, om det är enkellaminat, sandwich osv. Vore skoj att destillera fram ultimata handgreppen, materielen och metoderna, som håller för tidens tand. Vill att det är tätt och stabilt om 20 år så man slipper skämmas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träskruv är inget för ett glasfiberlaminat, själv har jag ett gott förhållande till Sika. ... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det som TS kallar träskruv egentligen är plåtskruv, vilket är vanligt förekommande i båtsammanhang.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skillnaden mellan träskruv och plåtskruv är främst hållfasheten i kärnan och gängan, som är mycket högre i en plåtskruv. Före montering i enkellaminat ska hål borras med samma diameter som skruvens kärna annars går skruven av om det är ett plastlaminat av god kvalite.

 

Syrafast plåtskruv kan mycket väl dras i enkellaminat om belastningen från det som ska monteras är måtligt. Ska tex knapar, block, grabbräcken och winchavlastare monteras duger ej plåtskruv, då ska gängad skruv monteras med regäla brickor och mutter på baksidan även i enkellaminat.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan om man får plåtskruv på köpet när man köper monteringsdetaljer. Artikeln - när han hatar "satan's glue" - menar han sikaflex?

 

Vi verkar rörande eniga. Jag står i begrepp att göra avbön från min metod. Ska montera fyra metallöglor på rufftaket. I dessa kommer jag knyta fast en 30 W solcell. Jag vill inte ha genomgående bult här, fult på insidan av taket och just ingen belastning på metallöglorna. Jag har borrat ca 5 mm hål exakt under de två hålen i metallöglorna. Det blev hål genom första laminatet in till mellanskiktet ("sandwich-delen"?). Trä eller plåtskruv jag fick med är kanske M2 eller M3. Jag tänker trycka i epoxy i hålen så det flyter ut i mellanskiktet och upp i hålet, peta med nåt så luftbubblor försvinner.

 

Nu har jag två val. Vänta tills det stelnar sen borra lite mindre hål för träskruven. Hälla i epoxy (förtjockad?), skruva fast metallöglan (snarare trycka i skruven), lägga en tyngd på metallöglan, vänta till stelnat. Kommer även hålla på med butyltejp mm men strunt samma just nu, påverkar inte detta. Kanske mindre renlärigt men funderar på att istället: när fyllt upp hålet med epoxy (antar ej förtjockad går bra, har tyngdlagen på min sida), vänta tills stelnar lite, typ 15 min? Trycka dit metallöglan och dra i skruven. Men butyltejp kräver att man ej drar i botten direkt, utan lite försiktigt i taget under flera dagar. Gjorde så på en halkip med genomgående bult, blev bra! Men här kan jag ju inte dra åt lite under flera dagar, epoxyn som träskruven sitter i kommer ha stelnat. Jag kanske ska använda sikaflex i mitt fall? Ta tunt lager under metallöglan och lite under skruvskallen? Men det att trycka ner en skruv i epoxy och låta stelna? Ok? Kombinationen epoxy och sikaflex? Om båda ej härdat fullständigt, hur blir det där de möts, kontaktytan mellan dem?

 

Tror skruven sitter bättre om nertryckt i nyblandad epoxy än om skruvad i delvis härdad?

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför borra ett stort hål som Du sedan fyller med epoxi?

Borra i befintligt material med lämplig storlek och gänga  hålet med gängtapp, montera med tätmassa och maskingängad skruv.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nä :-)

 

Per definition inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvirring. Maskingängad inte bult? Man gör väl gängor för bult inte gängor för trä eller plåtskruv? Om jag köper syrafast skruv (inte bult) på swedol eller Bauhaus, är det trä eller plåtskruv normalt?

 

Kom på en förbättrad metod som Claes föreslår - man gör epoxyplugg för att skydda sandwich-delen av däcket, borrar när epoxyn nästan stelnat, sen gör man gängor med gängtapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag gör gängor så kan jag väl använda bult?

Om Du med bult menar maskingängad skruv/bult så är svaret ja!

Har på min båt ett handtag som sitter på sidan av överbyggnaden som jag under många år utan problem hävde mig i när jag klev mellan skarndäck och min kanot. Flera år senare lossade jag innertaket av annan anledning och upptäcker till min förvåning att skruvarna (4st M4) som håller handtagen är gängade direkt i plasten utan muttrar! Så bevisligen funkar det bra, dock kan jag erkänna att jag satte dit muttrar när jag ändå var där. Hängslen och livrem!

Jag skulle aldrig sätta tunga belastningar som pollare och liknande på det viset i vanlig laminattjocklek men det funkar bra till rimliga belastningar.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvirring. Maskingängad inte bult? Man gör väl gängor för bult inte gängor för trä eller plåtskruv? Om jag köper syrafast skruv (inte bult) på swedol eller Bauhaus, är det trä eller plåtskruv normalt?

 

Kom på en förbättrad metod som Claes föreslår - man gör epoxyplugg för att skydda sandwich-delen av däcket, borrar när epoxyn nästan stelnat, sen gör man gängor med gängtapp.

Maskingängat är den gänga man kan sätta en mutter på!

Maskingängat förekommer både på bult och skruv och har inte med materialet (rostfritt, mässing,stål osv.) att göra. Om det kallas skruv eller bult beror på verktyget som används för åtdragning resp. lossande. Ex. skiftnyckel eller skruvmejsel.

Min metod talar dessutom om homogena glasfiberskrov/däck inte sandwich konstruktioner.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...